אבטיח ב-80 שקלים: כיצד עלו מחירי הפירות והירקות ב-50% בעשור?

בננה נמכרת ב-9.5 שקלים לקילו, כמעט 60% יותר ממחירה בעבר, ואפילו עגבניות ומלפפונים מגיעים למחיר דומה. המוכרים טוענים שמדובר בעניין של היצע מול ביקוש - והחקלאים מאשימים את מחירי המים

זמן צפייה: 02:51

קניית פירות וירקות הפכה בשנים האחרונות למעמסה לא קטנה על כיס הצרכן הישראלי. כך למשל, אבטיח נמכר כיום בתשעה שקלים לקילוגרם, כמעט פי שלושה ממחירו בשנת 2013. במידה ונרצה לרכוש אבטיח שלם, אנו עלולים להיפרד אפילו מ-90-80 שקלים.

גם מחיר המלון קפץ בעשרות אחוזים, והבננה נמכרת היום ב-9.5 שקלים, לעומת שישה שקלים ב-2013 – עלייה של 58%. מחירי הירקות עלו משמעותית אף הם, וכיום מחיר מלפפון או עגבנייה עומד על סביבות תשעה שקלים.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

תרחיש האימים של רה"מ: ח"כים מהליכוד יתנגדו לפיזור • פרשנות

"הופתעתי": מדוע ישראלים שרוכשים רכבי יוקרה – מזומנים לחקירה?

לא רק מורות וגננות: שילוב הנשים החרדיות בשוק העבודה

אבטיח
אבטיח | צילום: החדשות 13

הסיבה לכך אינה חד משמעית. המוכרים, למשל, תולים זאת בסיבות של היצע לעומת ביקוש, והחקלאים מפנים אצבע מאשימה לעבר מחירי המים, וכמות הגורמים שגוזרים קופון על הסחורה, עד שהיא מגיעה לצלחת שלנו.

"כבר שנתיים אנחנו מבינים שהייבוא לא מוריד את המחיר לצרכנים", אומר דובי אמיתי, יו"ר איגוד החקלאים. "לכן, אני חזר על עצמי ואומר - במצב הנוכחי תקנו ישירות מהחקלאים".

פירות
פירות | צילום: החדשות 13

לפי כל ההערכות, בשבועות הקרובים כמה סוגי פירות שכרגע חסרים יבשילו, והמחירים שלהם יתייצבו. אולם, ברקע זינוק של יותר מ-50% בשמדד מחירי הפירות בעשור האחרון, נראה שאנחנו נמשיך להתלבט בכל פעם שנרצה להתפנק עם פרי קיצי עסיסי.