בעקבות תחקיר חדשות 13: הנכים זועמים על תופסי החניות השמורות

ארגוני הנכים, שמתוסכלים מהמצב הקיים, דורשים מהממשלה להחמיר הענישה כלפי עבריינים התופסים את החניות שלהם ולהגביר את הקנסות. "אם לפוליטיקאים אכפת מאנשים עם מוגבלות - יש לשים לזה סוף"

זמן צפייה: 03:56

בעקבות תחקיר חדשות 13 שפורסם ביום שלישי על התופעה בה אנשים מחנים את רכבם בחניות נכים ללא תו נכה, אוכלוסיית הנכים זועמת.

נחום (חומי) פריטל, נכה תושב ירושלים, כועס על התנהגות הנהגים הישראלים: "אני רוצה להגיע לקופת חולים, אני רוצה להגיע לקולנוע, אין לי זמן להתעסק עם, אני לא רוצה לכנות אותם בשמות תואר, עם האנשים שתופסים את חניית הנכים. זה הישראלי שהוא לא מתחשב. הוא צריך להסתדר, 'יאללה, אם זה על חשבון מישהו, בסדר. כפרה, ביום כיפור נבקש סליחה'".

נחום (חומי) פריטל, נכה תושב ירושלים | צילום: החדשות 13

יובל וגנר, מייסד ונשיא עמותת "נגישות ישראל", נסע עם תחקירן חדשות 13 וניסה למצוא חניה. "פה מתחילים העצבים, כי מהר מאוד נראה פה מישהו שיגיע בריצה לאוטו שלו ויספר לנו תירוצים שהוא רק לקח לדקה".

כעת, ארגוני הנכים דורשים להחמיר את הענישה כדי שלעבריינים יכאב יותר בכיס. "הגיע הזמן לעשות רוויזיה, הגדלת הקנס לאלפיים שקלים, אכיפה וחינוך", אמר וגנר, "אם הפוליטיקאים לרגע אכפת מאנשים עם מוגבלות, הגיע הזמן לעשות לזה סוף".

כאמור, ביום שלישי פורסם תחקיר חדשות 13 על התופעה שנראית בשנים האחרונות, של חניות המיועדות לנכים שנתפסות על ידי מכוניות ללא תו נכה. התופעה היא שילוב של היעדר תשומת לב מצד הרשויות, אכיפה לא מספקת ולא מרתיעה מספיק, ובעיקר זלזול במי שבאמת זקוקים למקום החניה הנוח והנגיש. והתירוצים של הנהגים יצירתיים ומגוונים, מ"ירדתי רק לקנות קפה", ועד "אם יגיע נכה – אזיז את האוטו".

שלט חנייה נכים
שלט חנייה נכים | צילום: צילום מסך

אם חשבנו שב-2019 לנהגים יש כבר הרבה יותר מודעות והבנה שבעבור נכה, גם אם החניה תפוסה רק לרגע, הוא ייאלץ לחפש מקום אחר רחוק יותר ונוח פחות, מתברר שהתנהגויות בלתי חוקיות כאלה עדיין נראות לגיטימיות ללא מעט נהגים.

כשהתחקירנים שלנו ניגשו להתעמת עם אנשים שחנו "רק לרגע" בחניית הנכים, התשובות היו לא פחות מפתיעות מהמעשה עצמו. אחד הנהגים שחנה בחניית נכים כדי ללכת לאכול בחנות נוחות אמר: "אתה מפריע לי לאכול נשמה", ואחד נוסף טען כי "אתם מחפשים להתעסק עם אנשים כמוני, כי אני נוסע במרצדס ומשהו צובט אותכם בפנים".

"מעבר לכך שחניה במקום השמור לאדם נכה היא פעולה לא חוקית, היא גם פעולה לא מוסרית ולא חברתית", הסביר עוז דרור, דובר עמותת אור ירוק. "אותו נהג נאלץ למצוא מקום חניה חלופי וכך הוא מסכן את עצמו כשהוא מתנייד בין כלי הרכב".