תחקיר השמן המזויף: איזה שמן פסול למאכל מוכרים ברשתות השיווק?

שמן קנולה הוא אחד המוצרים הפופולריים בישראל, אך מסתבר שלא תמיד אנו יודעים מה אנחנו קונים: בדיקת חדשות 13 חושפת כי מיליוני בקבוקים עם תוויות של שמן קנולה - הכילו בפועל שמן חמניות

זמן צפייה: 08:50

על אף ששמן הזית הוא השמן הכי טוב לבריאות שלנו, אין ספק שהשמן הכי פופולרי בישראל הוא שמן הקנולה - יותר מ-50 מיליון ליטרים נמכרו בשנה שחלפה. לכן, בדקנו באילו רשתות שיווק נמכרו מיליונים של בקבוקים עם תוויות של שמן קנולה, כשהשמן בתוכם למעשה - הוא שמן חמניות.

בסניף של רשת "אושר עד" באזור המרכז נקנה השמן של חברת "דורומי", ברשת "יינות ביתן" נקנה השמן שנקרא "בוטניקה", כמו גם שמן הקנולה של המותג הפרטי של "שופרסל", רשת השיווק הגדולה בישראל שמביאה את שמן הקנולה שלה מבלגיה. בסניף של רשת ויקטורי נקנה שמן גרמני, ולסל הסופי הוספנו גם שמן מתוצרת מקומית, שמן קנולה של "עץ הזית".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

תלונה: שני שחקני ליגת העל בכדורגל קיימו יחסי מין עם קטינות

דקלם שיר והשליך שטרות: פרטים חדשים על רצח מאיה ווישניאק

מהלילה ולמשך חצי שנה: קטע מנתיבי איילון ייחסם לתנועה

שמן קנולה
שמן קנולה | צילום: חדשות 13

מתוצאות הבדיקה עלה כי שמן הקנולה המזוכך של חברת "דורומי", שנקנה ברשת "אושר עד" - מזוייף, ובעצם מדובר בשמן חמניות שאיכותו מוטלת בספק. היצרן, כפי שכתוב על התווית, הוא רוסי והיבואן היא חברת "ישרא-בר", חברה ישראלית שיושבת בקיבוץ חולדה. תוצאות דומות התקבלו גם על הבקבוקים של שמן "בוטניקה". במקרה הזה היצרן הוא אותה חברה ברוסיה. היבואן אותו יבואן

היבואנים טענו בפני חדשות 13 כי הם בודקים באופן קבוע במעבדות בישראל שהשמן שלהם עומד בתקנים, אך שלחו בדיקה אחת שנעשתה לפני כחצי שנה. עם זאת, הם כן הודיעו על הורדת כל השמן מהמדפים. ברשתות "יוחננוף", "אושר עד" ו"יינות ביתן". "אם אני ממליצה למישהו על שמן קנולה והוא למעשה בכלל צורך שמן חמניות, הדבר הזה הוא חמור מאוד - זו חד-משמעית הונאה", הסבירה קרן אן גיימן, דיאטנית קלינית.

מחברת "ישרא-בר" נמסר בתגובה כי "עם קבלת המידע על ידי משרד הבריאות פתחה החברה בבדיקה שממנה עלה כי כמה אצוות של שמן החמניות המיובא מרוסיה סומנו על ידי הספק כשמן קנולה. במטרה למנוע כל הטעיה פעלנו לאיסוף כל הבקבוקים בעלי התווית השגויה".