בצל הכוונה למרד ברשתות הקניות: הגבלות סוף השבוע נכנסו לתוקפן

החל מ-17:00 ועד לראשון ב-5:00 תיאסר פעילות במרכזי הקניות ברחבי הארץ, זה סוף השבוע השני, בניגוד לעמדת משרד הבריאות. פרופ' גמזו: "הרצון לבצע תיקונים - לא דרך החלטות נמהרות"

זמן צפייה: 03:28

הגבלות סופ"ש נכנסו לתוקף: החל מהשעה 17:00 אחר הצהריים (שישי) נכנסו לתוקפן ההגבלות שהתקבלו בממשלה, ואוסרות על פעילות מרכזי הקניות ברחבי הארץ, זאת למרות התנגדות משרד הבריאות ורבים מחברי קבינט הקורונה. ההגבלות יסתיימו ביום ראשון בשעה 5:00.

למרות אי ביטול ההגבלות הודיעו מוקדם יותר מאות מרכזים, קניונים ועשרות אלפי חנויות בכל רחבי הארץ, כי בכוונתם לפתוח בכל זאת את שעריהם לקהל הקונים. בין החנויות שייפתחו: טבע נאות, טויס אר אס, בי פרש, נעלי זמש, ריפליי, סטיב מדן, רשת אוריגינלס ועוד.

פרויקטור הקורונה, פרופ' גמזו, הודיע אחר הצהריים כי הוא שוקל לבצע שינויים אבל "הדרך לכך אינה עוברת בסדרת החלטות נמהרות ושליפות מהרגע להרגע", כהגדרתו. "הרצון האמיתי לסייע ולבצע את התיקונים והשינויים הנדרשים אינם יכול להתממש בצורה של החלטות נמהרות ומיידיות", כתב, "הדרך היחידה לספק מענה נכון, מקצועי וראוי לציבור הישראלי, מחייבת שיקול דעת, בחינת חלופות והצגה סדורה של ההחלטות לציבור, תוך שקיפות מלאה והסברת המשמעויות".

ממונה הקורונה פרופ' רוני גמזו
''לא שליפות מהרגע להרגע''. גמזו

"המגבלות בתחומי המשק השונים אינן משקפות סדרה של צרכים ובעיות נקודתיות, אלא צריכות לבטא אסטרטגיה כוללת, הכורכת את ההשפעות ההדדיות ואת מכלול היבטים הנגזרים מהן, גם במישור הבריאותי, גם במישור הכלכלי וגם במישור החברתי", הוסיף.

הבוקר סרבה הממשלה העלות למשאל טלפוני את ביטול ההגבלות. "אי ביטול ההגבלות הוא רק מסיבה פוליטית", תקפו בכירים במערכת הפוליטית, "לוקחים את בעלי העסקים כבני ערובה בלי להתחשב בהפסדים הכבדים שנגרמים להם".  יו"ר ועדת הקורונה, חברת הכנסת יפעת שאשא ביטון, פנתה לראש הממשלה בנימין נתניהו בבקשה שישקול בשנית את נושא הסגר בסוף השבוע.

"ועדת הקורונה המליצה כבר בשבוע שעבר להימנע מסגר בסופי השבוע ולאפשר פעילות מלאה על פי ההנחיות וההגבלות", כתבה שאשא ביטון במכתב לרה"מ. "היום יש תמימות דעים בממשלה לביטול הסגר המסחרי בסוף השבוע. מסיבות שאינן ברורות, ההצבעה בממשלה נדחתה ליום שני".

"בעלי העסקים שמתקשים גם כך בפרנסתם בימים אלה, יאלצו לספוג הפסדים כבדים נוספים, למרות שגם אתם מסכימים שסגירתם אינה נחוצה ואינה מועילה". יו"ר הוועדה ביקשה מנתניהו "לפעול בהקדם ולבטל לאלתר את המגבלות על מנת לסייע לבעלי העסקים המתקשים ממילא ולהקל עליהם. ישנם עסקים שההשבתה ממסחר, גם בסוף השבוע הקרוב, עלולה להמית עליהם מכה אנושה".

במקביל הודיעו במשרד הבריאות כי ביום שני יביא לאישור קבינט הקורונה נוהל חדש להגבלת התקהלויות, שיכלול את עולם התרבות, בתי העסקים ובתי כנסת. את המתווה יגבשו מנכ"ל המשרד פרופ' חזי לוי ופרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו. בראש הפורום שמגבש את הנהלים החדשים עומד פרופ' גמזו. הצוות יכלול גם את כל הגורמים הרלוונטיים ממשרדי הממשלה. הפורום ימשיך להתכנס שלוש פעמים בשבוע כדי לדון בהסדרת ההגבלות.