"ניסוי הנהיגה הגדול" של חדשות 13 - אומץ על ידי צה"ל

מתקן המכשולים שנועד לבדוק בזמן אמת איך מגיבים נהגים להסחות דעת שונות - עלה על מדים. הצבא אימץ את המסלול וישתמש בו להכשרות והדרכות לנהגים המקצועיים

זמן צפייה: 04:11

ניסוי בשבודק בזמן אמת איך מגיבים נהגים ונהגות להסחות הדעת השונות שכולנו מכירים מסרונים התאראות ושיחת טלפון בדיבורית, שהיא חוקית - אבל משתלטת כמעט לגמרי על הריכוז שלנו בכביש. בשבועות האחרונים המסלול הועתק לבסיס מרכז ההובלה של צה"ל. זה אחר זה עלו עליו חיילים, קצינים ונגדים שהתבקשו להתמודד עם אותן הסחות דעת תוך כדי נהיגה. החוקרים עוקבים בזמן אמת אחר המדדים הפיזיולוגיים השונים.

לפי תוצאות הביניים של ניסוי הנהיגה גרסת צה"ל, בנסיעות עם הפרעות מסרונים הופלו הכי הרבה קונוסים, בנסיעות עם שיחת טלפון הנהגים התבלבלו הכי הרבה ולקחו פניות לא נכונות וקצב הלב שלהם זינק. תומר אלבאום, דוקטורנט הנדסה באוניברסיטת אריאל, ציין כי "בניגוד לדעה הרווחת, מצאנו שקצב הלב דווקא במצב של שיחת טלפון הוא גבוה יותר מאשר במצב של טקסטים".

לכתבות נוספות בנושא >> 

ניסוי הנהיגה הגדול: מי נוהג טוב יותר – נשים או גברים?

ניסוי הנהיגה הגדול: כך שיחת טלפון משפיעה על הריכוז שלנו

ניסוי הנהיגה הגדול: כמה מסוכן לענות לטלפון כשנוהגים?

ניסוי הנהיגה הגדול
ניסוי הנהיגה הגדול | צילום: חדשות 13

"בשנים האחרונות אנחנו רואים גידול משמעותי במספר עבירות התנועה ודוחות משטרה של אנשי קבע בצבא בנושא טלפון, רצינו לערוך ניסוי שממחיש ששימוש בטלפון הוא מסוכן בכל מצב", ציין רמ"ד הבטיחות במרכז ההובלה של צה"ל. הניסוי צפוי להיות מתורגם למחקר אקדמי רשמי, ובנתיים, הפך להדרכת בטיחות בדרכים שתועבר בקרוב גם לנהגים המקצועיים בצה"ל ולכמה שיותר חיילים וחיילות.

בתוך כך, בימים אלה הותקנו מערכות מסוג "דבורה" על אופנועי סיירת התנועה הארצית של אגף התנועה, כלי שמאפשר למדוד את מהירות הנסיעה של נהגים שנוסעים סמוך לאותם אופנועים רכובים ע"י שוטרים. בשנה שעברה החל ניסוי מצומצם עם אופנועים ספורים, ועכשיו מדובר על הרחבה משמעותית של השימוש באמצעי הזה כחלק מהמלחמה בתאונות בדרכים. נהגים שיתפסו יעצרו כבר באותו רגע ע"י השוטר.