שתי הרוגות מרקטה באשקלון; כ-80 פצועים, בהם שניים במצב קשה

הסיבה לפגיעות הישירות באשקלון: תקלה זמנית בכיפת ברזל • אושר גיוס 5,000 חיילי מילואים • המפכ"ל יקיים הערכת מצב • לוחמי צה"ל הוקפצו לתגבר את האבטחה ביישובי העוטף

זמן צפייה: 05:13

ההסלמה בדרום: שתי נשים נהרגו היום (שלישי) באשקלון מפגיעת רקטות בבתים בעיר, במהלך מטח רקטות כבד שנורה מרצועת עזה לעבר יישובי הדרום. אחת מהן היא סומאיה סנטוש, עובדת זרה בת 32, והשנייה היא אישה בת 70. כמה שעות לאחר מכן, הותר לפרסום כי הסיבה לפגיעות הישירות באשקלון היא תקלה במערכת כיפת ברזל בזמן מטח של עשרות רקטות. התקלה תוקנה בהמשך.

סנטוש, שעובדת בארץ מזה שמונה שנים, היא אימא לילד בן תשע. גיסתה, שירלי בני, גם היא עובדת בישראל, סיפרה להארץ כי "היא אהבה לבשל ולעסוק בגינון. בעלה, בנה וההורים שלה קיבלו את ההודעה בעצב גדול. כולם בוכים, זה מאוד קשה". גופתה של סנטוש צפויה להישלח להודו.

צה"ל ביקש מתושבי אשקלון להישאר במרחבים המוגנים, אך הסיר את ההנחיה כעבור כשעתיים. זאת, למרות שלפחות שלוש רקטות פגעו פגיעות ישירות בבניינים ברחבי העיר. אולם, זמן קצר לאחר מכן הורה לתושבי אשדוד להישאר במרחבים מוגנים.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

מטח כבד לאשקלון: פגיעות ישירות בשני מבנים – 6 נפצעו

תיעוד מעזה: מטח רקטות מלב שכונת מגורים – ויירוטי כיפת ברזל

תושבת אשקלון שביתה ספג פגיעה: בעלי לא הספיק לבוא למרחב המוגן

אשדוד, עשן, הסלמה, דרום, רקטה
הסלמה בדרום | צילום: דוברות המשטרה

במטח הכבד שהחל בסביבות השעה 13 בצהריים, רקטה אחת נפלה ליד בית החולים ברזילי, אחת אחרת נפלה על בית ספר בעיר וגרמה לנזק רב לרכוש - ורקטה שלישית פגעה בבניין מגורים. עד כה, כ-80 בני אדם פונו לקבלת טיפול בבית החולים ברזילי - 40 מתוכם מטופלים במיון, בהם שניים במצב קשה.

עשרות רקטות נורו גם לעיר אשדוד, כאשר על פי העירייה 11 מהן מהרקטות יורטו, ואילו רקטה אחת פגעה בבית פרטי באשדוד וגרמה לפציעתם של שני בני אדם במצב קל ולשלושה נפגעי חרדה נוספים.

רקטה מעזה לישראל
שיגור רקטה לעבר הארץ משטח רצועת עזה

בתוך כך, פיקוד העורף הנחה כי הלימודים לא יתקיימו בטווח של 40 קילומטר מעזה גם מחר. מוקדם יותר, הרב קנייבסקי הורה להמשיך את הלימודים במוסדות ממוגנים בדרום: "איפה שלומדים תורה אין מה לחשוש".

זמן קצר לאחר הירי, בזרוע הצבאית של חמאס טענו כי "התקפנו את ישראל ב-137 טילים מהסוג הכבד בתוך 5 דקות, ויש לנו עוד מלאי רב". לצד זאת, משרד הבריאות בעזה עדכן כי נכון לשעה 13:50, ישנם 26 הרוגים ו-122 פצועים בעקבות תקיפות צה"ל.

בג'יהאד האיסלאמי עדכנו כי שלושה מבכירי הארגון חוסלו בתקיפות צה"ל, בהם ראש מערך הרקטות וגם מוחמד אבו אל-עטאאחיו של בהאא אבו אל-עטא, מי שהיה מפקד הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי בצפון רצועת עזה.

אשדוד, עשן, הסלמה, דרום, רקטה
ירי לעבר אשדוד | צילום: חדשות 13

מטעם דוברות מד"א נמסר: "בהמשך לאזעקות שנשמעו בדקות האחרונות בגזרת אשקלון ואשדוד: חובשים ופראמדיקים של מד"א מעניקים במקום טיפול רפואי ל- 4 נפגעים במצב קל מרסיסי זכוכית, גבר כבן 45 שנפצע באורח קל בגפיים בזמן ריצה למרחב מוגן ו- 17 נפגעי חרדה".

מבית החולים הציבורי אסותא אשדוד נמסר: "אל בית החולים הגיעו בדקות האחרונות אם ובתה תושבות אשדוד לאחר פגיעת טיל בביתם. הבת, 12, סובלת מפגיעת רסיסים. מצבה מוגדר קל, האם מוגדרת נפגעת חרדה. בנוסף, אל בית החולים הגיע תשעה נפגעים נוספים כתוצאה מהירי על אשדוד - ילד אחד ושמונה מבוגרים, כולם במצב קל".

נזק במרכז מסחרי, רקטה באשקלון
נזק שנגרם למרכז מסחרי באשקלון כתוצאה מירי רקטי | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר היום, השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה הורה על גיוס מיידי של 8 פלוגות מג"ב במילואים, זאת בעקבות אירועי האלימות שהתרחשו ברחבי הארץ לאורך הלילה. זמן קצר לאחר מכן, שר הביטחון בני גנץ אישר לצה"ל לגייס כ-5,000 חיילי מילואים בהתראת קריאה חריגה למערכים שונים, ולהקפיץ גדודים נוספים לתגבר את האבטחה סביב יישובי העוטף. 

בתום הערכת מצב שהתקיימה בראשות הרמטכ"ל אבי כוכבי, הוחלט על הרחבת התקיפות ליעדים נוספים. הרמטכ"ל הנחה על תגבור כוחות נוספים לאוגדת עזה של חטיבות חי"ר ושריון, זאת לצד המשך היערכות מוגברת של יחידות הגנה אווירית, מודיעין ואוויר.

אשדוד, עשן, הסלמה, דרום, רקטה
מבנה שניזוק מירי לעבר אשדוד | צילום: תיעוד מבצעי מד''א