שיפור במצב החייל שעבר לינץ' ביפו; אמו: "התקשרתי והוא לא ענה"

מצבו של בן ה-19 מוגדר כעת בינוני ויציב. אמו סיפרה לחדשות 13: "לא הצלחתי ליצור קשר – הבנתי שקרה משהו" • חייל נוסף נפצע קל בלינץ' בעיר • שב"כ חוקר את האירועים: "טרור לכל דבר"

זמן צפייה: 01:25

בית החולים איכילוב עדכן הבוקר (שישי) כי חל שיפור במצבו של החייל שעבר אמש לינץ' ביפו, כך שכעת - מצבו מוגדר בינוני ויציב. בשיחה עם חדשות 13, סיפרה אימו של החייל על הרגע שבו הוזעקה להגיע לבית החולים: "בהתחלה לא אמרו כל כך מה המצב שלו, אמרו שהוא נפצע קל".

"אז, ניסיתי ליצור איתו קשר כמה פעמים", הוסיפה האם, "אבל הוא לא ענה - והבנתי שקרה משהו". כשהגיעה לאיכילוב, גילתה שבנה במצב קשה. במהלך הלילה הוא נותח ובהמשך הועבר לאשפוז במחלקת טיפול נמרץ. "אני מקווה שיהיה בסדר. אף אחד לא יודע - אבל אומרים שכן. אני מקווה לטוב", סיכמה.

אמש, אל בית החולים איכילוב הגיע גם חייל בן 19, שטען כי הותקף במהומות ביפו. החייל, שלא לבש מדים, סיפר כי כאשר יצא ממאפיית אבולעפיה הוא נחסם על ידי רכב, ואז הופל לרצפה וספג מגות ממתפרעים. מצבו קל.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

לילה של מטחים כבדים לדרום: בת 87 נפלה כשרצה לממ"ד – ונהרגה

דוח: כשל מתמשך במשרד החינוך; עשרות אלפי ציוני בגרות יתוקנו

בעקבות מותו של עידו בן ה-5 בשדרות: המדריך המלא לממ"ד התקין

התפרעויות בלוד
התפרעויות בלוד | צילום: דוברות המשטרה

בעקבות המצב המתוח, בשב"כ הודיעו כי גם הם החלו לחקור את האירועים האלימים שנרשמו בימים האחרונים בערים המעורבות. בהודעה הרשמית נכתב כי "השב"כ רואה באירועים אלו פעולות טרור לכל דבר ועניין. בהתאם לכך, שב"כ מפעיל יכולות איסוף מודיעין על כוונות פיגועים ועימותים אלימים וזהות המעורבים בהם, על מנת לסכל אירועים אלה וכן לשם איתור, מעצר, חקירה והעמדה לדין של מבצעיהם".

"לא נאפשר לפורעי חוק אלימים להשליט טרור ברחובות ישראל - לא מצד ערבים ולא מצד יהודים", הבהיר ראש השב"כ נדב ארגמן. "בשיתוף פעולה מלא עם משטרת ישראל, שב"כ יפעיל את כלל יכולות האיסוף והסיכול שלו ויפעל מול כל מי שינסה לפגוע באזרחי ישראל, יהודים וערבים, עד אשר השקט יחזור לרחובות המדינה".

זמן קצר לאחר הודעת שב"כ, הותר לפרסום כי הארגון עצר מספר חשודים בביצוע שתי תקיפות על רקע לאומני של יהודים בירושלים, וכן בצילום האירועים והפצתם ברשתות החברתיות. בהמשך, צפויים מעצרים נוספים.

ראש השב''כ נדב ארגמן
ראש השב''כ נדב ארגמן | צילום: חדשות 13

בתוך כך, המשטרה עצרה הלילה 19 חשודים במעורבות בהפרות סדר ביפו, כשברשותם כלי תקיפה שונים, בהם אלות וסכינים. כל החשודים הועברו לחקירה, ועוד היום יוחלט אם לבקש את המשך מעצרם. בד בבד, תושב יפו בן 19 נעצר בחשד ליידוי אבנים לעבר השוטרים שפעלו אמש בעיר. במהלך היום הוא יובא לדיון בבית משפט השלום בתל אביב, שם תבקש המשטרה להאריך את מעצרו.

המעצרים - כמו ההתפרעויות, נמשכו גם בלוד. 43 מתפרעים נעצרו בחשד להפרות סדר שכללו ידויי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה על כוחות הביטחון, ירי, הצתות של בתי כנסת ומקומות ציבוריים וקטטות בין ערבים ליהודים.

בחמ"ל לוד סיכמו את מקרי האלימות שאירעו אמש, ודיווחו כי בסך הכול נרשמו 16 אירועי ירי חי וירי זיקוקים, 13 הצתות ושריפות באמצעות בקבוקי תבערה ויותר מ-20 אירועי השלכת אבנים אל עבר תושבים. בנוסף, נספרו שני ניסיונות דריסה, כמה פריצות לבתים ואירוע דקירה אחד.

התפרעויות בלוד
התפרעויות בלוד | צילום: דוברות המשטרה

הבוקר, כתב אישום ובקשת מעצר עד תום ההליכים הוגשו נגד שלושה פלסטינים בשנות ה-20 לחייהם, אשר ניסו לבצע לינץ' באזרח יהודי בחודש שעבר. השלושה, תושבי ירושלים, מואשמים במעשה טרור של פציעה בנסיבות מחמירות, הצתה וחבלה במזיד ברכב ממניע גזעני.

על פי כתב האישום, ב-22 באפריל - וכחלק מגל ההתפרעויות והתקיפות האלימות שהחל בירושלים, התגודדו כמה מתפרעים מסביב ליהודי בעל חזות דתית, שנעמד עם רכבו בפקק תנועה. בשלב מסוים, החלו ליידות לעברו אבנים, לבעוט ברכב ולנסות להוציא את הנהג.

Qkts C
התפרעויות | צילום: חדשות 13

הפורעים, כך נכתב, היכו את היהודי ושברו את שמשות חלונות הרכב. כשהנהג הצליח לצאת מרכבו והחל במנוסה, הערבים פתחו אחריו במרדף, וכשהשיגו אותו - הפילו אותו לרצפה, הכו אותו בכל חלקי גופו, בעטו בו ודרכו עליו.

בכתב האישום, שהוגש ע"י פרקליטות מחוז ירושלים לבית המשפט המחוזי בעיר, נכתב כי "הנאשמים לקחו חלק בהכאתו של האזרח לאורך דקות ארוכות, בעודו שרוע על הקרקע חסר אונים, בבעיטות ובאמצעות קסדת אופנוע. נסיבות אלו מלמדות על עבירות שנעשו באלימות חמורה ובאכזריות".