סכנת האופניים החשמליים: משרד התחבורה לא מוכן ליישום התקנות

שבועות לפני כניסתן לתוקף של הוראות שיחייבו רוכבים שלא מחזיקים ברישיון נהיגה להוציא היתר רכיבה, טרם נקבעו סמכויות האכיפה או גובה הקנס - ורק 200 נערים הוציאו את האישור הנדרש

זמן צפייה: 03:27

בעוד שלושה שבועות אמורה להתחיל מהפכה בכבישים ובשבילי האופניים, כאשר ייכנסו לתוקף תקנות חדשות שיחייבו את רוכבי האופניים והקורקינטים החשמליים שלא עברו מבחן תיאוריה לרכב, להוציא היתר רכיבה מיוחד. לצד זאת, הרוכבים יחויבו בחבישת קסדה מחזירת אור. עם זאת, נראה כי המהפכה תתעכב.

במשרד התחבורה אומנם טוענים כי רוב הנערים המשתמשים באופניים החשמליים עוברים מבחני תיאוריה במסגרת לימודיהם, אך לא סיפקו כל נתון מדויק והודו – רק מאתיים בני נוער הוציאו היתר רכיבה.

לכתבות נוספות בחדשות 13: 

עיריית ת"א החרימה 70 אופניים וקורקינטים חשמליים שיתופיים

בעזרת "ארגוני חזית": ישראל פעלה לסגירת חשבונות של ארגוני BDS

סמוטריץ' נפגש עם נתניהו: דורש את משרדי התחבורה והתפוצות

"די, אני מתחנן": תקפו את חברם - והפיצו את הסרטון • תיעוד

אופניים חשמליים
אופניים חשמליים | צילום: istock

למשרד התחבורה הייתה חצי שנה להיערך ליישום התקנות המהפכניות, אבל רגע לפני שייכנס החוק לתוקף מתברר שגובה הקנסות לרוכבים בלי היתר עדיין לא אושר. פירוש הדבר שמי שייתפס רוכב ללא היתר, בעיקר נערים ונערות, יועמד לדין. נוסף על כך, לא אושרו סמכויות אכיפה של הפקחים העירוניים, למרות שמרבית הרוכבים משתמשים בכלים החשמליים בתור הערים.

רוכבים רבים כבר שילמו את מחיר המחדל המתגלגל ברחובות הערים כבר שנים, אבל גם עכשיו כשהתקנות החדשות שאמורות לשמור על הבטיחות צפויות להיכנס לתוקף לא ברור עד כמה ניתן יהיה ליישם אותן.

הקורקינטים החשמליים של Bird מגיעים לתל אביב
הקורקינטים החשמליים של Bird מגיעים לתל אביב | צילום: וויקפדיה/Grendelkhan

לפני כשבועיים וחצי, נודע כי עיריית תל אביב-יפו החרימה בתוך שלושה ימים 70 אופניים וקורקינטים חשמליים שיתופיים של החברות שפועלות בעיר - "בירד", "ליים", "ווינד", "סקוט", "לאו מובייק" ו"אופני ישראל". דמי שחרור הכלי הם 63 שקלים.

האכיפה התבצעה בהמשך למהלך שהובילה העירייה בחודש פברואר בו נפגשה עם נציגי החברות הפרטיות המציעות השכרת כלים שיתופיים ופועלות בתחומי העיר, והועבר להן מכתב ובו הוגדרו כללים בסיסיים לשמירת הסדר במרחב הציבורי. רוב הכלים השיתופיים הוחרמו כי גרמו למכשול במדרכה, וכמה מהם הוחרמו מרוכבים שבצעו עבירות של רכיבה אסורה במדרכה.

בשבועות הקרובים תפרסם העירייה עקרונות הפעלה מחייבים לחברות הפרטיות לטובת קבלת היתר זמני להפעלה שיכללו בין היתר הקפדה יתרה על שמירת הסדר במרחב הציבורי, פריסת הכלים בכל רחבי העיר כולל באזורים מועדפים, העברת נתונים ועוד.