התקהלויות, חתונות ותפילות: כל מה שצריך לדעת על תוכנית הרמזור

כל עיר תקבל ציון בין 0 ל-10. התקהלות במבנה בעיר אדומה תוגבל לעשרה אנשים, באזור ירוק יוכלו להתאסף 250 איש במקום פתוח. וגם: איך תוכלו לקיים חתונה, וכיצד תתפללו בחגים? • התוכנית המלאה

הקלות בהנחיות משרד הבריאות
הקלות בהנחיות משרד הבריאות | צילום: רויטרס

מתווה הרמזור של ממונה הקורונה פרופסור רוני גמזו, שאושר הערב (ראשון) בקבינט הקורונה, צפוי לאפשר שורה של הקלות משמעותיות בערים רבות בארץ, כאשר בחלק מהמקומות צפויות דווקא החמרות, בהתאם לרמת התחלואה. המתווה ייכנס לתוקף ביום ראשון הבא.

על פי המתווה, הערים יחולקו לארבעה צבעים – ירוק, צהוב, כתום ואדום, כאשר המגבלות יותאמו לרמת התחלואה בערים. כל רשות מקומית תקבל ציון בין 0 ל-10, שיורכב בין היתר משיעור החולים החדשים בשבוע וקצב הגידול שלהם. הסיווג של כל עיר ייקבע אחת לשבועיים. רשות מקומית שתקבל פחות מ-4.5 נקודות תהיה ירוקה. רשות שתקבל בין 4.5 ל-6 נקודות תהיה צהובה, בין 6 ל-7.5 תהיה כתומה, וערים אדומות יוגדרו כאשר ממוצע הציונים שלהן יהיה גבוה מ-7.5.

צוות היגוי בין משרדי יהיה אחראי על יישום המדד. הוא יכלול נציגים ממשרדי הבריאות, ראש הממשלה, האוצר, הפנים, הביטחון והכלכלה, וכן יכלול נציגים מהמטה לביטחון לאומי, בנק ישראל ונציג מטעם ממונה הקורונה הלאומי. צוות אחר יגבש תוכנית סיוע לרשויות המקומיות, שתכלול הסברה, אכיפה וקטיעת שרשראות הדבקה.

שוק מחנה יהודה בירושלים בימי קורונה
שוק מחנה יהודה בירושלים בימי קורונה | צילום: חדשות 13

עשרה אנשים במבנה בעיר אדומה, 250 במקום פתוח באזור ירוק: הגבלות ההתקהלויות 

בערים אדומות לא תתאפשר התקהלות של יותר מעשרים אנשים בשטח פתוח ועשרה במבנה סגור. באזור כתום תותר התאספות של 50 איש בשטח פתוח, ומחצית מכך במקום סגור. במקום ציבורי או עיסקי, תוגבל התפוסה ל-40% בשטח פתוח ו-20% בסגור, ובכל מקרה לא יותר מאדם לארבעה מ"ר.

ברשויות עם פחות תחלואה תתאפשר התקהלות גדולה בהרבה. באזור צהוב תותר התכנסות של עד 100 אנשים במקום פתוח ו-50 במקום סגור. מקום ציבורי יוגבל ל-60% תפוסה במקום פתוח ו-40 בסגור, ועד אדם אחד לארבעה מטר. בעיר ירוקה תתאפשר התקהלות של עד 250 איש במקום פתוח ועד 100 בסגור. אזור עסקי יוגבל ל-80% תפוסה בשטח פתוח ו-60% בסגור, כאשר גם בערים אלה לא תתאפשר כניסה של יותר מאדם לארבעה מ"ר.

מכללים אלו יוחרגו פעילות מסגרות רווחה, מערכת החינוך, תחבורה ציבורית ותעופה; מקומות עבודה, למעט קבלת קהל, שמורות טבע, גנים לאומיים, אתרי מורשת והמקומות הקדושים, מוזיאונים, קניונים, אירועים מאורגנים בישיבה וללא מזון, וחנויות למכירת מזון, מוצרי היגיינה ובית מרקחת. מקומות אלה יאושרו בהסכמים נפרדים.

בר בתל אביב בימי הקורונה
בר בתל אביב בימי הקורונה | צילום: חדשות 13

עד 1,000 איש באולמות תרבות; חתונות: עד 100 אורחים - ללא ריקודים

במקומות שבהם יש כמה כניסות ולא מוגש מזון, כגון אולמות תרבות, תותר כניסה של עד 1,000 איש, בכפוף לחלוקה לקפסולות. בקניונים, מוזיאונים, שמורות טבע, גנים לאומיים, אתרי מורשת ומקומות קדושים – מספר השוהים לא יעלה על יחס של אדם לשבעה מ"ר. כלל זה יהיה קיים גם בחנות למכירת מוצרי מזון או מוצרי היגיינה ובבית מרקחת.

ומה בנוגע לקיום חתונות ואירועים אחרים? על פי מתווה הרמזור, אירועים אלה יתאפשרו באזורים צהובים או ירוקים בהשתתפות של עד מאה איש, בשטח פתוח בלבד, לא כולל נותני השירות. באירועים אלו לא יתאפשרו ריקודים.

אירועים שנערכים במקום ציבורי או עסקי בשטח, יוכלו להתקיים בשטח פתוח וללא מזון, בתנאי שמקומות הישיבה מסומנים, המתחמים מחולקים לקפסולות של 20 איש, ובין המתחמים מפרידים שני מטרים לפחות וסימון פיזי. במקרה כזה, מספר השוהים באירוע בהתאם למודל הרמזור, אך רשויות ירוקות או צהובות יוכלו לאשר אירוע של עד 500 איש, כפוף לאישור מנכ"ל משרד הבריאות.

ביטולים וחופות מצומצמות: החתונות בצל התפשטות נגיף הקורונה
ביטולים וחופות מצומצמות: החתונות בצל התפשטות נגיף הקורונה | צילום: חדשות 13

קפסולות קבועות, מרחק של כיסא בין מתפללים: כך תתפללו בחגי תשרי

מתווה הרמזור שאושר מתייחס גם לקיום תפילות בחודש אלול ובחגי תשרי. תפילות אלה יתאפשרו בשטח פתוח בקפסולות של עד 20 אנשים, כאשר המתפללים אינם מחליפים קפסולות. בין המתחמים יהיה מרחק של לפחות שני מטרים, והם יסומנו בחבל או בסרט. בין אנשים שאינם גרים באותו בית יישמר מרחק של כיסא. מתחם תפילה שכולל יותר מ-250 איש, יאושר מראש על ידי הרשות המקומית ולשכת הבריאות המחוזית.

בכל הנוגע לתפילה במבנה גדול מ-40 מ"ר, היא תתאפשר על פי התפוסה המותרת לפי מודל הרמזור, ותוכפל בשניים ובמספר הכניסות למקום. זאת, כל עוד התפוסה המירבית אינה עולה על אדם לארבעה מ"ר ועל 1,000 אנשים. אם מדובר במבנה גדול מ-240 מ"ר בעיר אדומה, תתאפשר הוספה של 10 אנשים אם למבנה כניסה אחת, ו-20 אם יש יותר מכניסה אחת.