גרף חצי מיליון שקלים: מנכ"ל סודה סטרים רכש מניות לפני המו"מ

במאי וביוני, זמן קצר לפני שהחלו המגעים למכירה, השקיע בירנבאום 1.3 מילון דולר בקניית מניות החברה, שזינקו ב-10%. גורם בחברה: "הכל נעשה לפי דין וכללי הרשות לני"ע"

עסקת המכירה הענקית של סודה סטרים הישראלית לתאגיד פפסיקו האמריקני צפויה להכניס לקופת המדינה כ-350 מיליון דולרים מתוך 3.2 המיליארדים ששולמו. אולם לא רק המדינה תרוויח הון, אלא גם מנכ"ל החברה, דניאל בירנבאום, שחודשים ספורים לפני עסקת המכירה רכש כ-15 אלף מניות בעקבות המכירה הרוויח חצי מיליון שקלים.

בירנבאום רכש את המניות במאי וביוני - חודשים ספורים לפני עסקת המכירה לתאגיד המשקאות האמריקני וזמן קצר לפני תחילתו של המשא ומתן. כל מניה נקנתה על ידי המנכ"ל בכ-86 דולרים כשבסך הכל מדובר בהשקעה של 1.3 מיליון דולר. מניית סודה סטרים זינקה בעשרה אחוזים והמשמעות, כאמור, היא רווח גדול מאוד למנכ"ל.

כיוון שביראנבאום הוא בין היחידים שידעו על העסקה הנרקמת, הסיטואציה עשויה להיות בעייתית. במקרים כאלה ישנן תלונות שמוגשות לעיתים לרשות לניירות ערך בטענה שמישהו השתמש במידע פנים - כלומר ידע שהחברה תרכש ויכול היה להניח שהמניה תעלה ותיצור רווח. אז אמנם אין בדברים טענה שכך קרה במקרה של מנכ"ל סודה סטרים - אולם סמיכות הזמנים בהחלט מושכת את תשומת הלב.

מפעל סודה סטרים (חדשות עשר)
מפעל סודה סטרים (חדשות עשר) | צילום: חדשות עשר

בתגובה לדברים מסר גורם בחברת סודה סטרים: "בירנבאום לא ידע, ולא היו שום מגעים נכון למועדים הרלוונטיים של העסקאות ובנוסף הכל נעשה על פי דין ועל כללי הרשות לניירות ערך".

"הבעת אמון בכלכלה הישראלית", כך כינה היום בירנבאום את רכישת סודה סטרים על ידי פפסי העולמית "פפסיקו". דבריו נאמרו במסיבת עיתונאים מיוחדת שנערכה לרגל העסקה עליה הוכרז הבוקר. "הרכישה לא חשובה רק לי ולעובדים של סודה סטרים אלא יום חשוב לתעשייה הישראלית ולכלכלה הישראלית. לא מדובר באקזיט. אף אחד לא רכש והעתיק למקום אחר. מדובר בהשקעה של חברת ענק בינ"ל".

הבוקר, כאמור, הודיעה חברת פפסי העולמית כי תרכוש את סודה סטרים תמורת 3.2 מיליארד דולרים. על פי ההסכם, פפסיקו תרכוש את כל המניות של מותג המים המוגזים הישראלי במחיר של 144 דולרים למניה. הרכישה אושרה על ידי הדירקטוריונים של שתי החברות וכפופה להצבעת בעלי המניות של סודה סטרים ולאישור הרגולטור. השלמת העסקה צפויה עד לינואר 2019.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "הרכישות הגדולות האחרונות של חברות ישראליות מוכיחות לא רק את היכולות הטכנולוגיות אלא גם את היכולות העסקיות שהתפתחו בישראל". לדבריו, "אני מברך על עסקת הענק שתעשיר גם את קופת המדינה וכן על ההחלטה החשובה להשאיר את החברה בישראל".

צילום: צילום מסך

שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, ברך גם הוא על העסקה: "קידום התעשייה והתעסוקה, כפי שעושה חברת סודה סטרים והעומד בראשה, מזה שנים, היא משימה לאומית, אשר מימושה בפריפריה הדרומית, הנה ציונות אמיתית, לה שותפות חברות רבות. ככל שסודה סטרים תתפתח ביצירתיות ובחדשנות ותתרחב ביצוא, תרומתה לכלכלת ישראל ולתדמית ישראל בעולם - עוד תגדל. משרד הכלכלה ימשיך לסייע לחברה, כפי שעשה לאחרונה - במענק בגובה 18 מיליון שקלים, במטרה להרחיב את התעשייה".

עובד במפעל סודה סטרים ברהט אמר לחדשות עשר: "אף פעם אי אפשר לדעת אם יעמדו בכל אחד מהסעיפים של ההסכם, והדבר הראשון שחשבנו עליו היום זה מה יהיה איתנו, אבל במפעל מדגישים שהכל יישאר כמו שהיה גם שנים קדימה - אז אנחנו מאמינים ומאוד מקווים שיהיה בסדר". לדבריו, העובדים מברכים על המשך הפעילות ברהט.

עסקת סודה סטרים נכנסת לחמישיית האקזיטים הגדולים של חברות בתעשייה הישראלית לחברות בינלאומיות, אולם היא רחוקה מהמקום הראשון בטבלה. חברת מובילאיי נמכרה לאינטל תמורת 15 מיליארד דולר; יצרנית תמציות הטעם פרוטרום נמכרה ל-IFF האמריקנית תמורת 7 מיליארד דולר; אורבוטק נמכרה ב-3.5 מיליארד דולר; חברת כתר פלסטיק מכרה 80 אחוזים ממניותיה לפי שווי חברה של 1.7 מיליארד דולר; נוירודרם נקנתה על ידי מיצובישי תמורת 1.1 מיליארד דולר ולאחרונה נמכרה גם תן ביס תמורת 135 מיליון דולרים לטייק אוואי ההולנדית. בסך הכל, לפי דו"ח מיתר גבע ליקבורניק, היקף המכירות של חברות מישראל לחו"ל עמד בשנה שעברה על שיא היסטורי של 23 מיליארד דולר. עם זאת מספר העסקאות ירד ב-7% ל-112.