המשטרה: הגורם לתאונת האוטובוס ליד נתב"ג - מחסור בשעות מנוחה

פרסום ראשון: במהלך החקירה עלה שלייבמן לא עבד ביום התאונה שעות רבות מהמותר - אך בגלל פקקים הוא לא הספיק לנוח. ביהמ"ש הורה לשחררו למעצר בית בן 5 ימים, והמשטרה מסרה שתחקור גורמים באגד

זמן צפייה: 02:37

#לוקחים_את_ההגה_לידיים: המשטרה טוענת כי הגורם לתאונת האוטובוס ליד נתב"ג, שגבתה את חייהם של ארבעה בני אדם, הוא חוסר בשעות מנוחה של הנהג אלכסנדר לייבמן. כך פורסם לראשונה הבוקר (חמישי) בחדשות 13. בתוך כך, בית המשפט שחרר את הנהג למעצר בית של חמישה ימים.

לפי החקירה, ביום התאונה לייבמן לא עבד יותר שעות מהמותר בחוק. הוא התחיל ב-13:27 את הנסיעה מחיפה לירושלים, אך בגלל פקקים בדרך הוא הגיע לבירה רק כמה דקות לפני שהיה צריך לצאת למסלול בחזרה.

על פי החוק, לנהג אין שיקול דעת בנושא המנוחה והוא מחויב לנוח. במקרה זה, לייבמן היה מחויב לנוח חצי שעה, ולטענת המשטרה הוא "זלזל בהוראות החוק". בדיון בהארכת מעצרו, המשטרה מסרה כי הנהג נשאל האם הוא ידע שהוא צריך לנוח, ולייבמן ענה: "לא הייתי עייף". נוסף לכך, המשטרה הודיעה כי גורמים ממונים באגד ייחקרו.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

#לוקחים_את_ההגה_לידיים: אנשי ציבור הצטרפו לקמפיין • צפו

עדויות על עייפות וקשיים בנהיגה: קו 947 – אסון ידוע מראש?

#לוקחים_את_ההגה_לידיים: מתנדב מד"א חוזר לתאונה שלא מרפה ממנו

זירת התאונה הקטלנית בכביש 40
זירת התאונה הקטלנית בכביש 40 | צילום: דוברות מד''א

במהלך הדיון, השופטת אמרה לאשתו של לייבמן, כי מאחר ואסור לו לנהוג - היא מחויבת להתקשר למשטרה "אם הוא לוקח את מפתחות הרכב". כשנשאלה מה היא חושבת על התאונה, אשתו של לייבמן ענתה: "אני בשוק, ממש בשוק".

אתמול ביקשה המשטרה את  עזרת הציבור בחקירת תאונת האוטובוס בצומת בדק שבכביש 40, וקראה לאנשים שנסעו בכלי הרכב וירדו טרם התרחשות התאונה, ליצור עמה קשר בטלפון 050-5071842. התאונה, כזכור, קרתה ב-22 בדצמבר בשעה 18:00 סמוך לנתב"ג.

כזכור, ביום ראשון פורסם כי האוטובוס עבר בדיקת תקינות בשבוע שעבר, הכוללת בדיקת בלמים ושילדה, ולא נמצאו בו כשלים. כמו כן, בבדיקה הראשונית לא נמצאו סמים או אלכוהול בדמו של הנהג, וכן נראה כי הסלולרי שלו היה בתיק. גם מצבו הבריאותי היה תקין. בכביש לא נמצאה מהמורה היכולה להסביר את האירוע. גם סידור העבודה של לייבמן לא מצביע על עומס מיוחד.

ביום שלישי הותר לפרסום כי ברטה שוורץ, בת 71 מפילדלפיה, היא אחת ההרוגות בתאונה הקטלנית בכביש 40, שבה נהרגו ארבעה בני אדם ו-14 נוספים נפצעו. ברוך, בעלה של ברטה שהיה עמה על האוטובוס, קיבל אתמול בחזרה את התיק שלה ואת מחזיק המתפחות שנשאה איתה תמיד. "היא כבר לא תחזור לפה, וזה מאוד כואב", אמר לחדשות 13.

ברטה שוורץ, תיירת מארה''ב שנהרגה בתאונת האוטובוס ליד נתב''ג
ברטה שוורץ, תיירת מארה''ב שנהרגה בתאונת האוטובוס ליד נתב''ג | צילום: באדיבות המשפחה

הרוג נוסף הוא יוסף קהלני בן ה-79, תושב פתח תקווה. נכדתו, דנה סיאס, סיפרה על סבה: "נלחמת בסרטן, באתגרים פיזיים ונפשיים, ובסוף הלכת ככה בתאונה, לא מגיע לך", כתבה בחשבון הפייסבוק שלה. "היית איש מדהים ופשוט, לימדת אותי לאהוב את הטבע ואת הטוב שבאדם. היית צדיק שעזר לכל מי שהיה צריך".

קהלני הובא למנוחות בבית הקברות סגולה בפתח תקווה. בתו, איריס סיאס, ספדה לו: "היית אבא אהוב וטהור. הלכת בצורה אכזרית כזו, בלי שהספקנו להגיד לך כמה אנחנו אוהבים אותך. אמא חיכתה לך להדלקת נר ראשון, אבל לא הגעת - והאור שלך כבה". סיאס הוסיפה: "אנחנו כאן נדאג לאמא, לך לך לשלום ונוח על משכבך בשלום".