מרכזי הקניות מרדו ונפתחו בשבת: "שיקול הדעת של הממשלה שגוי"

למרות ההגבלות האוסרות על פתיחת חנויות בסוף השבוע, ישראלים רבים הפעילו את עסקיהם ברחבי הארץ, בין היתר באילת, חוצות המפרץ שבחיפה, ירכא ועוד. בעל חנות בביל"ו: "יש הרבה עבודה"

זמן צפייה: 04:21

מרד מרכזי הקניות: שורה של מרכזים פתוחים פעלו היום (שבת) בניגוד להגבלות האוסרות עליהם לקבל לקוחות במהלך סוף השבוע. מרכזי הקניות פעלו בין היתר באילת, צומת ביל"ו, נצרת, ירכא, חוצות המפרץ שבחיפה ועוד.

שוטרים ופקחים סיירו במרכזים, לעתים נתנו אזהרות ובחלק מהמקרים ביקשו לוודא שנשמרות שאר ההנחיות, כמו שמירת מרחק ועטיית מסכות.

אורלי שפרבר, מנהלת סניף "פוקס הום" במתחם ביל"ו, אמרה: "אין שיקול דעת של הממשלה שהוא נכון לגבי פתיחת חנויות בשבת. רוב האוכלוסייה יש לה זמן פנוי בשבת לצאת עם הילדים והמשפחות, להסתובב לקנות". צחי וינר, בעל חנות לחיות במתחם ביל"ו, הוסיף: "ההחלטה לא לפתוח את המתחם, רק בגלל שלא פתחו מוסדות דת. יש הרבה עבודה, שבתות מזינות גם את אמצע השבוע".

צחי וינר, בעל חנות לחיות במתחם ביל''ו | צילום: חדשות 13

כאמור, אתמול מהשעה 17:00 נכנסו לתוקפן ההגבלות שהתקבלו בממשלה, ואוסרות על פעילות מרכזי הקניות ברחבי הארץ, זאת למרות התנגדות משרד הבריאות ורבים מחברי קבינט הקורונה. ההגבלות יסתיימו מחר בשעה 5:00.

פרויקטור הקורונה, פרופ' גמזו, הודיע אתמול כי הוא שוקל לבצע שינויים אבל "הדרך לכך אינה עוברת בסדרת החלטות נמהרות ושליפות מהרגע להרגע", כהגדרתו. "הרצון האמיתי לסייע ולבצע את התיקונים והשינויים הנדרשים אינם יכול להתממש בצורה של החלטות נמהרות ומיידיות", כתב, "הדרך היחידה לספק מענה נכון, מקצועי וראוי לציבור הישראלי, מחייבת שיקול דעת, בחינת חלופות והצגה סדורה של ההחלטות לציבור, תוך שקיפות מלאה והסברת המשמעויות".

Yarkae
מרכז קניות פתוח בשבת חרף המגבלות

"המגבלות בתחומי המשק השונים אינן משקפות סדרה של צרכים ובעיות נקודתיות, אלא צריכות לבטא אסטרטגיה כוללת, הכורכת את ההשפעות ההדדיות ואת מכלול היבטים הנגזרים מהן, גם במישור הבריאותי, גם במישור הכלכלי וגם במישור החברתי", הוסיף.

אתמול בבוקר סרבה הממשלה העלות למשאל טלפוני את ביטול ההגבלות. "אי ביטול ההגבלות הוא רק מסיבה פוליטית", תקפו בכירים במערכת הפוליטית, "לוקחים את בעלי העסקים כבני ערובה בלי להתחשב בהפסדים הכבדים שנגרמים להם".  יו"ר ועדת הקורונה, חברת הכנסת יפעת שאשא ביטון, פנתה לראש הממשלה בנימין נתניהו בבקשה שישקול בשנית את נושא הסגר בסוף השבוע.

"ועדת הקורונה המליצה כבר בשבוע שעבר להימנע מסגר בסופי השבוע ולאפשר פעילות מלאה על פי ההנחיות וההגבלות", כתבה שאשא ביטון במכתב לרה"מ. "היום יש תמימות דעים בממשלה לביטול הסגר המסחרי בסוף השבוע. מסיבות שאינן ברורות, ההצבעה בממשלה נדחתה ליום שני".

ממונה הקורונה פרופ' רוני גמזו
''לא שליפות מהרגע להרגע''. גמזו

"בעלי העסקים שמתקשים גם כך בפרנסתם בימים אלה, יאלצו לספוג הפסדים כבדים נוספים, למרות שגם אתם מסכימים שסגירתם אינה נחוצה ואינה מועילה". יו"ר הוועדה ביקשה מנתניהו "לפעול בהקדם ולבטל לאלתר את המגבלות על מנת לסייע לבעלי העסקים המתקשים ממילא ולהקל עליהם. ישנם עסקים שההשבתה ממסחר, גם בסוף השבוע הקרוב, עלולה להמית עליהם מכה אנושה".