בדיקת מעבדה: כמה שווים היהלומים המוזלים שהשיק מייסד קופיקס?

רשת אבני החן של אבי כ"ץ נפתחה באופן רשמי. מי שיזם קפה ב-5 שקלים ינסה לשבור את השוק הכי נוצץ - ולמכור יהלומים שנוצרו בתנאים מלאכותיים במחירים מוזלים. מה חשבו על כך גמולוג ויהלומן?

זמן צפייה: 04:07

הבוקר (שלישי) הושקה בארץ חנות התכשיטים "xlabdiamonds" של איש העסקים אבי כ"ץ, מייסד קופיקס שעשה מהפכה בעולם הקפה וכעת ינסה לטלטל את שוק היהלומים. הרשת מבוססת על אבני חן שנוצרו במעבדה ומוכרת אותם במחיר זול בהרבה מכאלה שנכרו מהאדמה.

למרות שאנחנו בשיא עידן הקורונה, כ"ץ מאמין כי דווקא בימים קשים כלכלית הוא יצליח לשבור את השוק עם יהלומים שמחירם הוא מחצית מאלו שנמכרים בשוק. "קניתי למישהי מתנה זוג עגילים", סיפר, "היא הלכה לשמאי לעשות ביטוח, אמרו לה, '28,000 שקל. פה זה נמכר ב-4,500'".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

זינוק נוסף במספר חולי הקורונה: 459 אובחנו ביממה האחרונה

פרשת הכדורגלנים והקטינות: המשטרה עצרה חשוד בסחיטת השחקנים

נתניהו חותר לאישור מהבית הלבן לספח יישובים – בלב השטח הפלס'

אבי כץ, מייסד רשת ''קופיקס'' ו''לאב דיאמונדס''
אבי כץ, מייסד רשת ''קופיקס'' ו''לאב דיאמונדס'' | צילום: חדשות 13

השוני בין יהלום טבעי לכזה שישווקו ברשת החדשה הוא מקום הגידול וזמן התהליך. במקום 200 קילומטרים מתחת לאדמה ומיליארדים של שנים שהופכים את הפחמן הנקי ליהלום, המעבדה מייצרת את אותם התנאים - ומקבלת את היהלום המוזל.

בשביל לבחון האם אכן אי אפשר להבדיל בין היהלום הטבעי ליהלום המעבדה המוזל, הבאנו לגמולוג מומחה טבעת 1.02 קראט, רמת ניקיון אס-איי, צבע ניקיון אי, שגדלה במעבדה, ובדקנו אם הוא יעלה על השוני. לאחר שבדק את הטבעת בעזרת מכשיר מיוחד, הגמולוג קבע כי "זה יהלום. זה לא זרקון אלא זה יהלום לכל דבר - פשוט תנאי הגידול שלו שונים". בהמשך, פנינו גם ליהלומן בבורסה, שבחן בעיניו את הטבעת, ודי מהר גילה כי היא נוצרה במעבדה. "רואים את זה", הסביר.

יהלום שיוצר במעבדה
יהלום שיוצר במעבדה | צילום: חדשות 13