בעקבות תחקיר "אנליסט": 8 מיליון שקל קנס בפרשת עושק הקשישים

הרשות להגנת הצרכן הטילה קנס חריג על חברת "הום סייל" שבבעלות משה רוזן, ששיווקה לקשישים דרך הטלפון מוצרים שונים במחיר גבוה במאות אחוזים מהמחיר הממוצע בשוק • צפו בתחקיר המלא

זמן צפייה: 09:45

בעקבות תחקיר "אנליסט": הרשות להגנת הצרכן הטילה קנס חריג בסך שמונה מיליון שקלים על חברת "הום סייל" שבבעלות משה רוזן, ששיווקה לקשישים באגרסיביות דרך הטלפון מוצרים שונים במחיר גבוה במאות אחוזים מהמחיר הממוצע בשוק. כך לדוגמה, סט סירים של "נעמן", שנמכר ברשת בכ-500 שקלים, נמכר ב-2,000 שקלים. שואב אבק שמחירו בשוק 1,990 שקלים, נמכר ב-3,500 שקלים.

בחקירה סמויה שביצעה הרשות להגנת הצרכן, נמצא כי "החברה הציגה לצרכנים מצג לפיו הם חייבים לכאורה סכומי כסף לחברה, בעוד שהחוב הנטען - לא היה קיים", לדברי אניטה יצחק, ראש אגף החקירות ברשות לסחר הוגן. "כשצרכנים ביקשו מסמכים ל'חובות' האלה - לא רק שלא הציגו בפניהם דבר, אלא איימו עליהם כי יתבעו אותם וינהלו נגדם הליכים". יצחק העידה על רוזן כי "מדובר בבחור צעיר ושנון מאוד, ששם לו למטרה להגיע לכסף קל על חשבון הקשישים במדינת ישראל".

כתבות נוספות בחדשות 13 >> 

לאחר קיצור עונשו: נוחי דנקנר השתחרר מהכלא

זה רק אני, הפאוץ' והצבא של ישראל: נועה קירל התגייסה לצה"ל

האגודה למלחמה בסרטן: 30 אלף חולים בשנה, ירידה מובהקת בתמותה

מרים משה ואיליה זלטקיס, רכשו מוצרים מהחברה שבבעלות משה רוזן
מרים משה ואיליה זלטקיס, רכשו מוצרים מהחברה שבבעלות משה רוזן | צילום: חדשות 13

בין הקשישים שנפלו קורבן לתאוות הבצע של החברות נמצאת מרים משה בת ה-78. היא קיבלה שיחות טלפון חוזרות ונשנות מחברות שכלל לא הכירה, בהן הצליחו אנשי המכירות הממולחים לפתות אותה לרכוש מוצרים רבים שאין לה צורך בהם במאות אלפי שקלים.

"שיחת המכירה תמיד נפתחת במילים 'מגיעה לך מתנה'", סיפרה מרים. "שאלתי 'על מה?' והשיבו לי: 'מגיע לך. תני לנו את פרטי כרטיס האשראי רק כדי לוודא שזו את', ואכן נתתי - בתמימות שכזו". מרים רכשה מצלמה שאינה יודעת להפעיל, גריל שהיא לא משתמשת בו, שואב אבק רובוטי שנשאר בקופסא ועוד עשרות מוצרים, עבורם שילמה סכום עצום של 209,000 שקלים.

הרשות להגנת הצרכן קונסת ב8 מיליון ש״ח את החברה של משה רוזן בפרשת עושק הקשישים
הרשות להגנת הצרכן קונסת ב8 מיליון ש״ח את החברה של משה רוזן בפרשת עושק הקשישים | צילום: חדשות 13

עקב שימת ליבה של בתה של מרים, עדינה, התגלה היקף העסקאות. עדינה מספרת כי "אני ואחותי היינו בשוק. ראינו שהתקשרו אל אמא שלנו פעמיים בשבוע, וכל פעם ביצעו עסקה בסכום של כ-5,000 שקלים". במוקד המכירות זיהו את מרים כחלשה, הבינו שכשמתקשרים אליה - יש סיכוי רב שכל עסקה תצא לפועל.

גם אל איליה זלטקיס בן ה-84 התקשרו מהחברה בבעלותו של רוזן. זלטקיס סיפר כי "התקשרו אליי ושאלו אם אני רוצה לחדש את מינוי החברות במועדון", והוסיף כי נאמר לו שהוא "חייב רטרואקטיבית שלוש שנים אחורה".

מטעמו של

מוצרים באלפי שקלים, שנמכרו לקשישים בשיטת הטלמרקטינג
מוצרים באלפי שקלים, שנמכרו לקשישים בשיטת הטלמרקטינג | צילום: חדשות 13

משה רוזן נמסר כי "הטענות בפנייתכם כוללניות וסתמיות. אין כל מניעה לשווק מוצרים ללקוחות באמצעות פניות טלפוניות. לחברה אין מועדון לקוחות או "מנויים", ובוודאי שלא נטען מעולם כלפי לקוחות כלשהם כי יש להם "חוב" כלפי החברה. מחירי המוצרים שאנו מוכרים הם אטרקטיביים ביותר, ובכל מקרה חזקה על לקוחות החברה כי בחנו אותם. אין נגד החברה ולו פסק דין יחיד המחייב אותה להשיב כספים וגם הרשות לסחר הוגן לא פנתה אלינו מעולם".