הסוכן, השקרים ורכב היוקרה: מבטיח שהמכונית בדרך - לפני שיוצרה

דרור סדן, מתווך לא מורשה, פועל בצורה שנויה במחלוקת שלעיתים משאירה את לקוחותיו ממתינים זמן רב לרכב שהזמינו. "גיליתי שהמכונית בגרמניה – ומוצעת שם למכירה" • אנליסט

רכבים להשכרה
רכבים להשכרה | צילום: רויטרס

חוויית הנהיגה הזו ברכב שקנה, עידן נאלץ להמתין יותר מחצי שנה: בפברואר שעבר הוא הזמין מרצדס דגם E-350 באמצעות ייבוא אישי - שיטה שבה צרכן לא מבקר באולמות התצוגה של החברה בארץ אלא מאתר בחו"ל, דרך מתווכים, את המכונית שבה הוא מעוניין על החוזה להשטת הרכב מגרמניה עידן חותם עם חברה בשם "דור העתיד נאמנויות" - אחת מ-3 סוכנויות תיווך בשמות שונים, באותה הכתובת, שנמצאות כולן בבעלות היזם דרור סדן. סדן, שנקלע בעבר להליכי פשיטת רגל, מגלגל היום לפי ההערכות בשוק הרכב מאות עסקאות ייבוא בשנה.

במרס 2017, חודש אחרי שהעביר את התשלום, עידן כותב לדרור סדן: "אני לחוץ. העברתי 300 אלף ₪ ואין לי שום דבר ביד". עוד באותו היום המתווך מבטיח בתגובה שהרכב ייצא בהובלה הקרובה, ובסופ"ש יגיע לארץ. שבועיים אחר כך טען שהאנייה הייתה מלאה, ושוב הבטיח להוביל את המכונית עד לסיום השבוע. גם כשמגיע סוף החודש הוא מודה: "רכבים לא עלו על ההפלגה". כשעידן מאשים את סדן במסירת נתונים שאינם נכונים, טון התשובה שקיבל משתנה: "אל תבלבל לי את השכל, אתה חצוף".

הרכב בארץ? אז זהו, שלא: מתברר שרק אחרי העימות הזה, ב-3 במאי, הדילר שעובד עם דרור סדן סוגר בפעם הראשונה את העסקה לרכישת הרכב; שלושה חודשים ארוכים אחרי שאותו סדן כבר הבטיח, שהמכונית תכף עולה לאנייה. צריך להבין: הייבוא האישי הוא לא הבעיה אלא אחד הפתרונות למחירי הרכב הגבוהים בישראל. בתוך 5 שנים הגיעו בשיטה הזו 5,500 כלי רכב - לפעמים בחיסכון של עשרות אלפי שקלים לעומת דרישות המשווקים בישראל  אלא שתשלום מראש על רכב שנמצא בחו"ל, עלול להתברר כעסק מסוכן - לכן משרד התחבורה מחלק בזהירות רישיונות למתווכים המתאימים בלבד, כשלכל השאר אסור להתקרב לתחום זה כשנה וחצי. סדן, שלמרות ניסיונות חוזרים לא הצליח לקבל היתר כזה, ממשיך לסגור בכל זאת עסקאות - הנה למשל שיחה איתו מהשבוע משרד התחבורה הספיק אפילו להטיל עליו בחודש שעבר קנס חסר תקדים בסכום של 70 אלף שקל -  אבל לטענת המתווך הלא רשום, דווקא הפקידה היא זו שאשמה כאן.

ואכן, זו לא הפעם הראשונה שבה סדן מסתבך: לקוח נוסף שבינתיים נפטר, הזמין ממנו אופנוע "הארלי דייוידסון" תמורת כ-125 אלף שקלים.  את הכסף סדן מתחייב להפקיד ל-3 חודשים אצל נאמן - עו"ד משה שרגא - עד שהרכב יגיע, וכמובן לבטח אותו מחו"ל לישראל.  אלא שאז, קורה משהו מפתיע  סדן מתקשר ליוסף וטוען שהאופנוע שלו, שהוזמן רק שבועיים קודם לכן, היה במקרה באותה מכולה שנפלה למצולות הים. בית המשפט יקבע בהמשך שסדן לא הציג שום ראייה לתמיכה בגרסת הביש-גדא הזו,  אבל מה זה משנה אם האופנוע מבוטח? אז זהו, שלא ממש:  תראו איך סדן מודה שבדיעבד התברר שלא נעשה ביטוח. בשלב הזה מתברר ליוסף שבניגוד להסכם, דרור סדן לא הפקיד את הצ'קים בחשבון נאמנות אצל העורך דין אלא לקח אותם לעצמו - או כמו שתיאר השופט: "הותיר את התובע חשוף וחסר כל בטוחה לכספו".

כן - את המשך הסיפור של אבי תוכלו לנחש לבדכם: חודשיים אחרי שהרכב הוזמן, בפברואר 2017, סדן טוען שהמכונית כבר הגיעה לדילר בחו"ל ועכשיו מטפלים במשלוח לארץ; חודש אחר כך, כשאבי שואל אם האוטו עלה על האנייה, המתווך נטול הרישיון משיב: "הרכב עלה". איך זה מסתדר עם העובדה שלפי תעודת הזהות של המכונית, היא יוצרה בכלל רק באפריל - חודש אחרי שכביכול כבר עלתה על הסיפון בדרך ללקוח? כשאבי שוקל לתבוע אותו, סדן מאיים בלי למצמץ: "הרכב שלך ישכב בנמל שנה ואני אנהל איתך מלחמות... כרגע לא בוער לי שום דבר איתך... שאני אחזיר לך את הכסף? אתה חי בסרט".

לא רק אנחנו הגענו אל המשרד בצפון תל אביב כדי להתעמת עם סדן: כשעידן מגלה איך אחרי חודשים הרכב שלו עדיין בגרמניה, הוא יוצא - חמוש במצלמה נסתרת - לבקר במשרדי המתווך שפועל, נזכיר, בלי רישיון כחוק. בניגוד לסוכני מכירות אחרים, כמו למשל גיא מונסונגו, הלקוחות של דרור סדן כן קיבלו בסוף בדרך חתחתים את הרכב או הכסף שלהם - גם אם לעיתים בתשלומים רבים, ורק בזכות מעורבות של בית משפט. אלא שכשמתווך לא מורשה נאלץ לפצות שוב ושוב נהגים במשך שנים מעטות - מותר לכל צרכן לדעת ולשקול: האם לקנות דווקא ממנו, מכונית?

תגובת דרור סדן באמצעות עורכי דינו, אלעד שאול ואלעד רן ממשרד שאול-רן ושות': "מדובר בקומץ מזערי של לקוחות עבר, חלקם מלפני 5 ו-6 שנים, המהווים טיפה בים של מאות לקוחות מרוצים. אותו 'קומץ' גובש, שולהב והוסת על ידי בעל עניין כלכלי לפגוע במרשינו. יצריו של ה-'קומץ' מלובים והוא מוזן על ידי אותו בעל עניין (שאינו לקוח של מרשינו) בטענות שקריות המהוות דיבה מן הזן החמור ביותר. כנגד חלק מאותו 'קומץ' מתנהלים הליכים משפטיים בימים אלו, ופנייתם לכלי התקשורת מהווה ניסיון נפסד להלך על מרשינו אימים ולהשפיע על תוצאות ההליך המשפטי. חלק אחר מאותו 'קומץ' לא טרח לפנות לערכאות שיפוטיות והוא טוען טענות כזב בפני כלי התקשורת, בחוסר תום לב מובהק, מתוך כוונה לגרום נזק תדמיתי, עסקי וכלכלי למרשינו וליהנות מן ההפקר. מרשינו יעמדו על מלוא זכויותיהם, על פי כל דין, בפני העומדים מאחורי כתבת התחקיר רצופת הסילופים והכזב. מרשינו ימשיכו להעניק שירות איכותי למאות לקוחותיהם, ללא מורא מאותו 'קומץ' קולני".

תגובת משרד התחבורה: "המשרד אינו מוסמך לנקוט הליכי אכיפה בגין עבירות פיליליות. בעת הגשת התלונות, החוק לא אפשר למשרד להגיש כתב אישום נגד סדן".