מסתמן: מסעדות, בתי קפה וקניונים יסגרו, נשקל צמצום תחב"צ

שעות לפני הכרעה בנוגע להוראות החדשות למאבק בקורונה, במשרד הבריאות קוראים לאזרחים "שלא להסתער על הסופרים". גורם בבנק ישראל: "גם אם סניפי הבנקים ייסגרו, לא יחסר כסף מזומן בכספומט"

זמן צפייה: 00:00

הקורונה - בדרך להשבתה במשק: שעות לקראת ההכרעה בדבר הצעדים שתטיל הערב (שבת) הממשלה על אזרחי ישראל על מנת להתמודדות עם נגיף הקורונה, במשרדי הממשלה השונים משדרים מסרים מרגיעים. גורמים בדיוני החירום אמרו כי "נתניהו שוקל להודיע על הנחיות מדורגות ולא על הסגר קיצוני"

"הסופרים ישארו פתוחים נקודה", הוסיף משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות, "אין טעם להסתער עליהם. המערכת נערכת אבל בכל תסריט אפשרי הסופרים ישארו פתוחים. אני מבקש מהציבור לנהוג באחריות ולהקשיב להנחיות הגורמים המוסמכים לכך".

ממשרד ראש הממשלה נמסר: "מפעלי המזון בישראל ממשיכים וימשיכו לעבוד כסדרם. יש מלאים גדולים לרשתות המזון. ייבוא המזון לישראל נמשך. כל אלה יוצרים מלאי גדול ולכן אין צורך או הצדקה באגירת מזון. כמו כן, הנגישות לרשתות המזון והפארם תמשך". גורם בבנק ישראל: ״גם אם סניפי הבנקים ייסגרו, הכספומטים יעבדו באופן מלא ולא יחסר בהם כסף מזומן".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

מס' הנדבקים עלה, ישראל בדרך להשבתה במשק • חדשות השבת

מטיילות שנתקעו בהודו בשל הקורונה – חולצו ובדרכן לארץ

דיווח: טראמפ יכריז על מצב חירום לאומי בעקבות התפשטות הקורונה

בשעה זו מסתמן כי מסעדות, בתי קפה וקניונים ייסגרו לקהל באופן מלא, שליחויות יהיו מותרות - אך ללא מפגש בין השליח והלקוח, ככל האפשר. כמו כן, נשקלת ברצינות האפשרות לצמצום בתחבורה הציבורית.

עומסים ברשתות המזון
עומסים ברשתות המזון

השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, התייחס לאירועים האחרונים ואמר: "זו תקופה מאתגרת שמחייבת את כולנו לאחריות אישית ולערבות הדדית. ארגוני החירום וההצלה מתמודדים עם אתגרים חדשים, ועושים את כל הפעולות הנדרשות כדי לשמור על ביטחונם של אזרחי ישראל. חשוב לי להבהיר שלפי כל התרחישים שהוצגו למשטרה ולמשרדי, כל העסקים החיוניים כמו חנויות מזון, בתי מרקחת ועוד - ישארו פתוחים וזמינים לציבור הרחב".

נפתלי בנט, שר הביטחון, קיים מוקדם יותר היום דיון היערכות להפעלה של מצב חירום במשק. במהלך הדיון הנחה בנט את רשות החירום הלאומית להשלים את מיפוי המתקנים החיוניים במדינת ישראל ולהחל היערכות לאפשרות של הפעלת משק לשעת חירום. ההמלצות יוצגו לשר בדיון הבא.

כמו כן, שר הביטחון הסמיך את מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף במיל' אודי אדם, לניהול פרויקט מלוניות הבראה קהילתיות, בתיאום עם פיקוד העורף ומשרד הבריאות. בדיון השתתפו בין היתר סגן שר הביטחון, מנכ"ל משרד הביטחון, סגן הרמטכ"ל, ומפקד פיקוד העורף.

נפתלי בנט בריאיון לאמנון לוי
נפתלי בנט בריאיון לאמנון לוי | צילום: חדשות 13

מהביטוח הלאומי נמסר כי המנכ"ל מאיר שפיגלר "הנחה את כל הצוותים המקצועיים ומנהלי הסניפים בכל רחבי הארץ להיערך למתן מענה לפניות האזרחים וזכויותיהם בשימת דגש על תביעות לדמי האבטלה עקב פיטורין או אילוץ יציאה לחל״ת למשך 30 יום ויותר". עוד נמסר כי "הביטוח הלאומי יתגבר באופן משמעותי את השרות באמצעות מענה טלפוני, שהאזרחים מתבקשים להשתמש בו מבלי להדרש להגיע לסניף ולעמוד בתור שלא לצורך. הציבור נקרא גם להשתמש בכל האמצעים הדיגיטליים שדרכם ניתן לקבל מענה מיידי לפניותיהם".

לאורך כל סוף השבוע, ובפרט בשעות האחרונות, נמשכות ההתייעצוייות במשרד ראש הממשלה בנוגע לצעדים שיינקטו. להתייעצויות נקראו נציגי הארגונים הכלכליים - כולל: התאחדות המלונות, לה״ב, התאחדות החקלאים, התאחדות המלאכה והתעשייה, חברות האבטחה, חברות הניקיון, איגוד הבנקים, איגוד חברות הביטוח, חברות משאבי האנוש ועוד.

הארגונים נפגשו עם מנכ״ל משרד רה״מ, מנכ״ל משרד האוצר, ויו״ר המועצה הלאומית לכלכלה ויו״ר רשות המיסים. הארגונים נשאלו עד כמה כל מגזר במשק ערוך להתמודד עם תרחיש של משק לשעת חירום, שבו פועלים רק השירותים החיוניים ביותר; לעומת תרחיש שבו המשק יעבוד ב-30% מהתפוקה הרגילה עם השבתה מלאה של התחבורה הציבורית.

בנוסף הם נשאלו אם יש להם יכולות שינוע עצמאיות, שיאפשרו להוביל עובדים חיוניים למקומות העבודה החיוניים. נציגי חברות ההייטק השיבו שאין מבחינתם בעיה להעביר את השכירים למתכונת של עבודה מהבית, אולם הביעו חשש שהפס הרחב ייפול בשל היקף חריג של תעבורת נתונים - ואז תושבת גם הפעילות שלהם.