ארגון הבריאות העולמי מזהיר: "כמות סוכר מדאיגה במזון תינוקות"

הארגון התריע מפני הימצאות של סוכרים רבים במחית לפעוטות, שעלולים להזיק לשיניים ולגרום לסוכרת בבגרות. עוד פורסם כי בכמה מדינות, בהן ישראל, מופר הקוד הבריאותי - ואף ישנה הטעיית צרכנים

אמא מאכילה תינוק במזון תינוקות
אמא מאכילה תינוק במזון תינוקות | צילום: Shutterstock

ארגון הבריאות העולמי פרסם היום (שני) דוח חמור, שבו הוא מזהיר את הציבור מפני כמות גדולה מהרגיל של סוכרים במזון תינוקות ממותג. לפי הארגון, המזון עלול להזיק לשיני החלב הראשונות ולגרום לפעוטות להעדיף מזון מתוק בבגרותם, שצפוי להוביל להשמנה ואף לפיתוח סוכרת. כמו כן, פורסם כי בכמה מדינות ישנה הפרה של הקוד הבריאותי והטעייה של הצרכן בנוגע לכך - גם בישראל.

לפי ארגון הבריאות העולמי, המזון הטחון ממותג לעיתים כמתאים לילדים מתחת לגיל חצי שנה, חרף המלצתו להזין תינוקות בהנקה עד לגיל זה. מניתוח הנתונים שנאספו ברחבי אנגליה, דנמרק וספרד בשנים 2017-2016 – עלה גם כי מחית פירות וירקות לתינוקות הוצגו כבעלי חלבונים, שומנים, פחמימות ומלחים – אך בפועל הכילו כמות גדולה הרבה יותר של סוכרים.

כתבות נוספות בחדשות 13:

שיטת השקשוקה: השפית שקוראת תיגר על כל המוסכמות

אוהבים פלאפל: תיירי ומתמודדי האירוויזיון אוכלים את ישראל

משהו קטן וטוב: הרב הצבאי לשעבר שמחלק אלפי חבילות מזון לפסח

אמא מאכילה תינוק במזון תינוקות
אמא מאכילה תינוק במזון תינוקות | צילום: Shutterstock

למעשה, הארגון מצא כי סוכרים היוו 70% מקלוריות המזון במחית פירות, אך גם באופן מפתיע בארוחות המלוחות שנמכרות במרכולים: "ארוחות רבות שנמכרו בבריטניה ובדנמרק מכילות 15% סוכרים יותר מהרגיל – אפילו במחיות שמספקות לכאורה ארוחות מלוחות לתינוקות", כתב הארגון. "כמות שכזו עלולה להוות איום על הצעירים ברגע שהשיניים הראשונות יבקעו".

הדוח הציג תמונה מדאיגה נוספת, לפיה רבות מהתוויות שמודפסות על מזון לתינוקות טעונות שיפור. כך למשל, בבריטניה חברת מזון התינוקות המוכרת "קאו אנד גייט", קוראת למוצר בשם "מחית דלעת, עוף ופסטה לתינוקת" - אך מסתירה מלקוחותיה את העובדה שהמזון מכיל בעיקר פחמימות. למעשה, כך פורסם בדוח, היה נכון יותר אם היה משנה את שמו - ולא מסתיר את העובדה שכמות העוף שבו היא 9% בלבד.

אמא מאכילה תינוק במזון תינוקות
תינוק אוכל אוכל תינוקות | צילום: Shutterstock

בד בבד, שמו של המוצר "מחית פטל, תות ובננה" של חברת "היינץ" אינו מכיל כלל את המרכיב הראשון בשמו – את הפטל. לפי הדוח, יש במוצר 79% תפוח מרוכז, ורק אחוזים מעטים משאר מרכיביו.

דוח נוסף מצא כי קיים קידום מסחרי לא הולם של מזונות לתינוקות בארבע מדינות - אוסטריה, בולגריה, הונגריה וגם ישראל - כולן נכללות תחת אזור "אירופה" של הארגון. זאת, על אף שכבר בשנת 2016 הוסכם קו פעולה נגד הטעיות מסוג זה. בכל הארצות הללו, 28% עד 60% מהמזונות לתינוקות שווקו כמתאימים לתינוקות מתחת לגיל שישה חודשים, תוך הפרה חמורה של קוד ארגון הבריאות העולמי - לפיו מומלץ כי ילדים עד גיל חצי שנה יוזנו בהנקה בלבד.