מדריך למהפכת סימון המוצרים: איך לדעת מה לקנות - וממה להיזהר?

מהפכת סימון המוצרים יצאה לדרך ועכשיו נותר לצרכנים ללמוד איך להשוות בין המוצרים השונים, כדי שיוכלו לעשות את הבחירה הבריאה ביותר מול המדפים • זהירות! מתוק, שמן, מלוח - החלק השני

זמן צפייה: 08:14

זהירות! מתוק, שמן, מלוח: אתמול (רביעי) נפתחה רשמית מהפכת סימון מוצרי המזון של משרד הבריאות, שבמסגרתה יוצמדו למוצרי מזון בסופרים תוויות המתריעות מפני חריגות תקן של שומנים, סוכר ומלח. מדובר ברעיון טוב שנועד להגן על בריאותנו, אך גורם לצרכנים בלבול רב. העובדה כי חובת הסימון חלה רק על מוצרים שיוצרו מה-1.1 והלאה מוסיפה לבלבול, שכן על המדפים ניתן לראות עדיין מלאי ישן שאינו מסומן.

מי שרוצה להקשיב להמלצות משרד הבריאות ולהימנע ממוצרים אדומים ייאלץ לשים לב היטב לפרטים, שכן ישנם מוצרים שלא חייבים בסימון - למרות שברור לכולם שאינם מאוד בריאים, כמו חטיפים מטוגנים, שבזכות עבודה קשה של החברות המייצרות הצליחו לחמוק מדרישות הסימון ולהשאיר את הערכים מתחת לרף התחתון שמחייב במדבקה אדומה.

אז סימון המוצרים דחף את התעשייה להפחית את כמויות הסוכר, השומן והנתרן לטובת הציבור כולו, אבל האם המוצרים הלא מסומנים תמיד עדיפים, ואיך אפשר לדעת מה יותר בריא ומה כדאי לקנות?

כתבות נוספות בחדשות 13 >> 

"יום הדין של ליצמן": החשש של יצרני המזון ממהפכת הסימון החדשה

האם שינוי הרכיבים עקב רפורמת סימון המוצרים – יורגש בחטיפים?

מהפכת המזון: כיצד נערכות החברות הגדולות לסימון המוצרים?

מהפכת סימון המוצרים
מהפכת סימון המוצרים

"סימון אדום הוא דבר טוב. הוא משדר לצרכנים משהו אמיתי", אומר ירון צור, מנהל פיתוח מוצרים בחברת "יוניליוור". "זה יוצר הפרדה. אנחנו כחברה למשל לא מתייחסים ל"כריות" כדגני בוקר. זה ממתק, פינוק". ההפרדה הזו היא, ככל הנראה, התרומה הגדולה ביותר של הרפורמה: המהלך מאפשר לצרכנים לערוך השוואה בכל מדף בין המוצרים באופן קל וברור, וכל שנותר הוא להבין איך להשוות נכון בין המוצרים השונים.

"חשוב להבין: להשוות בין מוצר עם סימון למוצר ללא סימון - זו השוואה חסרת תכלית. צריך להשוות בין מוצר למוצר", מסבירה קרן אן גיימן, תזונאית קלינית. "כלומר להשוות למשל בין פיצה אחת לפיצה אחרת, ולא להשוות פיצה לגבינה צהובה או טחינה. אני מאמינה שזה צעד ראשון בדרך לרפורמה יותר רחבה", היא מסכמת, וצור מסכים. "אני חושב שאם המהלך ישפר את השקיפות מול הצרכן - זה יעשה רק טוב".