פרידמן וגרינבלט נכחו בטקס חניכת מנהרה בסילוואן שבמזרח י-ם

הבכירים האמריקנים השתתפו באירוע השנוי במחלוקת, שבו הוצגה "דרך עולי הרגל" - רחוב רומי קדום, כחלק ממסלול העלייה לבית המקדש. לשכת אבו מאזן: "״נפעל לעצירת ההפרות הישראליות המסוכנות"

זמן צפייה: 01:38

בכירים אמריקנים השתתפו היום (ראשון) בטקס חנוכת "דרך עולי הרגל" של עמותת המתנחלים "אלע"ד", שהתקיים בשכונת סילוואן שבמזרח ירושלים. בטקס השתתפו השליח האמריקני למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, שגריר ארצות הברית בישראל, דיוויד פרידמן, מרים ושלדון אדלסון, התורמים הגדולים ביותר של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, והסנאטור האמריקני לינדזי גרהאם, המחוקק האמריקני המקורב ביותר לטראמפ. גם אשת ראש הממשלה שרה נתניהו השתתפה באירוע. המנהרה, שנחשבת לפרוייקט הדגל של "אלע"ד", מתחילה מתחת לשכונת סילוואן, והתוואי שלה סלול לכיוון העיר העתיקה מתחת לשער האשפות, כמעט עד לרחבת הכותל בואכה הר הבית.

האירוע ציין את פתיחת המנהרה שנחפרה בשכונה שבמזרח ירושלים על ידי רשות העתיקות בשש השנים האחרונות, והוצגה כרחוב עליו הלכו עולי הרגל לבית המקדש בימי בית שני."העדויות הארכיאולוגיות מאשרות את מה שכולנו כבר ידענו וחשנו בלבבותינו: את מלכותו של דוד, שאיחד את היהודים כעם ייחודי לפני 3,000 שנה", אמר השגריר פרידמן בנאום שנשא בטקס. "ידענו כבר שהיה בית מקדש, והראיות רק מחזקות את רגשותינו". עוד הוסיף: "העדויות מביאות את התנ"ך לחיים, ומאפשרות לנו ללכת בשביליו. הן מאפשרות גם לנוצרים להתחבר לדרכים בהן הלך ישו באותם זמנים".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

לפיד: "לא נתחבר עם אהוד ברק – הוא שייך לשמאל"

היועמ"ש על תיקי רה"מ: "אם יהיה אדם מעל החוק – יבואו נוספים"

רה"מ הודיע כי שדה דב ייסגר; תושבי אילת זרקו את תעודות הזהות

שגריר ארצות הברית, דיוויד פרידמן, במהלך טקס החניכה
שגריר ארצות הברית, דיוויד פרידמן, במהלך טקס החניכה

בכירי הרשות הפלסטינית גינו הערב השתתפות הבכירים אמריקנים בטקס. מלשכת יו"ר הרשות אבו מאזן נמסר כי "הנשיא הורה לפעול עם הוועד לשיתוף פעולה אסלאמי כדי לגנות ולעצור את ההפרות הישראליות המסוכנות אשר מנוגדות לחוק הבין-לאומי".

הפוליטיקאי הפלסטיני סאיב עריקאת גינה את האירוע: "מדובר בתמיכה אמריקנית בפרוייקט שפוגע במאות פלסטינים שחיים ליד מסגד אל-אקצא", לדבריו. ארגון "עמק השווה", המגדיר עצמו פועל "למען זכויות תרבות ומורשת", הביע התנגדות לקיום הטקס: "הנוכחות האמריקנית הבכירה באירוע לצד שרי ממשלת ישראל היא המעשה הפוליטי הקרוב ביותר להכרה אמריקנית בריבונות ישראלית באגן העיר העתיקה של ירושלים", כך מסר. "זהו צעד נוסף בתמיכה האמריקנית במדיניות ההתנחלות בירושלים ובהתנחלות התיירותית בפרט".

ג'ייסון גרינבלט, יועץ למשא-ומתן בינלאומי ושליח הממשל האמריקהי למזרח התיכון
ג'ייסון גרינבלט, יועץ למשא-ומתן בינלאומי ושליח הממשל האמריקני למזרח התיכון | צילום: GettyImages

הארגון גם הטיל ספק בפרשנות שניתנה בטקס לממצא הארכיאולוגי: "שיטת החפירה האופקית ומיעוט הפרסום המדעי, לא מאפשרים לנו לדעת בוודאות מתי נבנה הרחוב וכיצד השתלב במערך העירוני של ירושלים". עוד הוסיף:  "המהלך האסטרטגי של ישראל והמתנחלים להשתמש בארכיאולוגיה ככלי פוליטי שמשנה את המציאות והריבונות בירושלים העתיקה, מניב תוצאות שעלולות להיות הרסניות לישראל ולפלסטינים כאחד". הארגון גם הדגיש את הזווית הפלסטינית: "אי אפשר להתעלם מהפלסטינים על ידי חפירת עיר תת קרקעית, ואי אפשר לספר סיפור היסטורי שהוא רק יהודי בעיר בעלת ארבעת אלפים שנה של עושר תרבותי ודתי".

שגריר ארה''ב בישראל נואם בטקס פתיחת השגרירות בירושלים
שגריר ארה''ב בישראל נואם בטקס פתיחת השגרירות בירושלים | צילום: רויטרס