מנהל נתב"ג מזהיר: "אנחנו ימים לפני נקודת האל חזור"

בפוסט חריף מזהיר תא"ל (במיל') שמואל זכאי מפני המשך השבתת נמל התעופה. "קיפאון מחשבתי ומעשי הוא ההיפך ממנהיגות", הוא כותב, "אפשר לתפעל תעופה אזרחית בטוחה גם תחת החיים בצל הקורונה"

זמן צפייה: 06:12

מגיפת הקורונה בישראל: מנהל נמל התעופה בן גוריון, המושבת כמעט לחלוטין מזה כחמישה חודשים בשל נגיף הקורונה, הזהיר היום (שבת) בפוסט שכתב מפני נזק בלתי הפיך שיגרם אם לא יחודשו הטיסות. לטענתו "אנחנו נמצאים מספר ימים לפני נקודת האל חזור, שממנה תידרש תוכנית שיקום ארוכה, יקרה ומסוכנת".

"מדינת ישראל היא 'אי תעופתי'", מסביר זכאי, "בניגוד לאזרח גרמני אשר יכול לחצות את הגבול לאוסטריה ברכב או רכבת הדרך הכמעט יחידה להיכנס או לצאת מישראל היא בדרך האויר. התעופה לא עומדת בפני עצמה.תעופה היא חלק מתעשייה שלמה. השבתת התעופה היא נזק כלכלי עצום לתעשיית התיירות והעסקים".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

גבר טבע למוות באגם ליד זיקים אחרי שחילץ 4 בני משפחה

תיעוד: החשוד ברצח אשתו נמלט בתחתונים – בתם רצה לבקש עזרה

"תעופה אזרחית מורכבת מכשירות ארוכה ומורכבת של טייסים מטוסים צוותי קרקע", מוסף זכאי, "כולם איבדו כשירות. להחזיר אותם לתפעל תעופה יעילה ובטוחה ייקח חודשיים. המשמעות של המשך המצור האוירי הוא נזק אסטרטגי עצום".

ילדה עוטה מסיכה בנתב''ג
''שיתוק - ההיפך ממנהיגות''. ילדה עוטה מסיכה בנתב''ג | צילום: רויטרס

זכאי גם תוקף בחריפות את הממשלה בנושא. "במשבר, כל משבר, צריך מנהיגות שמבוססת קודם כל על דוגמא אישית, יצירתיות, תחכום וניהול סיכונים, ובעיקר על אומץ לקחת החלטות ולשנות מציאות", הוא כותב, "קיפאון מחשבתי ומעשי הוא ההפך ממנהיגות. זה ההבדל בין לנהל לבין להתנהל".

זכאי טוען שניתן לחדש את הטיסות למרות הנגיף, ומזכיר את חידוש הטיסות ברחבי העולם. "אפשר לתפעל תעופה אזרחית בטוחה גם תחת החיים בצל הקורונה", הוא טוען, "אני בטוח שהדרך המקצועית של צוות אנשים מצויין ואחראי שפיתח מתווה לחידוש הפעילות התעופתית תוך רידוד הסיכון לנדידת תחלואה תוביל לחידוש הפעילות התעופתית בצורה אחראית".

ועל רקע הקיפאון בענף התעופה נמשך מאבק העובדים באל-על. אתמול תקף ועד הטייסים את הנהלת החברה, בצל הודעתם כי יוציאו לחל"ת 500 עובדים נוספים, מתוכם 100 טייסים. "כפי שכבר שמענו מהמנכ"ל ביום שלישי, ההנהלה תכננה להפסיק את הפעילות בשל הירידה ברווחיות של הטסת מטענים ובשל התכווצות הפעילות מתחת למסה הקריטית, לטענתו".

"צר לנו שכדרכם בקודש, ההנהלה, הדירקטוריון ובעלי השליטה מצאו עוד הזדמנות להאשים את העובדים ובראשם הטייסים בכדי לברוח מאחריותם, ולהתגונן מפני טענות הלקוחות המעטים שעוד נשארו".
"הצלת החברה חייבת להתבסס על הזרמת הון, ולא על העמסת עוד ועוד הלוואות שכבר היום לא ניתן להחזירן", לשון ההודעה. "לצערנו ברור לכולם שבעלת השליטה הגברת תמר מוזס בורוביץ אינה מסוגלת להזרים את ההון הנדרש, ולכן יש לאפשר לבעלי הון חדשים להזרים כסף לחברה. הלוואות נוספות משמעותן אך ורק הצלת דדי ותמי בורוביץ, תוך הכנסת החברה למצוקה גדולה יותר".