קומבינת הכשרות: מדוע מכשירים לפסח שמפו ואקונומיקה? • תחקיר

הכשרות במוצרים שאינם ראויים למאכל היא בעיקר מהלך שיווקי, ולא צורך הלכתי, ומגלגלת מיליוני שקלים בשנה. "כשאדם לוקח אקונומיקה ודורש עליה כשרות - זו ליצנות". וכמה יעלה הכשר לקרם גוף?

זמן צפייה: 05:39

פסח כבר כאן, והמוני בית ישראל משלימים את ההכנות לליל הסדר, את ניקיון הבתים – וכמובן, קניית מוצרים כשרים לפסח. כמו בכל שנה, תעשיית ההכשרה לפסח של מוצרים שאינם למאכל – כמו צלחות חד פעמיות, שמפו ואקונומיקה, הולכת ומתרחבת בשנים האחרונות, ומגלגלת מיליוני שקלים בשנה.

"בלי ההכשר לא היינו יכולים למכור במקומות כמו יקבים ומפעלי מזון", סיפר מאיר טל, מנכ"ל חברת "רוטל", "בדקו את כל המרכיבים לעומק ולא הייתה שום הוראה לשנות שום דבר. אנחנו לא רוצים, אבל אנחנו מחויבים להיות שם מבחינה עסקית. בשביל זה עשינו את כל הנושא הזה של הכשרות, אחרת לא נוכל להיכנס ולמכור במקומות מסוימים".

צילום: החדשות 13

למעשה, הכשרות לפסח במוצרים שאינם למאכל היא יותר מהלך שיווקי מאשר צורך הלכתי. יוסי קלט, ששימש במשך שנים כמנהל שיווק למגזר החרדי בחברת "סנו", היה הראשון, לטענתו, שהגה את תו הכשרות. "גם ההקפדה הדתית וגם שיווק. 'סנו' גדולה במוצרים למגזר החרדי בעשרות אחוזים בגלל הנושא שנקרא כשרות לפסח. כשרות שווה כסף".

הרב שניאור רווח, מומחה לכשרות, מתנגד לדרך השיווקית הזו: "אוי למצב שאני צריך לאקונומיקה כשרות. כשאדם לוקח אקונומיקה ודורש עליה כשרות זו ליצנות. זה הרי אסור למאכל אדם".

על מנת לבדוק את מחירה של כשרות כזו, צוות חדשות 13 הכין קרם גוף ופנה לרב מנשה טיירי, רב המוצעה אזורית מגידו, וביקש הכשר לפסח. בפגישה, הרב טיירי הבהיר כי הקרם לא צריך אישור כשרות, וסירב לנקוב בסכום. אך מאוחר יותר, בשיחת טלפון, שינה את דעתו. "תכיני את מה שביקשתי שנראה שהכול מסודר ותוכלי לייצר. אני אכין את האישור", אמר.

צילום: החדשות 13

כשהרב נשאל על המחיר, הרב חזר על המחיר שנקב צוות חדשות 13 בפגישה – 5,000 שקלים, ואמר: "לדעתי מה שאמרת מספיק, אם תרצי להוסיף עוד אלפיים, אם זה לא קשה, ובעיקר אם נשאר לך טעם טוב בפה – אני מוכן. אם לא, אז כמו שאמרנו. תכיני את זה רק מזומן במעטפה, אם זה אפשרי. יותר קל לי, כי אני משתמש בזה לעזור לאנשים".

עו"ד גלית לוי מטעם הרב מנשה טיירי: "הרב טיירי הוא רב היישוב פרדסיה מזה כעשרים שנה והינו אדם מוערך, ישר והגון. הטענה כי הוא דרש 7,000 שקלים עבור כשרות היא שיקרית, והצגתו כך היא שקר ומעשה נבלה. הרב דיבר על השגחה לכל השנה, כולל משגיח – ולא על כשרות פסח".