אחרי 73 מקרי מוות, ארה"ב מזהירה: מסוכן להשכיב תינוקות בשיפוע

הוועדה האמריקנית לבטיחות הצרכן התריעה מפני שימוש במוצרי שינה לתינוקות הנטויים בשיפוע של יותר מעשר מעלות, שנקשרו לעשרות מקרי מוות בתוך עשור. "המוצרים אינם מספקים סביבת שינה בטוחה"

זמן צפייה: 00:39

הוועדה האמריקנית לבטיחות הצרכן (CPSC) פרסמה בשבוע שעבר הנחיה גורפת שמזהירה מפני שימוש בכלל מוצרי השינה הנטויים לתינוקות - כגון "סל קל", טרמפולינות או נדנדות – במידה שהשיפוע גבוה מעשר מעלות. לפי ההנחיה, אין להניח תינוקות על מוצרים כאלו ואין להרדים אותם עליהם.

מאחורי ההנחיה עומדים 73 מקרי מוות של תינוקות שאירעו מינואר 2005 עד יוני 2019, ויותר מ-1,100 מקרים שדווחו לוועדה ונקשרו לשימוש במוצרי שינה בעלי שיפוע.

הוועדה לא נקבה בשם של מותג ספציפי, אך בחודש אפריל האחרון היא ביצעה ריקול של נדנדת תינוקות מתוצרת פישר-פרייס, שנקשרה ללא פחות מ-32 מקרי מוות של תינוקות בתוך עשור. לפי הוועדה, כלל המקרים קרו כאשר התינוקות ששכבו בהם התגלגלו מהגב לבטן, בעודם לא קשורים בחגורת הבטיחות. על פי חלק מהדוחות, התינוקות מתו כתוצאה מחנק.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

מהיום: נוסעים יחידים שייתפסו ב"נתיב פלוס" – ייקנסו

היום: טיסת המבחן הראשונה של המטוס שישמש את ראש הממשלה

"מצרים מנסה למנוע הסלמה – פריצת דרך בשיחות עם הפלגים בעזה"

עריסות לתינוקות
עריסות לתינוקות | צילום: חדשות 13

לאחר הריקול באפריל שכרה הוועדה מומחית פרטית, ד"ר ארין מאנן, מהנדסת מכונות המתמחה בביומכניקה לצורך בדיקה מקיפה של מוצרי שינה משופעים לתינוקות על עיצובם ותכנונם. כל המוצרים שבדקה נמצאו כ"לא בטוחים לשינת תינוקות". כמו כן, גילתה מאנן כי "משטחי שינה רכים ומרופדים מהווים סכנה לתינוקות". לפי מסקנות הבדיקה, מתקן שינה בשיפוע של עשר מעלות ומטה הוא קרוב לוודאי בטוח.

לסיכום, הוועדה המליצה להשכיב תינוקות לישון בסביבה חשופה, נטולת גירויים, צעצועים ואביזרי מיטה כגון שמיכות או כריות, והזהירה גם מפני שימוש במושבי רכב. כמו כן, המליצה הוועדה להניח את התינוקות בעריסה אך ורק על גבם. זוהי תנוחת השינה המומלצת גם על ידי משרד הבריאות הישראלי, מאחר שמחקרים הראו כי זו השיטה הבטוחה ביותר להימנעות ממוות בעריסה.