למרות ממוצע של הרוג בכל חודש - התוכנית לשדרוג כביש 90 תקועה

בעשור האחרון נהרגו בכביש 133 בני אדם, אך תקציבים לשיפור הלקויות לא מגיעים. דיונים בנושא נדחו בשל הבחירות, והחשש הוא שעקב סגירת שדה דב - יותר נופשים יבחרו להגיע לאילת ברכב ולא בטיסה

זמן צפייה: 08:29

תאונה בדרך לחופשה: בעשור האחרון נהרגו בכביש 90 לא פחות מ-133 בני אדם - הרוג בכל חודש בממוצע. למרות הכוונות לשפץ ולשדרג את הכביש, התוכניות והתקציב תקועים. דיונים בנושא היו אמורים להתקיים בימים אלה, אך נדחו בשל הבחירות לסוף שנת 2019 ולתחילת 2020. התזמון לדחייה בעייתי במיוחד בשל החשש שבעקבות סגירת של נמל התעופה שדה דב, יותר נופשים יבחרו להגיע לאילת דרך הכביש - ולא בטיסה. כמו כן, מתברר שמשרד התחבורה לא העביר אפילו תכנון ראשוני של הפרויקט למשרד האוצר.

רק לפני חצי שנה, לאחר רצף תאונות והרוגים בכביש המסוכן, הגיעו הבטחות לתיקון הלקויות ושר התחבורה ישראל כץ אף כינה את הכביש שישודרג "חוצה ישראל מזרח". אך בפועל, כמעט ולא נרשמה התקדמות. הסכנה היא גדולה - נתיב אחד לכל כיוון, ללא הפרדה ועקיפות מסוכנות של משאיות שנוסעות לאט. שנת 2018 הייתה קטלנית במיוחד עם 20 הרוגים בכביש, שמונה מהם בני משפחת עטר, שנהרגו בהתנגשות חזיתית.

לכתבות נוספות בנושא:

"שתי בנות יפהפיות": שיראל ומילה בן סימון נהרגו בתאונה בערבה

התאונה בערבה: נבדק אם האחיות שנהרגו נחגרו רק בחלק התחתון

תאונה בדרך לחופשה: שתי אחיות בנות 4 ו-7 נהרגו בכביש הערבה

שבעה נפצעו בתאונה בכביש הערבה
שבעה נפצעו בתאונה בכביש הערבה | צילום: תיעוד מבצעי מד''א

התוכנית המלאה להרחבת הכביש מאילת ועד אצבע הגליל צפויה לעלות 15 מיליארד שקלים ומתקבל על הדעת שייקח זמן רב ליישם אותה, אך את השלבים הראשונים שכוללים שיפורים נקודתיים במוקדים המסוכנים ביותר יש לקדם במהירות. עו"ד יניב יעקב, סמנכ"ל עמותת "אור ירוק", אמר כי "התוכנית שעליה הכריזו כבר מספר פעמים לא יצאה לפועל. אין העברת תקציבים, הגיע הזמן שיפסיקו להאשים את הנהגים וידאגו לתשתיות ולגדר הפרדה בכביש הזה".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "המיזם הענק ידון לקראת דיוני התקציב ותוכנית החומש של חברת 'נתיבי ישראל'. במקביל, הורה השר כץ לזרז ביצוע פרויקטים של מוקדי סיכון בכביש בהיקף של 170 מיליון שקלים".

כביש הערבה
כביש הערבה | צילום: חדשות 13

אתמול (חמישי), נהרגו האחיות שיראל אסתר בת השמונה ומילה שרה בת הארבע ממשפחת בן סימון, בתאונת דרכים בין שני כלי רכב בכביש. זאת, פחות משנה לאחר שעלו עם משפחתן לישראל. הורי הילדות, שנפצעו בתאונה, לא ישתתפו בהלוויה. האם מורדמת ומונשמת ואינה מודעת כלל לאסון.

במשטרת ישראל נבדק אם השתיים היו חגורות רק בחלק התחתון של הגוף - ועפו קדימה כתוצאה מההתנגשות. מחקירה ראשונית עלה כי הרכב שבו נסעה המשפחה לכיוון אילת, יצא על פי החשד לעקיפה - שממנה לא הצליח לחזור. המשפחה שעלתה לאחרונה מצרפת כאמור, עשתה את דרכה מתל אביב לחופשה באילת, וקצת אחרי השעה 12 בצהריים התנגשה חזיתית ברכב שהגיע ממול מסיבה שעדיין אינה ברורה.

רפי אדרי, חבר קרוב של משפחת בן סימון, סיפר: "זה אירוע קשה מאוד, טרגדיה שפקדה את המשפחה. זו הייתה משפחה חדורת ציונות, שפעלה רבות למען שכנוע יהודי צרפת לעלות לארץ. אתמול בערב עשינו מסיבה לקראת החג, והיום הם קמו - ונסעו לאילת. הסבא והסבתא מצד האם הכינו להם הפתעה והתכוונו גם כן להגיע לאילת, ואז התרחשה הטרגדיה הקשה הזאת. האם סיימה ניתוח ויצאה מסיכון, האב בחדר טראומה, חרב עליו עולמו. הכרתי את הילדות, שתי בנות יפהפיות".

(בווידאו: רפי אדרי, חבר קרוב של משפחת בן סימון)

[brightcove_iframe video_id='news-abroad-20190606-1947' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_nn620rx2' duration='75'']

הוריהם של הילדות פונו לאחר התאונה עם בנם לבית החולים סורוקה בבאר שבע. האם נפצעה באורח קשה, האב נפגע בינוני ומצבו של הילד הנוסף, תינוק כבן שנה, מוגדר קל. המשפחה הוכתה בטראומה קשה לאחר שהובהרו להם תוצאות התאונה הקטלנית. בנוסף, בני זוג מהדרום שנסעו ברכב השני נפצעו קשה מאוד.

צוותים גדולים של מד"א וכיבוי אש שהגיעו לזירת התאונה פעלו במשך דקות ארוכות לחלץ את הנפגעים, שחלקם היו לכודים בתוך הרכב, ופינו אותם באמצעות שלושה מסוקים לבית החולים סורוקה בבאר שבע. זמן קצר לאחר מכן כאמור, נקבע מותן של שתי האחיות.