אנשי הצ'קלקות: המיוחסים שקיבלו אישור מיוחד לעקוף את הפקקים

ישראלים רבים נוסעים כשבמכוניתם פנס כחול מהבהב, שניתן ממשרד התחבורה לטובת צרכים ביטחוניים. לידי חדשות 13 הגיעה רשימת הזכאים לכך - ובה גם בעלי תפקידים עם קשר קלוש לביטחון • בלעדי

זמן צפייה: 05:46

הצ'קלקה כבר הפכה לסמל סטטוס: בעלי תפקידים, בעיקר במגזר הציבורי, שמבקשים לשים על גג הרכב שלהם את הפנס הכחול המהבהב, שבאמצעותו יוכלו לנסוע על השוליים, לעקוף את הפקקים ואולי להוסיף לעצמם גם מעטה של חשיבות. ועדת "פנס כחול מהבהב" במשרד התחבורה היא זו שאחראית על חלוקת האישורים האלה. ברוב המקרים אכן מדובר בגורמים שנדרשים להגיע במהירות לאירועים מצילי חיים, אבל לפני שנתיים נחשפה לראשונה בחדשות 13 רשימת המיוחסים הארוכה שמקבלים אישור לפנס כחול - רשימה שהוסתרה עד אז מהציבור. כעת הגיעה לידי חדשות 13 רשימת ההיתרים החדשה לשלוש השנים האחרונות.

הוועדה מצאה כי מנהל רשות הספנות, יגאל מאור, מי שאחראי לדאוג לפיתוח תמידי של הנמלים, הוא בעל תפקיד מציל חיים. במשך שנה קיבל פנס כחול גם נציב שירות המדינה פרופסור דניאל הרשקוביץ שמופקד על תקנונים, מכרזים ופיטורים של עובדי מדינה. "בפעמים המאוד בודדות שהשתמשנו, זה היה לעניינים ביטחוניים", מסר הרשקוביץ. לצד שיירת ראש הממשלה, בשנים האחרונות ניתנו אישורים לעוד ועוד בעלי תפקידים לצידו של נתניהו: ראש מערך ההסברה (למרות שהתפקיד אינו מאויש), מזכיר הממשלה וראש הלשכה שלו. יואב הורוביץ, ראש לשכת רה"מ עד 2019, הסביר: "אם יש אירוע בצפון או בדרום ואני נדרש להגיע לקריה יחד עם ראש הממשלה, אני צריך שתהיה לי צ'קלקה".

עוד בחדשות 13:

גמזו, אדלשטיין וצמרת משרד הבריאות נכנסו לבידוד

טקס חתימת ההסכם בין ישראל לאמירויות – ב-15 בספטמבר בבית הלבן

"מחברים אותנו לטוב שבנו": כמה ילדים צריך כדי להיות מאושר?

צ'קלקות
צ'קלקות | צילום: חדשות 13

מי שזכאי לקבל צ'קלקה בהגדרה הוא בעל תפקיד שנוכחותו במקום האירוע היא עניין של חיים או מוות לצורך קבלת החלטות הרות גורל: לא בדיוק הגדרת התפקיד של ראש מועצת יבנאל, שביקש לקבל צ'קלקה וסורב. כמוהו גם בקשתה של מנהלת לשכת יו"ר הליכוד חני בליוויס, ושל מנהל אגף הקבורה במשרד לשירותי דת, יצחק שי. זכאי הצ'קלקות לא בהכרח עושים בהן שימוש שלא כדין, ובמשרד התחבורה הבטיחו שמי שישתמש בפנס הכחול שלא באירוע ביטחוני, ייאלץ להיפרד ממנו. אבל זה לא ממש קרה לגבי אלה שפרסמנו בעבר שהפרו את הכללים. כך באשר לשר חיים כץ עד התפטרותו, כך גם למפרים סדרתיים כמו ניר ברקת כראש עיריית ירושלים ולשר יעקב ליצמן.

לא רק משרד התחבורה מחלק צ'קלקות. לכוח המשקיפים הרב-לאומי, MFO, שאמון על שמירת נספח הסכם השלום בין ישראל למצרים, יש מעמד ייחודי משלו במסגרתו הוא מספק היתרי פנס כחול לעצמו. הרחק מסיני, ולא בדיוק באזור שבו פועלים מחבלי דאע"ש, תועד רכב המשקיפים חוסם את המדרכה בכניסה לקפה "ארומה" בשדרות רוטשילד שבלב תל אביב. עוד עלה מבדיקת חדשות 13 כי הכוח הרב-לאומי חילק אישורים ללא ידיעה של אף משרד ממשלתי, וכן התגלה כי לא רק שנותנים לעצם צ'קלקות  - יש שלהם גם לוחית זיהוי שקופה כך שאי אפשר לזהות אותם.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: רשימת מקבלי ההיתרים צומצמצה בעשרות אחוזים בשנתיים האחרונות. נציב שירות המדינה קיבל היתר זמני, שלא חודש, והערעור שלו על כך נדחה. תפקידו של ראש רשות הספנות והנמלים עומד בקריטריונים שנקבעו. באשר לראובן גשייד – הוועדה לא מתייחסת לקשרי משפחות ופוליטיקה. בקשתו אושרה אך לא חודשה בפנייה האחרונה.