עדויות על עייפות וקשיים בנהיגה: קו 947 – אסון ידוע מראש?

הנוסעים בקו שבו אירעה התאונה הקטלנית ליד נתב"ג מספרים על עומס שגורם לבעיות בטיחות, ונהגים טוענים שהם נוסעים שעות ארוכות, כמעט ללא הפסקה. "הסדרנים לוחצים על המשלחים – ואלה על הנהג"

זמן צפייה: 02:24

יום לאחר תאונת האוטובוס הקשה ליד נתב"ג, שבה נהרגו ארבעה בני אדם, קו 947 של חברת אגד חזר היום (שני) לשגרה. האוטובוסים יצאו מתחנות המוצא בירושלים ובחיפה, כאשר הנהגים מנסים להפגין ביטחון ולשמור על קור רוח, והנוסעים והנוסעות עולים לקווים בחשש.

בינתיים, תמונת המצב שמתארים הנהגים והנוסעים מעלה שייתכן כי ניתן היה למנוע את האסון הזה. ניר דוד קיריל, שנוסע בקו בקביעות, סיפר לחדשות 13: "20 אנשים עומדים, והנהג לא רואה את המראות הצדדיות. אנשים מדברים לידו בטלפון, מה מצפים? נהגים היום הם מסכנים". רוני קלמנוביץ', גם היא נוסעת בקו: "אני סומכת יותר על עצמי מאשר על נהג אוטובוס".

לעוד כתבות בנושא:

"איש מדהים": יוסף קהלני בן ה-79 נהרג בתאונת האוטובוס

"כל האוטובוס מרוסק": שיחת החירום למד"א לאחר התאונה בכביש 40

תאונת אוטובוס ליד נתב"ג: ארבעה בני אדם נהרגו בכביש 40

זירת התאונה הקטלנית בכביש 40
זירת התאונה הקטלנית בכביש 40 | צילום: דוברות מד''א

גם חלק מהנהגים מעיד כי מדובר בקו מועד לפורענות. "זה יכול לקרות לכל אחד, גם לנהגים הכי מקצועיים", אמר לחדשות 13 נהג בקו 947. "האירוע פוגע קצת בביטחון אבל לא ממש גורם לנהוג אחרת. זה הרגל של שנים".

יעקב, לשעבר נהג בקו 947, סיפר על השגרה הלחוצה של הנהגים. "המנהלים לוחצים על הסדרנים, הסדרנים לוחצים על המשלחים, המשלחים לוחצים על הנהג: 'תעשה טובה, תשטוף פנים, תיקח סנדוויץ' לדרך', ולחזור עוד שלוש וחצי-ארבע שעות חזרה לצפון". "זה אומר שהוא יהיה כמעט שמונה שעות ברצף על ההגה עם רבע שעה-20 דקות הפסקה", הסביר יעקב.

זירת התאונה הקטלנית בכביש 40
זירת התאונה הקטלנית בכביש 40 | צילום: דוברות מד''א

המצב הקשה הזה לא צפוי להשתפר – אלא להחמיר בשנים הקרובות.  לפי ההערכות, בישראל חסרים יותר מ-2,000 אוטובוסים, וכ-3,000 נהגים, שנדרשים על מנת לספק שירות סביר ובטיחותי. המספרים הללו צפויים לגדול בשנים הבאות, מה שמעלה תמונת מצב מדאיגה – הדורשת פתרון.

תגובת רון טרנר, דובר אגד: "קו 947 הוא קו שירות בין-עירוני רגיל ואין בו כל סממן יוצא דופן של סיכון או קושי בנהיגה. נהג האוטובוס שהיה מעורב בתאונה הקשה הזאת היה עירני ומדויק בנהיגתו בקו ולאף גורם אין מושג מה קרה לנהג בעת שהאוטובוס סטה ממסלולו".

יוסף קהלני, אחד מההרוגים בתאונת האוטובוס הקטלנית בכביש 40
יוסף קהלני, אחד מההרוגים בתאונת האוטובוס הקטלנית בכביש 40 | צילום: באדיבות המשפחה

האוטובוס עבר בבדיקה לפני כשבוע - ונמצא תקין

הערב פורסם בחדשות 13 כי האוטובוס עבר בדיקת תקינות בשבוע שעבר, הכוללת בדיקת בלמים ושילדה, ולא נמצאו בו כשלים. בשל כך, מתחזק החשד שטעות אנוש של הנהג, אלכסנדר לייבמן בן ה-44 מחיפה, היא שגרמה לתאונה.

עם זאת, נכון לעכשיו אין התקדמות בחקירה בנוגע לגורם התאונה. בבדיקה הראשונית לא נמצאו סמים או אלכוהול בדמו של הנהג, וכן נראה כי הסלולרי שלו היה בתיק. גם מצבו הבריאותי היה תקין. בכביש לא נמצאה מהמורה היכולה להסביר את האירוע. גם סידור העבודה של לייבמן לא מצביע על עומס מיוחד. הוא יצא ב-13:27 מחיפה לירושלים, ואז חזר צפונה. עם זאת, הנתונים טרם הוצלבו עם נתוני ה-GPS, שיכולים להצביע על לוח הזמנים שלו בצורה מדויקת יותר, וללמד גם על הפסקות הנהג.

היילי ורנברג אחת מההרוגות בתאונה
היילי ורנברג אחת מההרוגות בתאונה | צילום: באדיבות המשפחה

באירוע, כאמור נהרגו שלוש נשים וגבר. הערב הותר לפרסום שם אחת ההרוגות: היילי ורנברג, בת 35 מירושלים, נשואה ללא ילדים וחברת קהילת "שיר חדש". היא תובא למנוחות מחר ב-12:30 בהר המנוחות. ורנברג הייתה בדרך למסיבת חנוכה משפחתית. מוקדם יותר, הותר לפרסום שמו של ההרוג – יוסף קהלני בן ה-79, תושב פתח תקווה