מס הפקקים: האם כניסה עם רכב לת"א בשעות העומס תעלה כסף בקרוב?

לפי התוכנית שהתגבשה במשרד האוצר, נהגים אשר ייכנסו לעיר בשעות העומס - ייאלצו לשלם "אגרות גודש". במקביל, מגבשים תוכנית להוספת מאות אוטובוסים וקווים חדשים באזורים שבהם תהיה אגרה

זמן צפייה: 05:02

הכניסה לתל אביב בשעות העמוס עשויה בקרוב לעלות לכם כסף. כפי שדווח בעבר בחדשות 13, במשרד האוצר מגבשים תוכנית לגביית תשלום מהנהגים והנהגות כך שמי שנוסע יותר - ישלם יותר ומי שנוסע פחות - ישלם פחות.

עמידה בפקקים היא לא רק מעיקה, היא גם מבזבזת מיליארדים למשק והפכה למשבר לאומי שמשתק את המדינה. במשרד האוצר מונחת כבר כמה חודשים תוכנית שמטרתה לחלץ את כולנו מהפקק, ממתינה שתהיה ממשלה שתאשר אותה - והיא לא עומדת להיות קלה לעיכול לציבור.

"אגרות גודש" הן במילים פשוטות תשלום בעבור נסיעה בשעות העומס בכבישים עמוסים. על פי גורמים המעורים בתוכנית במתווה המתגבש כל איזור גוש דן יחולק לכמה טבעות סביב תל אביב. בהתאם לכך הנסיעה בכבישים המובילים לעיר תתומחר לפי המרחק שכל נהג יסע, ובהתאם למידת העומס - ככל שמתקרבים לתל אביב יקר יותר. מקביל, במשרדי האוצר והתחבורה מגבשים תוכנית בעלות מוערכת של כחצי מיליארד שקלים להוספת מאות אוטובוסים וקווים חדשים באזורים שבהם יהיו אגרות ושוקלים להכניס קודם כול את השיפורים האלה, ורק לאחר מכן להתחיל בגבייה. בניגוד לקודמו, שר התחבורה כיום בצלאל סמוטריץ' תומך במהלך.

פקק תנועה בנתיבי איילון
פקק תנועה בנתיבי איילון | צילום: חדשות 13

לשם המחשה, אותה נסיעה בתוכנית החדשה תעלה כ-15 שקלים ליום, המחיר השבועי לנהג שנוסע בכל יום מנתניה לתל אביב יהיה כ-75 שקלים. בדיוק כמו שמערכות הניטור בכביש 6 מזהות את המכוניות כשהן חולפות על פניהן, כך המטרה בתוכנית החדשה למצוא טכנולוגיה דומה שלא תעקוב אחר מסלול הנסיעה כולו, אלא רק תדע לזהות מתי כל מכונית חולפת על פני נקודות מסוימות לאורך הדרך.

"צריך להוריד את המיסוי על הרכב ואת הקנייה של הרכב, מיסוי על דלק ולהעלות במקום זה מיסוי על שימוש", טען פרופ' עומר מואב מהמרכז הבינתחומי הרצליה, "מספיק ש-15% מהנהגים יגיבו לזה כדי שזה ישפר מאוד את המצב". יידרש עוד זמן עד שהתוכנית תהפוך למציאות, אבל בחו"ל אגרות גודש כבר קיימות בכמה ערים. בלונדון הכניסה למרכז העיר מאז 2003 היא בתשלום של 11 פאונד וחצי ליום, בין השעות 07:00-18:00. מצלמות במעגל סגור מזהות את לוחיות הרישוי, ומי שלא משלם נקנס. בשנה שעברה דווח שם על ירידה של 22% בנפח התנועה.

פקקים בכביש 2 - ארכיון
פקקים בכביש 2 ארכיון | צילום: ללא קרדיט

"אנחנו רואים שכאשר זה נעשה כמו שצריך, למשל בשוודיה, אז אנשים מבינים ואפילו לא מתנגדים לכך שהם צריכים לשלם אגרת גודש כי הם מבינים שגם היום הם כבר משלמים בצורה של עמידה בפקקים", ציין ירום אריאב, לשעבר מנכ"ל משרד האוצר.

בשביל שהעיקרון הזה ישמר הממשלה הבאה תצטרך להחליט מאיפה להחזיר לציבור את הכסף, באמצעות הנחות באגרת הרישוי או מיסי רכב אחרים. במתווה המתגבש עוד יחולו כנראה שינויים ברגע ששרים חדשים ייכנסו לתמונה, אבל הדרג המקצועי במשרדי הממשלה נחוש כיום מאי פעם להוציא לפועל את מס הפקקים החדש.