שוב תקלות ברכבת: קרון העלה עשן; 150 נוסעים צעדו רגלית לתחנה

רכבת פרברית שיצאה הבוקר מרחובות נעצרה בסמוך לקיסריה, והנוסעים הורדו ממנה אל מחוץ לתחום המסילה וצעדו כקילומטר לתחנה הסמוכה. מחקירה ראשונית עולה שמדובר בתקלה ברפידות הבלם בקרון הכוח

זמן צפייה: 00:46

רכבת פרברית שיצאה הבוקר מרחובות לבנימינה נעצרה בסמוך לקיסריה, לאחר שעשן עלה מאחד מהקרונות. פקח הרכבת פעל להורדת כ-150 הנוסעים אל מחוץ לתחום המסילה, שצעדו כקילומטר לתחנה הקרובה. נוסע אחד נחבל ברגלו במהלך האירוע וטופל. סיורי בטחון וצוותים של רכבת ישראל נמצאים במקום ופועלים לתיקון התקלה, שמבדיקה ראשונית עולה שקשורה לרפידות הבלם בקרון הכוח של הרכבת, בו ממוקם הגנרטור ולכן נוצר פוטנציאל התלקחות. קטע המסילה שנסגר לתנועת רכבות נפתח מחדש לאחר זמן קצר, והתנועה שבה לסדרה בהדרכה.

בשבוע שעבר נמנע אסון, לאחר שאדם שהתפרץ לשטח מסילה באזור שפיים חמק מפגיעת רכבת ברגע האחרון. נהג הרכבת, שהתקרבה לאדם במהירות של 140 קמ"ש, הספיק לצפור ולהאט את מהירותה באמצעות בלימת החירום - והולך הרגל חמק מפגיעה. האדם אותר ועוכב לחקירה.

תדירות הקו לי-ם ירדה בשל תקלת קטר; רכבת נעצרה סמוך לאשדוד

נוסע ברכבת שפגעה במיכלי גז: "צעדנו שעה על המסילה ב-12 בלילה"

נמנע אסון: הרכבת נכנסה למסילה הלא נכונה - ופגעה במיכלי גז

הרכבת שנתקעה סמוך לתחנת קיסריה
הרכבת שנתקעה סמוך לתחנת קיסריה | צילום: חדשות 13

"במהלך נסיעה שגרתית שמעתי את כל רשתות החירום מתחילות לזעוק על אדם על המסילה בשפיים ומיד זיהיתי את האדם, בלמתי חירום וצפרתי", סיפר הנהג מיכאל נמצנקו, "אני נהג קטר 27 שנים, עברתי המון אירועים, אבל למרות כל אלה לא הפסקתי לרעוד במשך דקות ארוכות".

"בשנת 2018 נרשמו מעל 15 אלף אירועים של פריצות לשטחי מסילה, שהביאו לאלפי דקות עיכוב לרכבות", ציין אבי שיטרית, ראש אגף בטיחות ברכבת ישראל, "אנו נתקלים במקרים של הולכי רגל שמנסים לקצר את דרכם דרך מסילות הברזל, או אפילו אזרחים המצטלמים בקרבת מסילות, מה שעלול להוביל לאסון ולפגיעה בשירות בשל דקות העיכוב. אני קורא לכל משתמשי הדרך לשמור על החוק ועל נפשם, ולא להתקרב לשטח המסילה".

כמעט ונפגע ברכבת ישראל
כמעט ונפגע ברכבת ישראל | צילום: מרכז הבטיחות של רכבת ישראל

לפני כשלושה שבועות אירע אירוע בטיחות חמור של רכבת ישראל סמוך לתחנת כפר סבא, במהלכו נכנסה רכבת לתוך מסילה שבה עבדו עובדי תחזוקה. לידי החדשות 13 הגיעו הממצאים הראשוניים מתחקיר התקרית, מהם עולה כי הרכבת נסעה במהירות של 108 קמ"ש, כשרק כמה מאות מטרים לפני הנקודה שבה התבצעו עבודות על המסילה הבחין בכך הנהג. לאחר מכן, הוא בלם בלימת חירום וצפר, ונעצר שניות לפני פגיעה בעובדי הרכבת שהיו על המסילה. עוד עולה כי סימון המסילה שהייתה בעבודות תחזוקה לא בוצע בהתאם לנוהל.

מהסיכום עולה כי שני עובדים ששהו במקום פונו במהירות על ידי משגיחי הבטיחות ולא נפגעו מהרכבת, אך נפצעו כתוצאה מהפינוי המזורז ופונו לבית חולים. אחד מהם נחבל ברגלו. עוד עולה כי איש מהנוסעים לא נפגע והם הוחזרו לתחנת כפר סבא נורדאו, שם חיכו להם מוניות שהוזמנו במיוחד לתחנה. מנגד, הפקח שסרק את הרכבת בתום האירוע בניסיון לשלול הימצאות נוסעים נוספים, פונה לבית חולים לאחר ששאף גז. נוסף על כך, כתוצאה מהפגיעה נקרעו צינורות האוויר בתא הנהג.

רכבת ישראל
רכבת ישראל | צילום: רויטרס

התקרית החמורה מצטרפת לשורת התקלות החוזרות ונשנות ברכבת ישראל. בחודש שעבר פגעה רכבת ריקה שאמורה הייתה להכין את המסילה בקו נתב"ג-ירושלים לקראת רכבות הנוסעים, באחד מעמודי החשמל. חלקו העליון של הקרון האחורי הוציא ממקומו מחט המחובר לתשתית החשמלית בקו, וגרם להשבתת הקו למשך כמעט יום שלם. אך בזמן שברכבת החלו לנסות ולהתגבר על התקלה, הנוסעים בתחנת נמל התעופה הבינו כי לא יגיעו לעבודה בזמן. "בשל התקלה נאלצנו לסגור את הקו הנמצא בהרצה, עד שיתוקנו מרכיבי החשמול במסילה", הסביר בועז הירש, סמנכ"ל נוסעים ברכבת ישראל.