מהפכת המזון של ישראל: איזה ציון בריאותי מקבלים מוצרי תנובה?

בפסי הייצור של יצרנית המזון הגדולה, מתכוננים לרפורמת סימון המוצרים של משרד הבריאות. "הפחתנו 2,000 טון סוכר מהמוצרים בשנה האחרונה ו-410 טון מלח. הורדנו את כל שומן הטראנס" • ברקוד

זמן צפייה: 08:56

"תנובה" היא יצרנית המזון הגדולה עם הכי הרבה מדבקות ירוקות, על פי רפורמת סימון המוצרים החדשה שמוביל משרד הבריאות. בפסי הייצור של החברה מתכוננים להחלת הסימון במדבקות ומשנים את הרכבי המוצרים.

"הפחתנו 2,000 טון סוכר ממוצרי החברה בשנה האחרונה ו-410 טון מלח, הורדנו את כל שומן הטראנס, עשינו את זה בעיקר ממוצרים שהם תזונה יום-יומית, שמוכוונים בעיקר לילדים ובני נוער", אמר מנכ"ל תנובה, אייל מליס.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

האם שיקולי ביטחון לאומי הקשו על חוקרי פרשת הצוללות? • פרשנות

ניצחון למטופלים: בג"ץ עם צו ביניים שעוצר את רפורמת הקנאביס

מהצבא לבית החולים: תרבות התחקורים הצה"לית שמשמשת גם באזרחות

מוצר מסומן על פי הסימון של משרד הבריאות
מוצר מסומן על פי הסימון של משרד הבריאות | צילום: חדשות 13

הבעיה ברפורמה החדשה היא שהיא מותירה טווח ענק בין המוצרים המקבלים מדבקה ירודה לאלו המקבלים מדבקה אדומה - טווח נותר עמום. למשל הפיצה של תנובה, המיוצרת במפעל "מעדנות" ביבנה, אינה חורגת מהגדרות הבריאות של משרד הבריאות ולא תחויב בסימון.

"הרפורמה של משרד הבריאות, כמה שהיא חשובה, היא נותנת רק תמונה חלקית. והצופים בבית צריכים לדעת שלא כל מוצר שלא מסומן, זה אומר שהוא בריא, ולא כל מוצר שמסומן, זה אומר שלא", הוסיף מליס.

בצרפת ובבלגיה הושקה מערכת סימון מדורגת - מהטוב ביותר ועד הגרוע ביותר, על פי סולם בן חמש דרגות המסומן בצבעים. עם זאת, מערכת הסימון היא אופציונלית ולא מחויבת בחוק.

קבוצת "גיאוקרטוגרפיה" בדקה באיזה אופן ישפיע סימון מוצר במדבקה אדומה על הנכונות לצרוך אותו ומצאה כי 11% מהאוכלוסייה יפסיקו לצרוך אותו, 58% יצמצמו את הצריכה שלו ורק 22% אמרו שלא ישנו את הרגלי הצריכה שלהם.