"הופתעתי": מדוע ישראלים שרוכשים רכבי יוקרה – מזומנים לחקירה?

לקוחות שיכולים להרשות לעצמם משלמים את מלוא הסכום שדורשים בסוכנויות הייבוא, אך כעבור כמה שנים נחשדים בהעלמת מס. "אמרו לי שמי שטיפל בעסקה דיווח על מחיר רכב נמוך מהשווי האמיתי"

זמן צפייה: 04:53

מלכודת מכוניות היוקרה: עומר אדם ואייל גולן הם חלק מרשימה הולכת וגדלה של ישראלים שהצליחו בשנים האחרונות להגשים חלום ולרכוש מכונית יוקרה. אולם, רבים מאותם אנשים, מקבלים כעבור כמה שנים זימון מפתיע לחקירה ברשות המיסים, בחשד שהעלימו מס.

"אחרי ארבע שנים מתקשרים אליי מהמכס - תבוא לחקירה", סיפר לצוות "ברקוד" יגאל חמוואי, שייבא רכב יוקרה וחויב בתשלום מס כפול. "עברו מספר חודשים, קיבלתי דרישה לתשלום של מאות אלפי שקלים. בסוף נאלצתי לשלם הכול".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

לא רק מורות וגננות: יותר ויותר נשים חרדיות משתלבות בהייטק

נתניהו נועד עם חיות: "ציינו את החשיבות בשיח ענייני ומכבד"

"לא יכול לחבק את הבת שלי": תינוקת מעזה מאושפזת לבדה בירושלים

רכב יוקרה
רכב יוקרה | צילום: החדשות 13

גם עופר (שם בדוי) מצא את עצמו בסיטואציה דומה. "אמרו לי 'מי שטיפל לך בייבוא, דיווח על שווי רכב נמוך יותר מהשווי האמיתי, ולכן אתה שילמת פחות ממה שצריך'", סיפר עופר. "מה, רק בגלל שיותר נוח לתפוס אנשים ישרים שלכאורה יותר קל לגבות מהם את הכסף?".

לכאורה, נראה שמדובר בשיטה. סוכנויות הייבוא מוכרות רכב יוקרתי במחיר אטרקטיבי, מבלי להצהיר על עלותו המלאה. כיוון שעל פי החוק, האחריות לבירור גובה המס חלה על הלקוח ולא על המייבא, כעבור כמה שנים, כאשר נערכת בדיקה, מזומן הלקוח לחקירה.

רכב יוקרה
רכב יוקרה | צילום: החדשות 13

תחקירן ברקוד הגיע לרונן פלדהמר, מייבא מכוניות יוקרה, שכבר . "אבי, שרכש ממנו מכונית בעבר, סיפר לחדשות 13 כי "אני הייתי מאוד מופתע,  אני מקבל טלפון שאני צריך להגיע לחקירה בלשכת המס באשדוד, בפועל מה שקורה שעל הנייר אני היבואן, אז המכס בא אליי.

המצב שבו לסוכנות המייבאת אין שום אחריות כלפי הלקוח לאינו מקובל על בתי המשפט, שבינתיים פוסקים לטובת הלקוחות ומחייבים את היבואנים להחזיר את הכסף. כך למשל אולץ רונן פלדהמר מחברת "פרימיום קאר" להחזיר ללקוח שלו 125 אלף שקלים, שאותם נאלץ לשלם לרשות המיסים.

תגובת רונן פלדהמר: "החיובים הנובעים מפסק הדין נוגעים לחברת 'פרימיום קאר' ולא לרונן באופן אישי, והוגש עליו ערעור לבית המשפט המחוזי. על אף שחברת 'פרימיום קאר' חדלה מלפעול, מנסים בעליה לגייס את הסכום הנדרש".