תיק דניאל מעוז נחשף - כל הגרסאות והסתירות בחקירה

לפני כחצי שנה נרצחו נורית ונח מעוז באכזריות בביתם בירושלים. תעלומת הירצחם הייתה אניגמה עד שבמהלך מפתיע נעצר בנם, דניאל, כחשוד המרכזי ברצח. בפעם הראשונה נחשפים תמלילי חקירתו במשטרה והתמונה המלאה מוצגת: איך הפך דניאל מעוז - אדם נורמטיבי, עורך דין ללא עבר פלילי - לנאשם המרכזי ברצח הוריו?

חשוד ברצח כפול של הוריו
חשוד ברצח כפול של הוריו | צילום: חדשות 10

זה לא היה עוד מקרה של מוות. נורית ונח מעוז נרצחו בביתם בירושלים בחודש אוגוסט בצורה אכזרית ביותר. עשרות דקירות סכין, גרונות משוספים, גופות שעברו השחתה. האדם עליו הצביעה המשטרה כחשוד בביצוע המעשה הוא הבן דניאל מעוז, שעומד כעת למשפט על רצח הוריו. אך מה אמר דניאל לחוקרים? עד היום הוא מכחיש את האישומים נגדו וגם כשהיה נדמה שהראיות נגדו חורצות את גורלו, הוא הצליח לספק גרסאות חדשות וליישב את כל הסתירות. איך הוא עושה זאת?

מאות עמודים של תמלילי חקירותיו במשטרה שנחשפים לראשונה מאפשרים לצלול לתוך משחק השחמט שמנהל מעוז עם חוקריו. לצלול למוחו של אדם שמואשם ברצח הוריו. לדניאל היו שתי פנים - מצד אחד אדם נורמטיבי, קצין בצה"ל עורך דין. מצד שני - מכור להימורים שסוחב חובות כבדים. על דבר אחד אין ויכוח, מעוז הוא איש אינטליגנטי ומתוחכם.

בשעות ובימים שלאחר הרצח דניאל התנהג באופן תמוה ועורר את תשומת לבם של בני המשפחה והחברים. אחד מהם הוא חבר המשפחה, ראובן אקרמן, שפגש את דניאל בבית ההורים כמה שעות אחרי הרצח. "דני הגיע בסביבות 10:30 אדיש, קר רוח, שום הבעה", סיפר. גם אחותו, תמר מעוז סיפרה בבית המשפט על התנהגותו המוזרה בימי השבעה: "הוא ערך שיחות טלפון בארבע-חמש בבוקר, לא ישן בלילות, התבודד בשבעה. בנוכחות כל המשפחה דני שאל את גיא (אחד האחים) אם אקונומיקה יכולה לנקות סימני ראיות".

הגרסה הראשונה - הלך לישון ולשחק קלפים

את גרסתו הראשונה נתן דניאל לחוקרים זמן קצר לאחר שהגיע לבית ההורים. לטענתו בזמן הרצח ישן בדירתו בתל אביב, בשעה 1:00 הלך לשחק קלפים בבת-ים עד השעה 3:00, אז חזר הביתה לישון. 10 ימים לאחר הרצח הוא נקרא לחקירתו הראשונה במשטרה. החוקרים יודעים שדניאל סובל מהתמכרות להימורים שהביאה אותו לחובות כבדים ומתמקדים בשאלות על הקשר עם הוריו. הוא אמר כי היחסים כעת טובים, שהיו להם משברים סביב ההימורים והוא היה צריך את עזרתם והיה חייב כספים לבנקים. הוא סיפר עוד כי הם סיכמו אתו שיעבור לגור בביתם בירושלים והם לוקחים את הסכום מראובן אקרמן ומשלמים עבורו את החובות.

החוקרים הולכים ומשתכנעים שהרוצח לא היה זר. דלת הבית היתה נעולה ללא סימני פריצה. נורית נמצאה ללא הפאה אותה חבשה דרך קבע בשל מחלתה וכלי הרצח היה סכין מהמטבח שבבית. בנוסף לממצאים הללו, מגיעה המשטרה אל חבריו של דניאל להימורים שפגשו בו בשעה מאוחרת בליל הרצח. הם מספרים שמעוז נראה נסער ושאל אותם שאלות מוזרות בנוגע לפעולות חקירה כמו יכולות לאכן טלפון סלולרי. שותף להימורים סיפר: "כשהוא נכנס, כולו היה דם ביד ובחולצה שלו והוא היה רועד ומזיע".  כשנשאל על כך השיב שנחתך מהאוטו.

הגרסה השנייה - נער הליווי החרדי

ארבעה שבועות אחרי הרצח, נעצר דניאל מעוז ונחקר כחשוד ברצח הוריו. "אני רוצה לומר שנעשה לי פה עוול, לא רצחתי ואין לי קשר לרצח", הבהיר. בתגובה לתרגיל של החוקרים כי דניאל נצפה במצלמות האבטחה של הבתים הסמוכים הוא שינה את גרסתו הראשונה וסיפר סיפור חדש: "חיפשתי נער ליווי בצ'אט אחד. דיברתי עם בחור, אני לא זוכר את המספר. קבעתי איתו בכניסה לרמות בין 21:00 ל-22:00".

הוא סיפר כי נסע עם נער הליווי החרדי לגן ציבורי ומשם לבית הוריו. לטענתו פעמיים הוא ירד מהרכב אך לא נכנס הביתה. "יצאתי מהרכב, ניגשתי לבית וחזרתי על עקבותיי. התלבטתי כי הבנתי שאם אכנס ואבא שלי היה שואל אותי מה עשיתי ואיפה הייתי, הייתי נאלץ לשקר לו ולא רציתי".

לטענתו, השיחה לנער הליווי לא מופיעה ברישום השיחות שכן היא נעשתה מטלפון של עובד זר. כמו כן, הוא לא מצליח לספק להם את זהותו של נער הליווי. בחדר החקירה מוטחים בפניו ממצאים קשים אך הוא לא נשבר. החוקרים אומרים שטביעות הנעליים שלו נמצאו בזירת הרצח בבית הוריו אך הוא טען שמישהו מצא את נעליו בבית והשתמש בהם כדי לטשטש עקבות.

הגרסה השלישית - מאבק ברוצח וניקיון זירת הרצח

בהמשך החקירה הוא אף שומע מהחוקרים שטיפות דם טריות שלו נמצאו בזירת הרצח של ההורים. "אני קורבן לא עבריין", השיב. בשלב זה החוקרים בטוחים שהוא יספק הודאה אך הוא משנה את גרסתו לגרסה שלישית שמצליחה ליישב את כל הראיות החדשות המוטחות בפניו ועדיין מבלי להפליל עצמו כרוצח.

"לא רצחתי את ההורים שלי. מי שרצח את ההורים שלי ניסה לפגוע גם בי. הגעתי להורים בערך בשעה 22:00, אמא ואבא ישבו בסלון. שוחחנו ואמא עלתה לישון ואבא נשאר לראות איתי טלוויזיה. בערך בשעה 23:00 נעלתי את הנעליים, הלכתי לשירותים ובעודי קושר שרוכים שמעתי את הדלת נפתחת ונסגרת. אחרי דקה שמעתי את אבא שלי צורח 'נורית משטרה' ואז היה שקט ואז אני חושב ששמעתי את הרוצח אומר 'תתרחקי'. אחרי כמה שניות שמעתי את אמא צועקת 'נח הוא רוצח אותי'.

הוא מספר שכשחזר מהשירותים, ראה את הרוצח, התנפל עליו ונאבק בו. "הוא השתחרר תוך כדי שהוא פוצע אותי ביד שמאל וכשהייתי על הרצפה בעט בי בצד והרגשתי שאני לא נושם. אחרי שהצלחתי לנשום קמתי והלכתי לסלון, ראיתי את האסון, ניגשתי לאבא והיה לו סכין בחזה שלפתי החוצה את הסכין, שטפתי גם למעלה, ירדתי למטה, חזרתי לדירה בתל אביב עצרתי ביפו זרקתי את הסכין בפח ביפו, ניקיתי בסקוצ' ברייט ובסבון כלים".

זירת הרצח התגלתה בבוקר כשמהרצפה ומגופות ההורים עלה ריח חריף של אקונומיקה. דניאל המשיך לגולל את גרסתו החדשה מול החוקרים שמתאימה לכל הממצאים. "נסעתי בחזרה לבית בירושלים, ניקיתי את הבית וגם את הגופות. פתחתי את התיק של אבא שלי, הוצאתי משם מעל 1,000 שקלים, נסעתי לדירה שלי בתל אביב וזרקתי את כל הבגדים שלבשתי בזמן הרצח". לדבריו, היה ברור שהם מתים והוצאת הסכין הייתה מתוך אינסטינקט. "פעלתי בהיסטריה בלי לחשוב, משהו רגשי, חשבתי שהוא עוד חי". כשנשאל למה לא הזעיק את המשטרה אמר שפחד שייהפך לחשוד המיידי.

הגרסה האחרונה - האח התאום הוא הרוצח

לאורך כל החקירה הצליח דניאל לספק הסברים אך ברגע שהחוקרים מצליחים לשחזר את המידע שהיה במחשבו האישי הוא השתתק. החוקרים אמרו לו שזמן קצר לפני הרצח בדק בגוגל איזה ראיות צריך להרשיע ברצח. "בדקת רצח כדי לזכות בכספי ירושה", הטיחו בו. דניאל הקריא שחיפש "איך להיפטר מגופת אדם" והוסיף: "הגלישות האלה לא אומרות שרצחתי או לא רצחתי. לא רצחתי ולא עשיתי כלום". כשהוא נשאל למה מחק את היסטוריות הגלישה השיב שהוא לא הבן אדם היחיד שמוחק את ההיסטוריה.

בשבוע שעבר החל שלב ההוכחות במשפטו ואז שינה בפעם הרביעית את גרסתו כשבאמצעות סנגורו טען שהרוצח של הוריו, אותו פורץ איתו נאבק בבית, הוא אחיו התאום ניר.