המחירים בשמיים: מדוע נשלם יותר על טיסות לחופשות בקיץ הקרוב?

לקראת הקיץ, מחירי הכרטיסים ליעדים רבים ברחבי העולם יעלו, בין היתר בשל הסנקציות האמריקניות נגד ייבוא נפט מאיראן - שישפיעו על מחירי הדלק. "קברניטי החברות משרשרים את זה על האזרחים"

זמן צפייה: 02:29

לקראת הקיץ, עליית מחירי כרטיסי הטיסות ליעדים רבים בעולם מורגשת היטב. בין הסיבות למגמה, ניתן להצביע בעיקר על הסנקציות האמריקניות נגד איראן והאיסור שהטיל הנשיא טראמפ נגד ייבוא נפט מהרפובליקה האסלאמית - שייכנס לתוקפו באופן מלא מחר (שישי) וצפוי לגרום להעלאת מחירי הדלק.

קובי שגב, מנכ"ל חברת ההשקעות "אינפיניטי איילים", אמר: "מה שאנחנו רואים מאמצע דצמבר ועד היום זו עלייה משמעותית, מגמתית, במחירי הנפט. קברניטי חברות התעופה רואים את זה - ומשרשרים את זה למחירי כרטיסי הטיסה שמוצעים לאזרחים".

דרכון ישראלי
דרכון ישראלי | צילום: גטי אימג'ס

כדי להבין את עומק הקשר בין מחיר הדלק הסילוני למחיר כרטיסי הטיסה, יש  לבחון את מודל התמחור של חברות התעופה. מרכיב ההוצאה על דלק יכול להגיע בחברות מסוימות ל-40% ממחיר הכרטיס, וכך כל עלייה של 10% במחיר הנפט - תעלה ב-4% את מחיר הכרטיס.

כך למשל, כרטיס טיסה לסוצ'י שבדרום רוסיה לתחילת יולי, עולה היום 489 דולר, ובשבוע שעבר המחיר עמד על 445 דולר - התייקרות של 10%. כרטיס טיסה לרודוס לתחילת אוגוסט, יעלה 389 דולר, ובשבוע שעבר עלה 342 דולר - התייקרות של 14%.

בכל זאת, צריך לזכור שבעידן השמיים הפתוחים והתחרות הגדולה, ניתן למצוא היום יעדים במחירים אטרקטיביים. לדוגמה, טיסה למדריד של אייר אירופה עולה היום 280 דולר כולל כבודה, ובשבוע שעבר מחירה עמד על 330 דולר - ירידה של 18%.