בצל מגפת הקורונה: ירידה במספר ההרוגים בתאונות דרכים ב-2020

הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים הודיעה כי במהלך השנה נהרגו 302 בני אדם - המספר הנמוך ביותר מ-2013. כמות התאונות הקטלניות ירדה ב-11%. בסגר הראשון - ירידה קלה בלבד במספר התאונות החמורות

זמן צפייה: 03:08

הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים פרסמה הערב (רביעי) נתונים על תאונות הדרכים בישראל במהלך שנת 2020 - מהם עולה כי בצל מגפת הקורונה, חלה ירידה במספר ההרוגים בתאונות דרכים וכן בכמות התאונות הקטלניות.

על פי הנתונים, במהלך השנה נהרגו 302 בני אדם בתאונות דרכים - ירידה של 15% לעומת 2019, אז נהרגו 355 בני אדם. מספר ההרוגים בשנה החולפת הוא הנמוך ביותר שנרשם מאז 2013. במספר התאונות הקטלניות נצפתה ירידה של 11.2%. עיקר הירידה נרשמה בכבישים הבין-עירוניים.

תאונת דרכים קטלנית בכביש 6
תאונת דרכים קטלנית בכביש 6 | צילום: תיעוד מבצעי מד''א

חלקם של הרוגים בקרב רוכבי אופנועים ממשיך לטפס, ועומד על 23%, לעומת 18% ב-2019 ו-14% ב-2018. 20 רוכבי אופניים חשמליים נהרגו השנה (לעומת 16 ב-2019), חמישה רוכבי אופניים רגילים (ב-2019 - 18). רוכב קורקינט חשמלי אחד נהרג השנה, לעומת שניים בשנה שעברה.

החודש הקטלני ביותר בכבישים ב-2020 היה אוגוסט - שהיה החודש הקטלני ביותר בעשור האחרון. היום הקטלני ביותר בשבוע הוא חמישי, והשעות הקטלניות ביותר הן 19:00-18:00.

זירת התאונה בבני ברק, שבה נהרג רוכב אופנוע כבן 20
זירת תאונה בבני ברק, שבה נהרג רוכב אופנוע כבן 20 | צילום: תיעוד מבצעי מד''א

כיצד השפיעו הסגרים על תאונות הדרכים?

בסגר הראשון (מ-15 במארס ועד 29 באפריל), מספר ההרוגים היה גבוה בהשוואה לתקופה המקבילה בחמש השנים הקודמות. נרשמה ירידה של 52% בצריכת הבנזין ושל 35% בצריכת הסולר, וכן ירידה של 20% במספר ההרוגים ו-55% במספר הפצועים קשה.

כמו כן, בסגר הראשון נרשמה ירידה קלה בלבד במספר התאונות החמורות, לעומת ירידה משמעותית במספר התאונות הקלות.

בסגר השני (בין 18 בספטמבר עד 18 באוקטובר) חלה ירידה של 18% בצריכת הבנזין ו-8% בצריכת הסולר, אך נרשמה עלייה של 4% בהרוגים בזמן זה. לא חל שינוי במספר התאונות החמורות, וירידה קלה בלבד במספר התאונות הקלות.

43% מההרוגים בתקופת הסגר הראשון ו-34% מההרוגים בסגר השני  הם מהחברה הערבית, שחלקה באוכלוסייה הוא 21%.

הולך רגל בן 70 נהרג מפגיעת משאית בהרצליה
הולך רגל בן 70 נהרג מפגיעת משאית בהרצליה | צילום: תיעוד מבצעי מד''א

מנכ"לית הרלב"ד, תא"ל (מיל') רחלי טבת-ויזל, התיחסה לנתונים: "למעלה מ-300 בני אדם קיפחו את חייהם בתאונות דרכים בשנה בה היו שני סגרים ופעילות חלקית של מערכת החינוך, שוק העבודה והמסחר. הנתונים הללו מחייבים את המשך השקעת המשאבים והגדלתם לטובת שיפור התשתיות, פעילות חינוך והסברה, הפיכת כלי הרכב לבטוחים יותר, והגברת האכיפה והכשרת הנהגים".

ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק, מסר: "שנת 2020 רק מעצימה את הכישלון של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים במאבק בתאונות הדרכים. למרות שני סגרים הדוקים, שבהם נרשמה ירידה חדה במספר כלי הרכב שנעו בכבישים לא נרשמה ירידה זהה גם בהרוגים אלא הפוך, ביחס לנסועה אף נרשמה עליה. זו תוצאה ישירה של צמצום התקציבים שמועברים לטובת הצלת חיי אדם בכבישים. הממשלה העדיפה להתרכז רק בקורונה והזניחה את הביטחון והבטיחות של כולנו בכביש. פחות ניידות, פחות שוטרים ופחות תקציבים לשיפור הכבישים האדומים הם הגורמים המרכזיים לכישלון העצום של כל הגופים האחראים על החיים שלנו בכביש והציבור הוא שמשלם את המחיר לכישלון. יכולנו לחסוך ממאה משפחות שכולות סבל וצער רב השנה אבל האדישות וסדרי העדיפויות של גופי הבטיחות הובילו לכישלון".