דו"ח המבקר: הנגשה רחוקה מהיעד, ירידה מתמדת בתחזוקת כבישים

המבקר אנגלמן מצא כי אין חובה להנגשה של אוטובוסים בינעירוניים בשל שיקול תקציבי. ברכבת עדיין ישנם הבדלי גובה שמקשים על מתניידים בכיסאות גלגלים. תחזוקת הכבישים: התקציבים ממשיכים לרדת

זמן צפייה: 03:09

תחבורה לוקה בחסר: דו"ח של מבקר המדינה מתניהו אנגלמן שמתפרסם אחר הצהריים (שלישי) מתייחס להנגשת התחבורה הציבורית לאנשים עם מוגבלויות. לפי הדו"ח, טרם נקבעה בחוק חובה להנגשה פיזית של אוטובוסים בינעירוניים, בנימוק שהיא תעלה 4 מיליארד שקלים. גם הנגשתם של אוטובוסים עירוניים לא בוצעה באופן מלא ומספק.

סך הכול ישנן 13.5 אלף תחנות אוטובוס עירוניות ו-3,500 תחנות אוטובוסים בינעירוניות שעדיין לא הונגשו. ברכבת למשל ניתן לתאם מראש סיוע לאדם עם מוגבלות, אך מספר הנוסעים שיכולים להגיע בעת ובעונה אחת מוגבל. כמו כן, מצא המבקר כי קיימים הבדלי גובה בין הרציפים לקרונות שמקשים על אנשים לנוע בכיסאות גלגלים.

לשאר דו"חות מבקר המדינה:

דו"ח המבקר: תקבולי המס למדינה מקידוחי גז – רק כ-6% מהמצופה

דו"ח המבקר על הצפון קובע: פרויקטים הוקפאו, אין מספיק רופאים

המצב בדואר ישראל: ההוצאות גדלו למרות תוכנית הפרישה

דו"ח המבקר: זיהום או חשש לזיהום במים ב-64% באתרים מנוטרים

לגבי ענף המוניות, בישראל פועלות רק 875 מוניות נגישות, מתוך 1,600 רישיונות שחולקו למוניות עבור אנשים עם מוגבלות, על אף שהתאגידים המפעילים אותן קיבלו הנחה של 95% מתשלום האגרה. בשל מיעוט מוניות, הנהגים גבו תעריפים גבוהים מידי מנוסעים במוניות הנגישות.

בפרק התחבורה מתייחס אנגלמן גם לתקציב תחזוקת הכבישים של נתיבי ישראל שהיה נמוך מדי מראש ונמצא בירידה ניכרת בין 2021-2019. היקף שיפוץ הכבישים, קובע הדו"ח, נמצא בירידה מתמדת בשל היעדר תקציב – מ-655 ק"מ ב-2017 ל-60 ק"מ בלבד ב-2021. משרד התחבורה טרם יזם הנחיות המסדירות ומפקחות על תחזוקת גשרים ע"י החברה.

בנוסף, על אף המחסור בתאורה בכבישים בינעירוניים (500 צמתים ויותר מ-1,200 קטעים חשוכים), התקציב להתקנת התאורה. ירד ב-2020 בשיעור של 27%.