מהפכת המזון: כיצד נערכות החברות הגדולות לסימון המוצרים?

בעוד חודש מוצרי האוכל ברשתות השיווק יסומנו במדבקות של "מתוק מדי" ו"שמן מדי" - צעד שגרם ליצרניות להפחית משמעותית את השימוש בחומרים מסוכנים. מנכ"ל אסם לא חושש: "נערכנו היטב" • ברקוד

זמן צפייה: 11:16

בעוד חודש כל מוצר בישראל שהוא מתוק מדי, שמן מדי או מלוח מדי יחטוף "שיימינג" - מדבקה אדומה בחזית המוצר שתזהיר את הציבור: "שימו לב, זה לא מוצר שבריא לצרוך". כעת, עשרות מוצרי מזון בישראל עוברים מהפכה. טעמים השתנו, סוכר הוצא, מלח הופחת ושומן הוחלף. הכול לקראת מהפכת סימון האזהרות על המזון, שאמורה להשפיע בקרוב מאוד על כולנו.

הכול החל כאשר סגן שר הבריאות יעקב ליצמן הכריז מחלמה רשמית על מגפת השמנת היתר, ממנה סובלת מדינת ישראל והכריז על הבמה שיילחם בג'אנק פוד. לבסוף, החליט ליצמן למקד את מלחמתו במזון בסופרים. המודל נלקח מצ'ילה, שם מדבקות בשחור לבן מסמנות מה לא כדאי לציבור לאכול, מזה ארבע שנים.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

משפחתו של ארי נשר תובעת את הכדורגלן הדורס ב-2.5 מיליון שקלים

מחקר: כרבע מהצעירים לא יחבק נשא HIV – לשליש אין ידע בנושא

"בלי בלמים, על 140": השיחה עם המוקד שמנעה תאונה • תיעוד

המדבקות החדשות לסימון מזון עתיר בשומן, נתרן או סוכר
המדבקות החדשות לסימון מזון עתיר בשומן, נתרן או סוכר | צילום: חדשות עשר

אבי בן אסאייג, מנכ"ל "אסם" אמר כי הוא אינו חושש מהראשון בינואר. לטענתו "נערכנו מאוד טוב. 75 אחוזים ממוצרי החברה לא יסומנו". כדי שיהיו פחות אזהרות על המוצרים שלהם, "אסם" חתכו במרכיבים הרעים בתהליך הייצור. עד סוך 2020 החברה תפחית ממוצריה 164 טון מלח, 1,134 טון שומן, 542 טון של שומן רווי ו-487 טון של סוכר.

כדי שהמוצרים יישארו מתוקים, "אסם" שמו את כל הקופה על הצמח הלואן, המכונה באנגלית "מונק פרוט" – פרי הנזיר. הוא נראה קצת כמו מלון, גדל בדרום סין ויש בעולם חברות רבות שכבר משתמשות בו להמתקה במקום סוכר לבן. בין המוצרים שמשתמשים ברכז הפרי הזה הוא משקה קפה למבוגרים של חברת "נסטלה", הבעלים של "אסם ישראל", שאצלם פרי המונק כבר נכנס לפס הייצור.

סימון המדבקות יכולות להועיל לסובלים ממחלות מטבוליות / הילה הלרואי:

27 אחוזים מהישראלים המבוגרים סובלים מהשמנת יתר, בעוד 12 אחוזים מהילדים סובלים ממחלה זו. סימון מוצרים זה דבר חשוב, בעיקר למי שסובל מלחץ דם, ורוצה לדעת איזה מהמוצרים הם דלים בנתרן, כמו כן, חולי סכרת יכולים להיעזר במדבקות. יש לזכור כי אצל 70 אחוזים מהסובלים מהשמנת יתר, קיים ביטוי של מחלה מטבולית, בין אם מדובר בסכרת, לחץ דם וכדומה.