תחקיר חדשות 10: למרות האבטחה - עד המדינה בבר-נוער אותר באמצעות פייסבוק

היחידה המרכזית של משטרת תל אביב היא שאמורה לאבטח את העד שעליו יקום ויפול תיק הבר-נוער, אלא שתחקירנית חדשות 10 הצליחה לאתר אותו באמצעות שיחה קצרה בפייסבוק - ולהגיע עד מרחק נגיעה מהעד שעלול להוות יעד לחיסול. למרות זאת, אנשי משטרה לשעבר סבורים: "למרות המעידה עם צו הפרסום - פענוח הבר-נוער הוא הצלחה גדולה למשטרה"

עד המדינה בפרשת הבר-נוער
עד המדינה בפרשת הבר-נוער | צילום: חדשות 10

מחדל של המשטרה בשמירה על עד המפתח שפיצח את פרשת הבר-נוער. עד המדינה הצעיר, שהוחבא בדירת מסתור במרכז העיר, אותר על ידי תחקירנית חדשות 10 בתוך דקות ובאמצעות שיחה פשוטה בפייסבוק. למרות האבטחה האדוקה שאמורה לעטוף אותו, הצליח הצוות להגיע למרחק נגיעה מהצעיר שעלול להוות יעד לחיסול לאחר שהפליל את כל החשודים בפרשה, כפי שנחשף בתכנית "שישי".

עד המדינה עדיין לא נקלט בתכנית להגנת עדים, ולכן הוא נשמר ומאובטח על ידי צוות ימ"ר תל אביב. בימים האחרונים הוא הורשה להתנהל בחופשיות יחסית, משום שבמשטרה בחרו להתחשב בגילו הצעיר ובמצבו הנפשי. התכתבות קצרה דרך הפייסבוק, בה ניתן היה לראות היכן ממוקם המכשיר הסלולרי ממנו הוא שולח את ההודעות, הסגירה את מיקומו - פעולה פשוטה אותה יכול היה לבצע כל אדם שמעוניין לפגוע בו.

(9:04 דקות)

בעקבות הדברים, שנחשפו כבר אתמול במהדורה המרכזית של חדשות 10, מיהרו בלשי ימ"ר תל אביב לפנות את דירת המסתור של העד ולהעבירו למקום חלופי.

"עד מדינה כזה, הייתי עוטף אותו הרמטית", מסביר סנ"צ בדימוס חיים פנחס שוגון. "הוא לא אמור לראות אף אחד חוץ מאמא ואבא לשתי דקות". שוגון מתח ביקורת על התנהלות המשטרה מאז פיצוח החקירה: "היית לך עדות מונחת בזירה, ולא התייחסת אליה. זה אומר שלא עבדת נכון", הוא אומר. "אז אל תצא בהצהרות שעשית את החקירה הכי מורכבת, חכמה ויקרה בישראל. היא לא הייתה חכמה".

כזכור, המשטרה התמודדה לאחרונה עם ביקורת רבה למרות פיצוח הרצח המסתורי, כשהפרה את צו איסור הפרסום של בית המשפט בעקבות בלבול של דקות. למרות זאת, אנשי משטרה לשעבר אמרו לחדשות 10 כי פענוח הפרשה מהווה הצלחה גדולה למשטרה.

"זו אחת הפרשיות שהיו המעיקות ביותר, על המשטרה ובעיקר על הציבור, ובמיוחד על ציבור מאוד מסוים שגם ככה מרגיש נרדף", אמר הניצב בדימוס וחבר הכנסת דוד צור. "לכן, זה פענוח חשוב ביותר שהוא הצלחה של המשטרה".