גזענות בעיר שסימלה דו-קיום: "לא מוכרים דירות לערבים, אם הם מתעניינים אנחנו 'עסוקים"

עדות אפשרית נוספת לאפליה גזענית של ערבים ישראלים בשיאו של משבר הדיור בציבור הערבי. זוג שביקש להתגורר בשכונה חדשה במעלות-תרשיחא חשף בפינת "המפצח" הקלטה שבה הודתה החברה המשווקת: "אנחנו לא מוכרים דירות לערבים". "בהתחלה לא רצינו להאמין שזה המצב"

דירות רפאים
דירות רפאים | צילום: חדשות 10

זה יכול היה להיות חלק מקמפיין הסברה ישראלי מושלם: ערבי מכפר מרר פוגש מתנדבת מהולנד בקיבוץ, הם מתאהבים, מקימים משפחה, בונים בית של דו-קיום בישוב ערבי יהודי. אלא שהקלטות שונות שהוצגו הערב (שבת) בפינת "המפצח" בחדשות 10, לימדו כי הזוג נפל לכאורה קורבן למקרה גזענות ממנו עולה חשש לקיומה של שיטה.

לאחרונה נבנית במעלות-תרשיחא שכונה חדשה המכונה גבעת אורנים. איאהב מזלבט פנה לחברת "גליל מגורים" המשווקת דירות במקום בבקשה לקנות דירה בעיר עם בת אשתו, ואולם לדבריו במשך חצי שנה נענה שוב ושוב כי במשרד "מחכים לאישור וועדת העירייה".

לטענת מזלבט, כחצי שעה לאחר ביקורו האחרון במשרדי החברה נשלחה מטעמו למשרדי החברה בחורה יהודיה שהתבשרה כי הקנייה אפשרית. מהקלטת שיחת טלפון שקיימה יום לאחר מכן עם אנשי "גליל מגורים" עולה כי אכן התקיימה מדיניות של אי-מכירת דירות לערבים.

במהלך ההקלטה נשמעת אשת המכירות אומרת למתקשרת: "אסור לי להגיד לכם אבל אין לנו בני דודים. אנחנו לא מוכרים לערבים, ואם הם מתעניינים אז אנחנו פשוט עסוקים מאוד ואין לנו זמן להיפגש איתם".

על פי מסמך שהוציא משרד ראש הממשלה, לציבור הערבי חסרות כיום אלפי יחידות דיור. ואולם בשיחה עמו טען כי ראש עיריית מעלות תרשיחא, שלמה בוחבוט, כי האחראי למדיניות שננקטה בעירו הוא משרד השיכון. לדברי מזלבט, "בהתחלה לא רצינו להאמין אבל זה מדינת ישראל, כולם מגלגלים אחריות".

תגובות

 

ממשרד הבינוי נמסר: "תנאי המכרז האמור בכתבה קובעים כי הזוכה מתחייב להימנע מלנקוט אפליה פסולה, והוא מצהיר בזאת כי אם יפר התחייבות זו, רשות מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי יוכלו לבטל זכייתו במכרז. בעקבות האמור בכתבה החל המשרד בבדיקת המקרה ויפעל בהתאם לתוצאותיה".

מחברת הנדל"ן "גליל מגורים" נמסר: "מאחר ומדובר בפרויקט אשר נמכר מבעוד מועד, וכרגע מתבצעת הרשמה בלבד לגבי דירות שהוועדה המקומית עדיין לא אישרה, כל שניתן לעשות הוא לבצע הרשמה. איהאב לא מעוניין להירשם. הסברנו לו מספר פעמים את הסוגיה והוא עדיין מתעקש לחתום על חוזה, דבר שאינו אפשרי מבחינה משפטית. כל ניסיון להציג אותנו כמפלים את המגזר, יהווה עילה לתביעה".

החברה הוסיפה עוד: "הבחורה אותה הקלטתם הינה מתווכת ומשווקת דירות עצמאית מהאזור. אנו מצרים על מה שנאמר על ידה, אך אין זה מייצג אותנו ואין זה על דעתנו. נראה, לכאורה, כי בסך הכול היא רצתה לרצות את התחקירנית שלכם, שהודיעה לה שהיא לא רוצה שכנים מהמגזר ולכן אמרה מה שאמרה כדי לשווק לה דירה".