מחדל האכיפה: כך ממשיכים לעלות לכביש אלפי נהגים שרישיונם נפסל

בשנים האחרונות הנוהל הרשמי בקרב שוטרי תנועה במקרה של מעצר נהג שרישיונו נשלל על ידי משרד התחבורה - הוא שעליהם לשחררו. זאת, בשל חוסר סנכרון בין המערכות. "שחררתי רוצח"

זמן צפייה: 03:58

אף אחד לא היה רוצה להיתקל בכביש בנהג עם ריבוי עבירות שנוסע לא כחוק, זו הסיבה שמשרד הרישוי פוסל את רישיון הנהיגה של עבריינים סדרתיים שצברו הרבה עבירות ונקודות. אך כאשר נהג כזה, שרישיונו נפסל על ידי משרד התחבורה, נתפס על ידי שוטר - הוא ככל הנראה ישוחרר ויורשה להמשיך בנסיעתו.

בשנים האחרונות הנוהל הרשמי של המשטרה הוא לשחרר נהגים שרישיונם נשלל על ידי משרד התחבורה. אייל (שם בדוי), מתנדב ותיק במשטרה התנועה, סיפר כי "ההנחיה היא חד משמעית. פסילה של משרד הרישוי - לא להתייחס אליה. מאחר שהמחשבים של משרד הרישוי ושל המשטרה לא מסונכרנים, החשש הוא שבטעות 'יטרטרו' אזרח שאולי בנתיים סידר את העניינים שלו במשרד הרישוי".

אייל סיפר כי "עצרתי לא מזמן נהג עם 63 עבירות. נהג ביריון. פסול משרד הרישוי מזה שלוש שנים. אני מסתכל על זה, חורק שיניים ולא יכול לעשות כלום. שחררתי רוצח. אחד כזה בסופו של דבר יגרום לתאונה בין אם באופן ישיר ובין אם באופן עקיף". עד שמחשבי משרד הרישוי ילמדו לדבר עם מחשבי המשטרה, עבריינים כבדים שעל פי חוק צריכים להיות מורחקים מהכביש, ימשיכו להשתולל.

לכתבות נוספות בנושא >> 

הקטל בכבישים: צעירה בשנות ה-20 נהרגה בתאונה בכביש 75

פוגע בהולך רגל – ונמלט: תיעוד מתאונת הפגע וברח בשפרעם

התאונה ב-443: אב המשפחה שאיבד את אשתו ובתו שוחרר מבית החולים

נהג שתועד עוקף בדרך לא פנויה וכמעט גורם לתאונה חזיתית בכביש 90
נהג שתועד עוקף בדרך לא פנויה וכמעט גורם לתאונה חזיתית בכביש 90 | צילום: דוברות המשטרה

במסמך פנימי שהגיע לידי חדשות 13 כתוב כי "במקרים שבהם נעצר נהג ובמערכות המידע המשטרתיות קיים לגביו רישום לפיו הוא נפסל ע"י משרד הרישוי, היות ואין בידי המשטרה די מידע על מנת לדעת אם הודע לנהג דבר הפסילה, אם בוצע שימוע כדין, ואם ההחלטה על הפסילה נכנסה לתוקף - יש לפתוח אירוע, להסב את תשומת ליבו של הנהג לרישום, ולהפנותו להסדרת הנושא במשרד הרישוי". וזהו. כל עוד מדובר בפסילת רישיון מטעם בית המשפט או קצין משטרה הנהג יעוכב או יוזמן לחקירה, אבל אם מדובר בפסילה מטעם משרד הרישוי - ההנחיה חד משמעית - שחרור הנהג.

במשרד התחבורה מסרו לנו בתגובה כי "כל פסילה שנכנסת לתוקף לאחר שימוע או אם הנהג לא התייצב לשימוע – מדווחת מיד למשטרה". מהמשטרה נמסר כי היא "רק בשנת 2019 אותרו והועמדו לדין יותר מ-3,000 נהגים שנתפסו נוהגים בפסילה. ככל שמתקבל מידע כולל אודות נהג פסול, הטיפול מתבצע עפ"י הנוהל ובהתאם להוראות החוק".