קבינט הקורונה אישר: ישראלים יוכלו לשוב ארצה ללא ועדת חריגים

השרים הכריעו כי מדי יום יוכלו להיכנס ארצה עד 3,000 אזרחים, למעט השבוע הראשון למתווה - שבו ייכנסו רק עד אלף ישראלים. ועדת החריגים תצטרך לאשר יציאה לחו"ל של מי שאינם מחוסנים

זמן צפייה: 07:31

קבינט הקורונה אישר הערב (שלישי) את המתווה להפעלת נתב"ג. על פי התוכנית שאושרה, החל מיום ראשון ועדת החריגים לכניסה לארץ תבוטל ומכסת הנכנסים ביום תעמוד על 3,000 החל מיום ראשון. כמו כן, ועדת החריגים ליוצאים לחו"ל תישאר, אך תעבור למשרד הפנים.

מעבר לכך, ועדת החריגים תתבקש לאשר יציאה לחו"ל של אזרחים שלא חוסנו במטרה למנוע ייבוא של מוטציות. כמו כן, חוזרים מחו"ל יחוייבו בבידוד ביתי, חוץ ממחלימים או מחוסנים שיידרשו להיבדק לנגיף, ובנוסף מלוניות הבידוד ימשיכו לפעול לטובת אלו שאינם יכולים להיכנס לבידוד ביתי. אכיפת הבידוד הביתי על ידי אמצעים אלקטרוניים תעוגן בחוק.

נתבג, נתב''ג, בן גוריון,
נמל התעופה בן גוריון

יש לציין כי מיום ראשון החוזרים מחו"ל שנדרשים לבידוד יפוקחו על ידי המשטרה בעזרת טכנולוגיה שפותחה על ידה ונקראת "הסכמון". המשטרה תשלח הודעת SMS למבודד, אם לא יגיב, או לא יענה במשך זמן מסוים שוטר יישלח לביתו. בנוסף להסכמון, המשטרה שמה את הפיקוח על המבודדים בראש סדר העדיפויות, ותערוך ביקורי בית למובדדים. לשם כך כוחות המשטרה יתוגברו ב-660 איש נוספים.

לאחר החלטת הקבינט קיימה שרת התחבורה מירי רגב הערכת מצב, והחליטה כי בשבוע הראשון למתווה התעופה ייכנסו עד 1,000 נוסעים ביום. זאת על מנת לוודא את אפקטיביות האכיפה לצד אספקה של מלאי הצמידים האלקטרוניים.

נוסעת בנמל התעופה בן גוריון, הריק מאנשים בשל מגפת הקורונה | צילום: רויטרס

ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי-פרייס הזהירה בדיון מפני הזנים השונים של הקורונה ומכניסתם לארץ. לדבריה "חייבים אמצעי טכנולוגי שיאכוף את הבידוד. אנחנו לא רוצים למצוא את עצמנו בעוד חודש כשאנחנו שואלים 'איך הכנסנו את הווריאנט הזה לארץ בלי פיקוח וקרתה פה קטסטרופה?'. כולנו נצטער על זה. יכולים להיכנס לפה וריאנטים שהחיסון לא יעיל נגדם וכל מבצע החיסונים הגדול ייזרק לפח".

שר הביטחון בני גנץ אמר בסיום הדיון: "מברך על קבלת דרישת שרי כחול לבן לביטול ועדת החריגים בנתב"ג, הכנסת כלל הישראלים השוהים בחו"ל לארץ לפני הבחירות והמשך קבלת כלל העולים לארץ. בנוסף, כפי שהצעתי, מחוסנים לא יצטרכו בידוד אלא בדיקה שלילית לאחר הנחיתה ויוכלו גם לצאת לחו"ל, ובכך נמשיך לעודד את מתווה 'התחסנת- נכנסת' ואת מאמץ החיסונים".

"אנחנו בימים קריטיים ואסור להיות שאננים, לכן דרשנו ואישרנו גם תגבור של האכיפה נגד מפרי בידוד ונמשיך לפעול למען בריאות הציבור, לסייע באמצעות מערכת הביטחון ולהקפיד שזכויות דמוקרטיות בסיסיות של אזרחי ישראל נשמרות".

שלשום הציגה השרה רגב את המתווה לפתיחת השמיים, ואמרה כי הכניסה לאזרחים ישראלים תתאפשר ללא ועדת חריגים, כדי לאפשר הצבעה בבחירות. ברשות שדות התעופה מעריכים כי ישנם לפחות 25 אלף ישראלים שמבקשים לחזור להצביע, בנוסף לכ-15 אלף שרוצים לשוב מסיבות שונות והגישו בקשה לוועדת החריגים.

נוסעים בנתב''ג שעוטים מסכות כהגנה מפני הדבקה בקורונה
נוסעים בנתב''ג עם מסיכת הגנה | צילום: רויטרס

עוד אמרה רגב כי יהיו בדיקות קורונה בכניסה לישראל, באמצעות מאות דוגמים בשדה שיוכלו לבצע בדיקות במעבדה המקומית. "אנחנו חותרים לבדיקות מהירות בכניסה לטיסות הישראליות, כל חברות התעופה הישראליות יצויידו במכשירים מהירים כפוף לאישור משרד הבריאות", אמרה.

על פי ההנחיות כיום, לנתב"ג אמורים להיכנס לכל היותר 2,000 נוסעים ביום, בכפוף לאישור ועדת החריגים. אלא שעל פי הטענות בעוד ישנם ישראלים רבים שאלצים להשאר בחו"ל בלי לקבל מענה גם אם סיבותיהם מוצדקות - טיסות החילוץ שמגיעות בכל יום לנמל התעופה מכילות בעיקר חרדים.