מחקר: נהגים שברכבם בקרת שיוט - נוטים יותר להסחות דעת בנהיגה

מהממצאים עולה כי השימוש במערכות המסייעות בנהיגה מגביר את הסיכויים לכך שהנהג יעסוק בפעולות המסיטות את תשומת ליבו מהנעשה בכביש: בין היתר שליחת מסרונים והתעסקות עם הרדיו

זמן צפייה: 02:28

#לוקחים_את_ההגה_לידיים: מחקר שפורסם בשבוע שעבר מצא כי השימוש בבקרת שיוט אדפטיבית ומערכות נוספות של סיוע בנהיגה, מגביר את הסיכוי לכך שדעתם של נהגים תוסח. לפי המחקר, שנערך על ידי אוניברסיטת וירג'יניה טק וארגון AAA, הפועל למען בטיחות בדרכים, הסיכוי שנהגים יתעסקו בפעולות המסיחות את הדעת, כגון שליחת מסרונים, התעסקות עם הרדיו והורדת העיניים מהכביש, מוכפל כאשר פועלות ברכב מערכות המסייעות בנהיגה.

עם זאת, המחקר מצא שההיפך הוא הנכון בכל הנוגע לנהגים שהטכנולוגיה חדשה להם. סיכויים להיות מוסחים בזמן הנהיגה פחת כאשר מערכות אלה פעלו ברכבים שבהם נהגו. החוקרים ניתחו את התנהגותם של שתי קבוצות. הקבוצה הראשונה הכילה 30 משתתפים, שהשתמשו ברכבם הפרטי. בעוד בקבוצה השנייה היו 120 נחקרים שקיבלו מכוניות שאינם מוכרות להם.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

המשטרה: הגורם לתאונת האוטובוס ליד נתב"ג – מחסור בשעות מנוחה

מהירות מופרזת וזכות קדימה: הגורמים לתאונות הקטלניות ב-2019

חוסר בתשתיות והסחות דעת: מה גורם לריבוי בתאונות הדרכים?

בשתי הקבוצות נעשה שימוש ברכבים המצוידים בבקרת שיוט אדפטיבית, המגבירה ומנמיכה את מהירות הרכב, וכן מערכות המזהירות מסטייה מנתיב הנהיגה. המחקר נעשה באמצעות מצלמות וחיישנים שתיעדו את התנהגות הנהגים ואת תנועת העיניים שלהם.

ההתנהגויות שהטו את תשומת לב הנהגים מפעולת הנהיגה היו בין השאר: שליחת מסרונים, עישון סיגריה, התעסקות עם הרדיו, הסתכלות על הולכי רגל, שיחה עם נוסעים והורדת העיניים מהכביש. נהגים שהשתמשו ברכבם הפרטי והיה להם ניסיון קודם עם המערכות היו מוסחים יותר מנהגים שלא הכירו עם הטכנולוגיה.