ביהמ"ש לעובדי הרכבת: להקפיא העיצומים לחודשיים ולהיכנס למו"מ

בית הדין לעבודה הורה לעובדי רכבת ישראל להפסיק הצעדים הארגוניים, שעלולים להפריע לסדר העבודה התקין ולתנועת הרכבות. הוועד: "על ההנהלה להפסיק את מסע ההכפשות נגד העובדים" 

זמן צפייה: 01:30

בית הדין לעבודה הורה היום (חמישי) לוועד עובדי הרכבת להקפיא את העיצומים והצעדים הארגוניים שננקטו נגד ההנהלה בשנה האחרונה, במסגרת סכסוך עבודה מתמשך בין שני הצדדים – למשך חודשיים. זאת לצורך פתיחה במשא ומתן לפיתרון הסכסוך.

מוועד עובדי הרכבת נמסר בתגובה להוראת בית הדין: "בית הדין קבע כי עד ליום 1.6.19 על הנהלת הרכבת לשבת עם נציגות העובדים למשא ומתן אינטנסיבי, תכוף וענייני בקשר לנושאים שבסכסוכי העבודה שהוכרזו  ודחה את בקשת הרכבת לבטלם. בית הדין הורה כי במהלך תקופה זו אסור להנהלת הרכבת לנייד עובדים, לקנוס אותם ואסר עליה להתקשר עם חברות חיצוניות לביצוע מיקור חוץ".

"בנוסף הוחלט, כי במשך תקופת המשא ומתן לא יינקטו צעדים ארגוניים על מנת למצות את ההידברות", נמסר מהוועד. "ועד עובדי הרכבת מצפה, כי ההנהלה תקיים את החלטת בית הדין ותפסיק את מסע ההכפשות והשקרים שהיא מנהלת כנגד עובדיה בחודשים האחרונים".

עוד בחדשות 13:

ועד עובדי הרכבת להנהלה: "עצרו הפרסום המכפיש או שנתבע דיבה"

כץ: "אדרעי ואנשי ועד עובדי הרכבת חצו את כל הקווים האדומים"

יו"ר ועד עובדי הרכבת: "ההנהלה עושה עלינו עליהום"

יו"ר ועד עובדי הרכבת גילה אדרעי
יו"ר ועד עובדי הרכבת גילה אדרעי | צילום: חדשות עשר

מהנהלת הרכבת נמסר: "אנו שמחים על החלטת בית הדין שקיבלה את עמדת הנהלת הרכבת, אשר בראש מעייניה השמירה על השירות שניתן לציבור. הנהלת הרכבת קוראת לוועד העובדים לשבת לשולחן המו"מ על מנת לשלב ידיים לטובת עמידה באתגרים המשמעותיים הניצבים בפני החברה".

ועד עובדי הרכבת פנה ביום שלישי להנהלה במכתב התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים, בעקבות הודעתם כי ועד העובדים גרם להפסקת תנועת הרכבות ביום שישי האחרון. זאת, באמצעות הנחייה שניתנה לעובדים "להתחלות", ולא להתייצב למשמרות.

במכתב נאמר כי ההנהלה חזרה על "הפרסום המכפיש" בתקשורת וברשתות החברתיות, דבר שמהווה "פגיעה קשה בוועד העובדים". עוד נטען כי רק שני עובדים היו חולים באותו היום. זאת בניגוד לדברי ההנהלה שהודיעה כי בשל העובדה כי שמונה פקדים, מחצית ממנהלי התנועה בחברה, הודיעו על מחלה - תנועת הרכבות תיעצר לחלוטין.

כץ ורכבת ישראל
כץ ורכבת ישראל | צילום: רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס ביום שני למשבר ברכבת והודיע כי יקים צוות שימנע השבתת שירותים חיוניים. "הרכבת צריכה לנסוע, אנחנו הנחנו פסי רכבת ואין שום הצדקה לכך שקומץ אנשים ישביתו את הרכבות למיליוני אזרחי ישראל ולחיילים, זה לא יהיה", הוסיף נתניהו.

יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד הגיב לדברי ראש הממשלה, ואמר כי "הכוונה לכרסם בזכות השביתה ולהחליש את ציבור העובדים, מערערת את יסודות הדמוקרטיה ותפגע בכל אזרחי ישראל. כל מי שינסה להעמיד במבחן את עוצמתה של העבודה המאורגנת, יגלה מהר מאוד את גודל הטעות שלו. פנינו לשלום ולשיתוף פעולה למען חיזוק מעמד העובדים ושיפור השירות לאזרח, אך מי שינסה לנצל את זה, ייענה ביד קשה".

ביום ראשון, האשים שר התחבורה ישראל כץ בריאיון ל"לפני החדשות" את יו"ר ועד העובדים בהשבתת פעילות הרכבת. לדבריו, אין ספק שגילה אדרעי היא האחראית, על אף שהכחישה שמדובר במהלך יזום שלה. "הם כבר תקופה ממושכת, חודשים, פועלים בעיצומים ובשביתות, בפגיעה בנוסעים וביכולת של הרכבת להתארגן נוכח ההתרחבות הגדולה", אמר כץ. "ביום שישי האחרון גילה אדרעי וחבריה בוועד חצו את כל הקווים האדומים".

מוקדם יותר באותו היום, הודיע השר כץ כי בכוונתו להעלות בישיבת הממשלה את בקשתו לכלול חקיקת חוק שיאסור על שביתות בשירותים חיוניים לציבור בהסכמים הקואליציוניים. כאמור, ביום שישי נרשמו שיבושים בתנועת הרכבות. בהנהלת הרכבת הודיעו כי בשל העובדה ששמונה פקדים הודיעו על מחלה ולא התייצבו לעבודה, תנועת הרכבות תיעצר לחלוטין.