החל משבוע הבא: לקוחות הבנקים יקבלו ציון על סמך דירוגי האשראי

בנק ישראל קבע כי יוענקו נק' על סמך מידע כמו גובה המשכנתא ותשלום הלוואה בזמן, מה שצפוי להשפיע על גודל הריבית שתוצע. "ילחמו עליך או שלא ירצו לדבר איתך" • "אנליסט"

זמן צפייה: 07:52

החל מהשבוע הבא, לקוחות הבנקים יקבל ציון על סמך דירוג האשראי שלהם - שיהפוך למאין תעודת זהות צמודה במערכת הפיננסית. בנק ישראל קבע כי החברות "דן אנד ברדסטריט", "BDI" ו"קו מנחה" יהיו אחראיות על הדירוג, יקבלו גישה לחשבונות הלקוחות ויעניקו נקודות על סמך מידע שנצבר בהם בשלוש השנים האחרונות כמו גובה משכנתא, תשלומי הלוואות בזמן, עמידה במסגרות אשראי, חובות לחברות ליסינג, פשיטות רגל ועוד. הנתונים ישוקללו למספר, בדרך כלל בין 0 ל-1,000, שנותני ההלוואות יראו מראש. אם הציון גבוה - חברות יציעו ללקוחות הרבה אשראי בריבית נמוכה, אם הציון נמוך - ייתכן שהריבית תגדל משמעותית.

ברק ואיבונה רחמן מאלפי מנשה, עומדים על אובר דראפט של 10,000 שקלים, נטלו שתי הלוואות על סך 115 אלף שקלים, יש להם מסגרת אשראי חודשית של 12 אלף שקלים ומשכנתא על סך 950 אלף שקלים. הרבה חובות שבכולן הם עומדים בהצלחה - ללא פיגורים. עד היום, רק הם והבנק ידעו מה מצב החשבונות שלהם, אבל כעת, כל גורם שמורשה להלוות כספים במדינה יוכל לגשת למידע אודותם דרך המאגר החדש. "אם אתה לקוח טוב הבנקים ילחמו עליך, או שאף בנק לא ירצה לדבר איתך אם אתה לקוח פחות טוב", אמר ברק. ברק ואיבונה קיבלו 850 נקודות מתוף 1,000 מ"דן אנד ברדסטריט", ו-550 מתוך 800 מ"קו מנחה". כל חברה עובדת עם טווח אחר של מספרים ובין התוצאות יש פערים גדולים. חשוב לדעת, שהבנק הוא זה שיבחר על אילו דירוגים להתבסס.

דירוג אשראי חדש ללקוחות הבנקים
דירוג אשראי חדש ללקוחות הבנקים | צילום: החדשות 13

הבעיה של נוסחאות שונות וציונים שונים לאותם הלווים, חוזרת ביתר הפרופילים שהועברו לסוכנויות הדירוג. משפחה בפלוס של 100 אלף שקלים, ללא הלוואת שוטפות עם משכנתא שמוחזרת בזמן, תקבל 740 נקודות מתוך 800 מחברת "BDI", מחברת "דן אנד ברדסטריט" 950 מתוך 1,000 נקודות, אבל ב"קו מנחה" הדירוג יורד ל-650 מתוך 800 נקודות. לעומת זאת, זוג ללא משכנתא שנמצא במינוס של 15 אלף שקלים וחרג ממסגרת האשראי, קיבל מ"דן אנד ברדסטריט" דירוג מאוד נמוך של של 300 נקודות מתוך 1,000.

עורך הדין אלי סרור, מומחה לטיפול בלקוחות חייבים, סיפר: "מי שיש לו דירוג אשראי טוב, יכול לקבל הטבות מהבנקים, מי שהולך לאכול אותה זה אותה הם אנשים שעל הקצה או שבהיסטוריה הייתה להם בעיה". הסכנה היא שדירוג האשראי מטיל צל כבד על אנשים שזוכים לציון נמוך. כך למשל קיימת האפשרות שאת הדירוג שלנו יבקשו לראות בעלי דירות עוד לפני שיראו אותנו. בבנק ישראל צופים שרוב הלווים יזכו לציונים גבוהים יחסית ובזכותם יקבלו יותר הצעות לאשראי במחירים נמוכים.