רה"מ הודיע כי שדה דב ייסגר; תושבי אילת זרקו את תעודות הזהות

נתניהו הודיע כי לאחר דיונים עם שר התחבורה הגיע למסקנה כי כל ניסיון לדחות את פינוי נמל התעופה יעלה למשק מיליארדי שקלים. יו"ר ההסתדרות: "ראש הממשלה לא עמד בלחץ היועצים המשפטיים"

זמן צפייה: 06:54

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע היום (ראשון) כי החליט שאין דרך לעצור את פינויו של שדה התעופה שדה דב. מראש הממשלה נמסר כי לאחר דיונים מעמיקים עם שר התחבורה בצלאל סמוטריץ', היועצים המשפטיים וגורמי המקצוע, החליט כי כל ניסיון לעשות זאת יעלה למדינה מיליארדי שקלים ויגרום למדינה לנזק כבד. בתגובה להודעה על ההחלטה, הצטלמו תושבי אילת כשהם זורקים את תעודות הזהות שלהם במחאה.

בימים האחרונים, כזכור, מחו רבים כנגד הסגירה המתוכננת של שדה התעופה, שיפסיק לפעול כבר הערב. ברקע מחאה זו, הורה נתניהו באישור היועמ"ש להביא לממשלה בתוך שלושה שבועות תוכנית לפיתוח העיר אילת בהיקף של 400 מיליון שקלים. לדבריו, שר האוצר וצוותו התחייבו להעמיד את המקור התקציבי לתוכנית. בנוסף הודיע ראש הממשלה כי הוחלט על הקמת צוות שרים בראשותו שיוודא ביצוע של התכנית לפיתוח העיר אילת, ולדבריו הוא סיכם עם שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' על "הבטחת רציפות התחבורה התעופתית לאילת דרך נתב"ג באותה תדירות שקיימת היום בין אילת לשדה דב".

עוד נמסר מנתניהו כי גובשו שורת החלטות והטבות לטובת הנוסעים, כמו גם תמריצים לרופאים, ובהם: הטבות לחולים מאילת שמקבלים טיפול רפואי במרכז כמו מימון מונית חינם מנתב"ג לבית החולים ובחזרה. מימון מעטפת לחולים כרוניים הכוללת מונית מפתח הבית לשדה התעופה רמון, מימון טיסה, מימון מונית לבית החולים ומימון לינה.

לכתבות נוספות בנושא: 

סגירת שדה דב: רה"מ וסמוטריץ' נועדו; בהסתדרות מאיימים בשביתה

סגירת שדה דב: מסתמנת דחייה של כמה חודשים

משבר שדה דב ייפתר? נתניהו ייפגש עם ראשי הערים דימונה ואילת

זריקת תעודות זהות בהפגנה באילת נגד סגירת שדה דב
זריקת תעודות זהות בהפגנה באילת נגד סגירת שדה דב | צילום: חדשות 13

עוד הודיע נתניהו כי יוענקו הטבות לתושבי אילת ולנוסעים לעיר וממנה בתדירות גבוהה: הסעות חינם מכבש המטוס בטרמינל 1 בנתב"ג ישירות לרכבת ארלוזורוב בתל אביב, שאטל ייעודי לטיסות מאילת מטרמינל 1 לתחנת הרכבת שיותאם ללוח הטיסות מאילת ו-"כרטיס אלפא" – כרטיס קבוע שיחסוך את הבידוק הביטחוני לפני הטיסה ויקצר את זמן ההמתנה והשהות בשדה התעופה.

במסגרת התוכנית החלו בנתב"ג בהיערכות לקראת הסטת הטיסות הפנימיות אליהם. במסגרת היערכות זו תינתן עדיפות לטיסות מנתב"ג לאילת ובחזרה. טרמינל 1 ישודרג בעלות של 230 מיליון שקלים והטיסות לאילת ימריאו וינחתו ממנו בלבד. לוח הטיסות משדה דב יועתק באופן מלא לנתב"ג ובמקום יוכשרו 400 מקומות חנייה לטובת הטסים לאילת. בנוסף, יזכו המגיעים לשדה התעופה רמון לחנייה חינם למשך 36 שעות.

במסגרת ההטבות לרופאים שיגיעו לאילת, יינתנו "תמריצים ייעודיים לרופאים שטסים לעיר לצורך מתן שירות רפואי" כמו גם מענקים לצוותים רפואיים שיעתיקו את מקום מגוריהם לאילת למשך תקופה של 5 שנים.

יהפוך למתחם לעשירים בלבד? שדה דב
יהפוך למתחם לעשירים בלבד? שדה דב | צילום: רוני שיצר

מיו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, נמסר בתגובה להחלטתו של ראש הממשלה בנושא שדה דב: "לאחר דיון ארוך, ואף היסטורי עם ראש הממשלה, החליט ראש הממשלה שהוא לא עומד בלחצים של היועצים המשפטיים שלו וחוות הדעת המשפטיות. ראש הממשלה החליט לסגור את שדה דב". בר-דוד הוסיף: "זה יום עצוב לתושבי מדינת ישראל, זה יום עצוב לתושבי העיר אילת וגם לעובדים באילת. אנחנו, אנשי ההסתדרות, נתמקד כרגע בהגנה על העובדים. לא אתן שאף שיערה משיערות ראשו של עובד אחד תיפגע כתוצאה ממהלך הסגירה. אני מקווה שהעיר אילת תקבל חבילת סיוע מהממשלה, כפי שהתחייב ראש הממשלה, על מנת להתגבר על המכה שאילת חטפה היום".

מחברת ארקיע נמסר בתגובה להחלטת ראש הממשלה: "חברת ארקיע מקבלת בצער רב את החלטת ראש הממשלה לסגור את שדה דב. בראייה רחבה של תעופה המשרתת צורכי אזרחי מדינת ישראל בפריפריה ובמרכז, היינו שותפים למאבק כנגד הסגירה שהיא לדעתנו טעות חברתית, לאומית וכלכלית. אבל - ארקיע כדרכה מיום תחילת הטיסות לאילת ב-1949 תמשיך עם הפנים קדימה ותעשה הכול כדי שהשירות בטיסות לאילת יהיה מיטבי והפגיעה בלקוחותינו כולם ותושבי אילת בפרט תהיה מיזערית. לוח הטיסות של החברה יועתק לנתב"ג, החברה תנסה בתיאום עם נתב"ג לשמור ככל שיתאפשר על לוח הזמנים המקורי שתוכנן משדה דב ולקוחותינו יעודכנו בהתאם".

החלטת נתניהו מגיעה בתום יממה של התייעצויות עם מספר גורמים, בהם שר התחבורה ושר התיירות. מוקדם יותר היום נפגש נתניהו עם סמוטריץ', יריב לוין וראשי הערים אילת ודימונה, בניסיון של הרגע האחרון לגבש מתווה חדש לסגירת שדה התעופה דב, שכאמור העלה חרס. בפגישה נכחו גם ראש עיריית מודיעין חיים ביבס, ויו"ר ועדת הכספים חבר הכנסת משה גפני.

בעלי הקרקעות פנו לראש הממשלה וקראו לו להיפגש עמם טרם קבלת החלטה בנושא. "רואים צורך דחוף בפגישה כזו לאור הזהות הפוליטית המובהקת של משתתפי הפגישה אשר על פי הדיווחים מכונסים עמו עתה בדיון מכריע בסוגיה, כאשר נעדרים ממנה כל גורמי המקצוע, וכן לאור העובדה שבקשותיהם ופניותיהם לזימונם לפגישה עמו לא נענו עד עתה", לשון הודעת בעלי הקרקעות.

לאור הזדהות עם מחאת עיריית אילת על סגירת שדה התעופה, החליטו עיריות יבנה, באר שבע וחיפה לא להעניק הבוקר שירותי קבלת קהל ומענה טלפוני בכל מוקדי השירות העירוניים. הערב צפויה להתקיים בעיר הדרומית מחאה תחת הכותרת "ישראל התנתקה מאילת", במסגרתה מתכוונים המפגינים לנסוע בשיירת רכבים ארוכה שתצא משדה תעופה הישן בעיר.

ראש עיריית דימונה, בני ביטון
ראש עיריית דימונה, בני ביטון | צילום: חדשות 13

ברקע מחאת תושבי אילת נגד סגירת שדה התעופה, הודיע הלילה יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד כי אם שדה דב ייסגר ביום שני כמתוכנן, "אשקול בכובד ראש להפעיל צעדים ארגוניים נרחבים במשק, החל מיום שני בבוקר". במהלך הלילה, קיימו נתניהו וסמוטריץ' פגישת התייעצות לילית.

מטעמו של יו"ר ההסתדרות נמסר אמש: "בתום התייעצות חירום לילית שהסתיימה זה עתה בלשכתו של יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, בהשתתפות ראשי האיגודים בהסתדרות ובכירי הארגון, קרא יו"ר ההסתדרות לראש הממשלה בנימין נתניהו לקבל את ההחלטה הנכונה, המושכלת והטובה ביותר למען תושבי העיר אילת, תושבי מדינת ישראל וכל העובדים בענפי המלונאות, התיירות והתעופה שעתידים להיפגע ממהלך סגירת שדה דב".

ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי
ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי | צילום: החדשות 13

ביום שישי, פנו תושבי אילת במכתב לראש הממשלה, בו קראו לו לבחור במחויבותו למדינה על פני "אילי ההון והטיקונים". "שבוע חדש בפתח ועבורנו הוא מסתמן כשחור משחור. כעת, אלו הן השעות בהן עלייך לבחור בין מחויבותך למדינה, לאזרחים ולפריפריה לבין מחויבות לטייקוני הנדל"ן ואילי ההון. בשעות הקרובות נדע האם אתה הוא המוביל והדוחף בכל מחיר ובכל דרך לסגירת שדה דב. בשעות הקרובות נבין ונדע האם בחרת בטייקונים ובכסף הגדול ולא באחריות הלאומית ובתושבי הפריפריה!", נכתב.

"בשעות הקרובות נדע סופית האם אתה הוא זה שמתנגד ללא נימוק הגיוני לדחייה ולו של מספר חודשים בסגירת שדה דב, כדי לבדוק חלופות או שימוש במנחת עד לקבלת היתרי בניה! בשעות הקרובות נדע האם אתה הוא האיש שדוחה כל יוזמה לפתרון ולפשרה הגיונית בעזרת הפקידות שלך! האם אתה הוא זה שלא מוכן שהמנחת ימשיך לפעול עד למתן היתרי הבנייה! בשעות הקרובות נדע האם אתה הוא האיש שמתעלם מעמדתם החד משמעית נגד הסגירה המידית של 110 חברי כנסת, רוב השרים, כל ראשי הערים, מנהלי קופות החולים ומפקדי חיל האוויר לשעבר!", נמסר ממטה המאבק של תושבי אילת והערבה".

שדה דב, ארכיון
שדה דב, ארכיון | צילום: החדשות 13

"רגע אחד לפני שאתה מוריד את הגרזן על העיר אילת ובורח סופית מאחריותך לפריפריה ומהאחריות הלאומית והחברתית דע לך: הפגיעה באילת תלווה אותך לדיראון עולם! אחריות גורלם של חולי העיר הקשים ושל כשלי הרפואה בעיר, שלעדות גורמי הרפואה, הם עניין של חיים ומוות – היא על גבך ותלויה כולה בהחלטתך. הרס וחורבן התיירות והפיטורים ההמוניים - יירשמו על שמך כמי שקיבל את ההחלטה כל תאונה קטלנית שתתווסף לכביש הדמים החד מסלולי בדרך לאילת, תנבע מהחלטה אומללה זו. אלו הן השעות בהן עלייך לבחור בין מחויבותך למדינה, לאזרחים ולפריפריה לבין מחויבות לטייקוני הנדל״ן ואילי ההון. לפני הבחירות ברדיו אילת בקולך הבטחת לנו שאתה שומע את זעקתנו", סיכמו.

בעיר הדרומית חוששים כי העברת הטיסות הפנימיות משדה דב לנתב"ג תהפוך את ההגעה לעיר הנופש למסורבלת יותר, ותצמצם את מספר התיירים המגיעים לעיר. העברת שדה התעופה עלולה ליצור בעיה גם עבור תושבי העיר המגיעים בתדירות גבוהה לאזור המרכז, שייאלצו לנחות בשדה התעופה המרוחק יחסית מגוש דן. "אנשים באמת יעדיפו לטוס לחו"ל ולא לאילת", טען תושב העיר. "כי אם כבר אתה מגיע לנתב"ג, כבר עדיף להגיע לחו"ל".

אילת
אילת | צילום: flickr by britrob

במקביל, בנתב"ג ממשיכים להתארגן לקראת העברת הטיסות הפנימיות – שתגדיל את מספר האנשים העוברים בשדה התעופה. 70 מיליון שקלים הושקעו בשיפור והרחבת טרמינל 1, 30 עמדות צ'ק אין חדשות נפתחו, מערכת הבידוק הביטחונית שודרגה, ושאטל חדש שייקח נוסעים ללא כבודה ישירות לתחנת הרכבת "תל אביב סבידור-מרכז" יחנך.

לפני כשבועיים מחו מאות בני אדם מפגינים נגד סגירת שדה דב. במקום נאמו ראש העיר אילת, מאיר יצחק-הלוי, דובר צה"ל לשעבר תא"ל (במיל') אבי בניהו, וכאמור נכחו מאות מתושבי העיר, שהגיעו למקום בעשרות אוטובוסים שיצאו מהעיר הדרומית. שר התחבורה הנכנס, בצלאל סמוטריץ' התייחס להפגנה וכתב בטוויטר שלו כי יסייע בסוגיה: "נעשה הכול כדי ששדה דב לא ייסגר. מעמדת שר התחבורה יש לי אכן אחריות גדולה יותר ואשתדל לעמוד בה".