משרד הבריאות דורש: אפליקציה לכל חנות למעקב אחרי לקוחות

לקראת פתיחת חלק מהעסקים, במשרד מבקשים כי לכל חנות יהיה יישומון שיאפשר מעקב נוסף אחרי השוהים בה, כדי לאתר חולים במהירות. מנכ"ל משביר לצרכן לעובדיו: לא נחזור לעבוד בלי מענק מהמדינה

זמן צפייה: 03:22

לקראת יציאה מההסגר: כשברקע החזרה המתוכננת של חלק מהמשק לפעילות כבר בתחילת השבוע הבא, במשרד הבריאות שואפים להוסיף אמצעי מעקב אחד נוסף לפחות, על מנת לאתר חולים. לחדשות 13 נודע כי הערב (שישי) הודיעו במשרד כי הם דורשים שלכל עסק שייפתח תהיה אפליקציית מעקב ייעודית.

מטרת האפליקציה, אפשרות מעקב אחרי כל הלקוחות שיגיעו לחנות, על מנת לאתר באופן כמה שיותר מהר חולי קורונה, וכן על מנת לדעת מי היו בחנות במהלך השהות של החולה. האפליקציה תפעל באמצעות דרישה לרישום פרטים אישיים מצד כל לקוח לפני כניסתו לחנות.

ולמרות ההחלטות הצפויות בדבר פתיחת המשק, חלק מהעסקים מזהירים כי ייתכן שלא ישובו לעבוד בשל הקשיים הכלכליים שאליהם נקלעו. הערב פורסם לראשונה בחדשות 13 כי מנכ"ל רשת "המשביר לצרכן" אמר לעובדים ש"הרשת לא תחזור לפעול – בלי שיהיו לה מענקים מהמדינה". לרשת 38 סניפים ברחבי הארץ, בהם כ-4,000 עובדים.

במשביר לצרכן יפתחו 17 סניפים בשיתוף אופיס דיפו שישווקו מגוון אדיר של מוצרים לקראת חזרה לבית הספר
''לא בטוח שנחזור לעבוד''. המשביר לצרכן | צילום: יח''צ

מוקדם יותר היום נפגשו מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימנטוב ומנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד  בניסיון לגבש את כללי "התו הסגול" שיופעל מיום ראשון ברחבי הארץ (למעט ״אזורים אדומים״ - נגועים בקורונה). ההסכמות המסתמנות יובאו לאישור הממשלה במוצאי שבת. ההערכה היא שבין 60% ל-70% מהמשק אמורים לחזור לתפקוד מלא במהלך השבוע הבא.

השניים סיכמו כי קבוצות של 3-4 משפחות יוכלו "להתאגד" זו עם זו באופן קבוע לתקופה הקרובה, הן לצורך מפגשים חברתיים והן לצורך השגחה על הילדים. לא ניתן יהיה להחליף את ה"שידוך" לאחר שנעשה.
שי באבד, מנכל משרד האוצר
שי באבד, מנכ''ל משרד האוצר

חנויות קטנות, בשטח של פחות מ-400 מ״ר, יוכלו לשוב ולהיפתח במסגרת פיילוט שיכלול מוצרים סטריליים וארוזים בלבד (שאין בהם חשש להדבקה) - כמו: אחזקת הבית, תקשורת, מחשוב וכו׳. קניונים ומרכזים מסחריים יישארו סגורים. ההערכה היא שכ-50% מהעוסקים בענף המסחר יוכלו לשוב לפעילות כבר בימים הקרובים, אבל הרשתות הגדולות יישארו בשלב הראשון בחוץ.

התו הסגול יונפק באמצעות רגולציה עצמית - כלומר, לא צריך יהיה לבקש אישור, אלא כל עסק שעומד בקריטריונים יוכל לחזור לפעילות (יופעלו פקחים כדי לקנוס עסקים שייפתחו בניגוד להקלות).

בענפי התעשייה, הייצוא (כולל הייטק) והשירותים - ניתן יהיה להעסיק עד 100% מהעובדים, ככל הנראה כבר מיום ראשון, בכפוף לאפשרות לשמור על שורה של כללי בטיחות: הגבלת מספר האנשים בכל חדר, שמירת מרחק מינימלי של 2 מטרים וחובת חבישת מסכות ושימוש באמצעי היגיינה.

פעילות גופנית תותר בזוגות, מרחב ההתאווררות יוגדל ל-500 מטר, תפילות - יותרו מניינים באוויר הפתוח. יישארו אסורים: התקהלויות, הפעלת מסעדות ובתי קפה, פתיחת קניונים ומרכזים מסחריים, הופעות תרבות וספורט.

גורם ממשלתי מסר כי נבחנת אפשרות להטיל מגבלת גיל בחזרה למקומות העבודה (למשל רק מתחת לגיל 50 או 55), הדבר עדיין לא הוכרע. בכל מקרה לא תוטל מגבלת גיל על ההקלות ביציאה מהבתים.