"הדרך הטובה ביותר להעביר מסר": הראפ הפלסטיני צובר תאוצה

הראפרים ראאד בסאם ומוסטפא ג'אבר, ששרים על אהבה ופוליטיקה, סיפרו על האמנות שלהם כדרך לביטוי ועל השאיפות לעתיד. "תהיה חוויה לעבוד עם עדן בן זקן" • "שבאב, הדור הבא" - פרק 1

זמן צפייה: 11:42

הצעירים הפלסטינים של הדור החדש, מחוברים היטב לכל מה שקורה סביבם, דרך הפייסבוק, הטוויטר והאינסטגרם - הם מעודכנים באופנות העכשוויות, ולמעשה, הם חלק מהן. הם מנצלים היטב את הרשתות החברתיות כדי להביע את דעתם בפוסטים, בתמונות, בשירים ובקליפים, כחלק מהאומנוּת שהם מנסים לייצר ולהפיץ.

ראאד בסאם ומוסטפא ג'אבר, המכנה את עצמו "מוזי ראפס", ממזרח ירושלים, הם חלק מסצנת הראפּ הפלסטיני שצוברת תאוצה. השירים שלהם מדברים על אהבה, על חלומות וכמובן על פוליטיקה. "אני משלב בין בתים בערבית ובלועזית, מערבב אותם ונוצרת מוזיקת ראפ בערבית". סיפר בסאם.

ראאד בסאם וּמוסטפא ג'אבר
ראאד בסאם וּמוסטפא ג'אבר | צילום: החדשות 13

"הסבל של העם הפלסטיני דומה לזה של השחורים בארצות הברית. הם המציאו את המוזיקה הזאת כדי להביע את עצמם. ניתן להביע באמצועתה כל סוגיה, אם זה קיפוח ואם זה דיכוי. המוזיקה שאנחנו עושים היום, מוזיקת הרחוב, היא הטובה ביותר כדי להעביר באמצעותה מסרים", המשיך.

לצמד יש קהל מעריצים גדול שממלא אולמות ברמאללה ובמזרח ירושלים. "לפני כשנה הופעתי עם שרית חדד ביום הסטודנט בבאר שבע. אני אוהב את השיר שלה - 'יאללה לך הביתה מוטי', אמר ג'אבר. "הייתי רוצה לצלם קליפ עם עדן בן זקן. היא מאוד איכותית, רגועה, צנועה מאוד, וזו תהיה חוויה יפה לעבוד איתה, היא משהו מיוחד".

הראפ הפלסטיני הפך בין היתר לכלי להבעת דעות ולעיצוב טרנדים. כעת, נשאלת השאלה האם הראפ הפלסטיני יוכל לעצב את הדור החדש, ששם בצד את הפוליטיקה ואת המשברים - ומתרכז במוזיקה ובאומנות? קיימת אפשרות כזו, אבל רק ימים יגידו.