דוח: מי העיר שמייצרת הכי הרבה פסולת בישראל?

לפי ארגון "אדם טבע ודין", הציבור הישראלי מייצר כחמישה מיליון טון אשפה בשנה וכל ישראלי מייצר בממוצע 1.7 ק"ג זבל ביום - מהנתונים הגבוהים בעולם. ואיזה יישוב מייצר הכי מעט פסולת?

אוכלוסיית ישראל מייצרת מדי שנה כחמש מיליון טון פסולת, וכל ישראלי מייצר בממוצע 1.7 ק"ג אשפה מדי יום – נתון שהוא בין הגבוהים בעולם. כך פורסם בדוח של עמותת "אדם טבע ודין" שהתפרסם היום (שלישי). הדוח ממפה את הרשויות המקומיות במדינה על פי כמות הזבל המיוצרת בה. העיר שמייצרת הכי הרבה פסולת בישראל היא תל אביב

על פי הדוח, ברשויות בהן קיימת הפרדת פסולת ישנה הפחתה משמעותית, על אף ההנחה כי ככל שרמת החיים גבוהה יותר, מייצרים יותר זבל. בכפר סבא ובמודיעין, בהן נעשה מהלכים נרחבים לחינוך התושבים ללקיחת אחריות על הפסולת שהם מייצרים והפרדת אשפה בבתי התושבים לנייר, פלסטיק וזבל אורגני, מייצרים כמות פחותה יותר של פסולת. כך גם ביישובים סביון שוהם וכן בג'ת - שגם בהם קיימים תהליכי הפרדת פסולת.

במקום הראשון והמפוקפק מבין הערים הגדולות נמצאת תל אביב יפו, עם 2.6 ק"ג של פסולת המיוצרת בממוצע על ידי תושביה כל יום. במקום השני נמצאת הרצליה, עם 2.2 ק"ג, אשקלון ובמקום הרביעי, ראשון לציון עם קצת פחות מ-2 ק"ג. בראש רשימת המועצות האזוריות עומדת מועצה אזורית מגילות ים המלח עם נתון גבוה אפילו מזה של תל אביב, 3.3 ק"ג, חוף השרון אחריה עם 3 ק"ג וחוף הכרמל עם 2.7 ק"ג.

ברשימת היישובים שמייצרים הכי מעט פסולת ניתן למצוא את נווה מדבר וכסיפה עם הנתונים הנמוכים ביותר בישראל, עם 0.6 ק"ג. רהט, אפרת ואלעד עם קצת יותר מקילו אחד לאדם, בני ברק וקצרין עם 1.3 ק"ג, ירושלים עם 1.5 ק"ג, וכך גם קריית גת ובת ים.

פסולת
פסולת | צילום: החדשות 13

לכתבות נוספות בנושא:

המשרד הנשכח: למה אף אחד לא נלחם על תיק הגנת הסביבה?

אוהלים, מזרנים ואשפה – ערימות הזבל שהשאירו המטיילים בחג

"עושים היסטוריה": בני הנוער נלחמים על עתיד איכות הסביבה

בהתייחס לפסולת פלסטיק, נכתב בדוח כי ישראלים מייצרים כ-1,700 טון ביום, משקל שעולה מזה של כל אזרחי המדינה יחד. רוב הזבל שנוצר הוא בשל שימוש בכלים ומוצרים חד פעמיים. ישראלים מוציאים בשנה כשני מיליארד שקלים על כלים אלה ואף מובילים בעולם בשימוש בכלים אלה. רק 14% מפסולת הפלסטיק מגיע למחזור. השאר פוגע בסביבה, משום שמגיע לים, לחופים, לפארקים ולשמורות הטבע. 90% מהאשפה בחופי ישראל היא פלסטיק. מידי שנה, אחרי חג הפסח, נאספת סביב הכנרת כמות של כ-400 טון.

פסולת בחוף
פסולת בחוף | צילום: חדשות 13

עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל אדם טבע ודין: "המסקנה שעולה מהדוח היא חד משמעית. רשויות מקומיות שלוקחות אחריות על הפסולת שלהן מייצרות פחות פסולת, ונהנות ממרחב ציבורי נקי יותר. הישראלים נוסעים כל שנה לאירופה, מתפעלים מהפארקים והרחובות הנקיים וחושבים שבארץ זה בלתי אפשרי. הדוח מוכיח שעם מנהיגות נכונה, זה אפשרי בהחלט. אולם מעבר לניקיון במרחב הציבורי, הפלסטיק עלול להיות סכנה גם לבריאות הציבור. זאת מכיוון שהפלסטיק מתפרק לחלקיקי מיקרו פלסטיק מגיע לים, נאכל ע"י בעלי חיים ואז מגיע למי השתייה ולצלחת שלנו. על פי מחקרים שפורסמו לאחרונה אותם חלקיקי מיקרו פלסטיק  עלולים לפגוע בבריאות האדם".