45 שנים לאחר מותו: ניצולי השואה ומשפחותיהם זוכרים את שינדלר

כ-1,200 יהודים הציל התעשיין אוסקר שינדלר בתקופת השואה. יותר משבעה עשורים אחרי, צאצאי הניצולים עדיין מוקירים את זכרו ומעשיו. "נסעתי לאושוויץ ולא האמנתי שאצא משם"

זמן צפייה: 04:24

45 שנים עברו מאז הלך לעולמו חסיד אומות העולם אוסקר שינדלר ונקבר בהר ציון שבירושלים. בשנים האחרונות הניצולים הולכים ומתמעטים, ובני המשפחות משתדלים לעלות לקברו ולזכור את התעשיין שהציל אותם ממחנות ההשמדה.

בתקופת השואה אוסקר שינדלר ניסה להעביר את היהודים שבמפעל שלו מקרקוב שבפולין למפעל אחר בשטח שסופח לגרמניה, זאת כדי להציל את חייהם ממכונת ההשמדה הנצאית. סיפורו של שינדלר, שהפך לסרט הוליוודי מצליח, הציל בתקופת השואה כ-1,200 יהודים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

אחרי הנסיגה האמריקנית: דיווח על תקיפה טורקית בצפון סוריה

בכיר באמ"ן: "צה"ל ערוך למתקפת טילי שיוט איראניים על ישראל"

להרוויח אלפי שקלים מהפקקים: הניסוי החדש של משרד התחבורה

ניצולת השואה רות זקס
ניצולת השואה רות זקס | צילום: חדשות 13

למרות שהיא בת 93, ניצולת השואה רות זקס (לבית כהן) לא מוכנה לוותר על העלייה לקברו של שינדלר, האיש שהציל את חייה, בבית הקברות הקתולי. "לא פשוט בכלל להגיע לכאן", הודתה. "כל המשפחה שלי - ההורים והאחים, כולם נספו בשואה". רות הייתה חלק מקבוצה שעליה לא הצליח שינדלר להגן ונשלחה לאושוויץ. "נסענו 300 נשים בקרונות ולא האמנו שנצא משם", הוסיפה.

אוסקר היה דמות שנויה במחלוקת, לאומן גרמני, במקור מחבל הסודטים, חבר המפלגה הנאצית שעשה הון על חשבון יהודים שאיבדו את נכסיהם בשואה, אבל הוא הסכים להצעה של מנהל מפעל האמייל שלו בקרקוב והחליט לנצל את קשריו ולשחד נאצים בכירים בעזרת הונו הרב לטובת הצלת יהודים שעבדו אצלו. רבים מהם עלו לישראל והקימו משפחות, ואחרי יותר משבעה עשורים, צאצאי האנשים שהציל כבר רבים מאלה שהופיעו ברשימותיו.