חשיפה: העוזרת של מאיר שטרית טענה כי הטריד אותה מינית

יום לאחר שכמעט נבחר כנשיא העשירי של מדינת ישראל, נחשפים פרטים מההסכם עליו דווח לראשונה בחדשות10 בין חבר הכנסת מהתנועה לבין עוזרת הבית שלו. ימים לאחר הטענות שהעלתה העוזרת בשנת 2012, כולל הוכחות לכאורה לעניין ההטרדה המינית, פנה שטרית לעורך דין מוכר לדיני עבודה, וזה הגיע עם העובדת להסכם מהיר ואפקטיבי לפיו ישלם לה 270 אלף שקלים בתמורה לוויתור על כל טענה מצדה. שטרית מכחיש מכל וכל

זמן צפייה: 08:28

כששומעים את הסיפור הזה, קשה להאמין שחבר הכנסת מאיר שטרית החליט להתמודד על תפקיד נשיא המדינה. מהלך שלאור העובדות הבאות, פשוט בלתי נתפס.

עוזרת בית, נקרא לה י', הועסקה על ידי ח"כ מאיר שטרית ורעייתו רות במשך שנה וארבעה חודשים. לאחר שפוטרה החליטה י' לתבוע כסף רב מהזוג בגין מה שראתה כשורה של מעשים שפגעו בזכויותיה ובתנאי העסקתה, הן מצד שטרית והן מצד רעייתו, והן מצד שניהם ביחד כמעסיקים. הטענה החמורה ביותר של י' היא ששטרית הטריד אותה מינית.

(7:36 דקות)

באמצע שנת 2013 פנה עורך דינה של י' לשטרית ותבע ממנו פיצוי על ההטרדות המיניות. י' תיארה שורת הטרדות מיניות והיתה מצוידת בראיות משמעותיות המחזקות את טענתה.

שטרית פנה במהירות לעורך דין בכיר ומוכר לדיני עבודה, נחום פיינברג, ושלח אותו לנהל ביעילות משא ומתן מהיר עם העובדת. המשא ומתן היה אכן מהיר ואפקטיבי - שטרית והעובדת חתמו על הסדר סודי לפיו ישלמו לה 270 אלף שקלים, והיא תוותר על כל טענה כלפיהם, וכל תביעה בעתיד. כמו כן שני הצדדים התחייבו לשמור על סודיות ההסכם. כל צד הסכים כי אם יפר את הסודיות, ישלם לשני 250 אלף שקלים.

ההסכם נחתם, הסכף שולם לעוזרת. שטרית חשב שבכך הסתיים העניין בבחינת "ולא נודע כי בא אל קרבו". זמן קצר לאחר חתימת ההסכם הגיעה השמועה אל המשטרה. חוקרים בכירים הצליחו להגיע אל המתלוננת, אך זו התחמקה מהם ולא שיתפה פעולה. החוקרים נשארו עם השמועה.

הרצוג שאל ישירות, שטרית השיב בשלילה

בתחילת השבוע פנינו ליועץ המשפטי לממשלה כדי לבדוק מה בדיוק ידע, וזו היתה תגובתו: "לפני כשנה וחצי הגיעה למשטרה שמועה באשר לרקע לכריתת ההסכם. המידע נבדק בשעתו ונמצא כי אין היתכנות לחקירה. המידע הגיע ליועץ לפני כשבועיים. לפני כמה שבועות פרסם כאן דורון הרמן את המידע על ההסכם הסודי, כשבדק עם שטרית את המידע זו היתה תגובתו: "לא היו לה שום טענות מיניות. אין שום עניין מיני".

כשנשאל על ידי יושב ראש מפלגת העבודה יצחק בוז'י הרצוג, באופן ישיר אם ביצע מעשה לא ראוי בעובדת, השיב שלא - אך נמנע מלספר לו על תוכן ההסכם, ועל טענות העובדת. ואם לא די בכך, את ההודעה של משרד המשפטים לערוץ 10 ביום ראשון הציגו מקורביו כהודעה שקיבלו מהיועץ המשפטי לממשלה, כאילו בדק את הדברים ואין בהם ממש. היום הודיע דובר משרד המשפטים: "כל אשר נמסר מטעם היועץ המשפטי הוא נוסח הדברים כפי שהובאו לעיל, שנמסר בתגובת דוברות לערוץ 10 לפני מספר ימים. העתק מהתגובה לתקשורת נשלח לח"כ שטרית לבקשתו".

אלה שתי העובדות שלא ניתנות לעירעור: באמצע 2012 י' מאשימה את שטרית בהטרדות מיניות, כעבור ימים בודדים הוא משלם לה 270 אלף שקלים בהסדר שאנחנו הציבור לא היינו אמורים לדעת על קיומו. אנחנו הציבור שכמעט, כמעט, ראינו אותו אתמול הופך לנשיא העשירי של מדינת ישראל.

עורכי דינו של שטרית: "מעולם לא נפתחה נגדו חקירת משטרה"

ממשרד עורכי הדין קאסוטו נוף נמסר: "כנגד ח"כ שטרית מעולם לא נפתחה חקירת משטרה כלשהי. ח"כ שטרית מעולם לא התבקש למסור עדות ו/או התבקש להתייחס בפני רשויות החקירה לדברים הכוזבים שנטענים. מעולם לא נשקל אפילו ברמז לנקוט כנגד ח"כ שטרית בהליך פלילי כלשהו, לא על דא ולא על הא".

אין כאן טענה בשום צורה - וחשוב שזה ייאמר - כי מר שטרית ביצע איזושהי עבירה פלילית, אלא שהיה הסכם בין השניים, שקבע שיש לשמור אותו בסודיות, וההסכם הזה בא כתוצאה מטענות שונות, בין היתר שלה על הטרדות מיניות.
על פי גורמים משפטיים, ההסכם הסודי האזרחי לא מונע פעולת חקירה כלשהי. לאחר שהדברים מתפרסמים, קשה להאמין שהדברים לא ייבדקו על ידי רשויות החקירה. כמו כן, לא ברור האם סעיף שכזה, המסתיר חשדות להטרדה מינית, הנו חוקי.

שטרית: "הטענות לא היו מוכרות לנו"

מטעם חבר הכנסת מאיר שטרית נמסר בתגובה: ״כל פעילותי הציבורית והאישית, לכל אורך חיי, הייתה נקייה מכל רבב. עובדה זו נכונה באופן חד משמעי וללא יוצא מן הכלל גם באירוע המתפרסם בכלי התקשורת בימים האחרונים, מאז שמועמדותי לנשיאות צברה תאוצה. לגופו של עניין, המחלוקת האזרחית והכספית שהייתה לנו עם עובדת משק בית, יושבה מטעמי על ידי עורך דין בכיר המתמחה בדיני עבודה, במסגרת הסכם שאנו מכבדים את סעיפי הסודיות והפרטיות שבו.

יתרה מכך. בתגובה לפניות התקשורת בעניין זה בימים האחרונים, פרסם משרד המשפטים את התגובה הבאה, שההתרחשויות המוזכרות בה לא היו ידועות לנו. לפני כשנה וחצי הגיעה למשטרה שמועה באשר לרקע לכריתת ההסכם עם עוזרת הבית של חבר הכנסת מאיר שטרית. המידע נבדק בשעתו על ידי המשטרה ששוחחה עם עוזרת הבית ונמצא כי אין היתכנות לחקירה.

המידע הגיע ליועץ המשפטי לממשלה לפני כשבועיים׳. בעקבות כל האמור לעיל, ובהמשך לארבעים שנות פעילות ציבורית פתוחה ושקופה לעין כל מצידו של ח״כ שטרית, אנו מקווים כי גל הפרסומים המכפיש, הפוגע והמעוות ייפסק במהרה״.

מלשכת שרת המשפטים ויו"ר התנועה, ציפי לבני, נמסר בתגובה: "לאחר הפרסום הראשון בערוץ 10 על ההסכם עם עוזרת הבית, יו״ר התנועה ושרת המשפטים ציפי לבני שוחחה עם ח״כ מאיר שטרית שהתחייב בפניה שהוא מעולם לא הטריד מינית נשים, לרבות במקרה זה. שרת המשפטים שוחחה עם שטרית גם הערב והוא חזר על כך שלא הטריד מינית וכי הוא מוכן להילחם על חפותו".