הסוף לפתיחת התיקים: שונו נהלי האבטחה בקניונים

במקום מאבטחים מבוגרים, המועסקים בשכר נמוך ומוצבים בכניסות למקומות ציבוריים, המשטרה הורתה לעבור לשיטה של מאבטחים בעלי עבר קרבי, המסיירים מחוץ לקניונים. "הפסיקו הימים בהם צריך לבדוק כל אישה, כל ילד, את התיקים", אמר ראש אגף האבטחה במשטרה לשעבר

מאבטח עם נשק
מאבטח עם נשק | צילום: חדשות 10

מי שביקר בשבועות האחרונים בקניונים גדולים לא עבר בדיקה ביטחונית בכניסה. זה קורה מכיוון שחטיבת האבטחה במשטרה החליטה לשנות את נוהלי האבטחה במקומות ציבוריים. "הפסיקו הימים בהם צריך לבדוק כל אישה, כל ילד, את התיקים", הסביר תנ"צ בדימוס מאיר בן ישי, ראש אגף האבטחה לשעבר.

"אפשר לעבור לתפיסת בידוק שונה לחלוטין", הוסיף בן ישי. "אנחנו מתאימים את רמת האבטחה לאיומים, לסבירות. הבדיקה היום או הבידוק, הוא הרבה יותר ממוקד, הרבה יותר נכון, הרבה יותר סלקטיבי, על בסיס קריטריונים כאלה ואחרים שהמשטרה קבעה".

על פי גורמים במשטרה, השיטה תעבוד כך שמאבטחים במקום לעמוד בכניסות לקניונים, יפוזרו מחוצה לו ובאמצעות אמצעים טכנולוגיים יוכלו למנוע ממחבל להתקרב לאזורים הומי אדם. הסיבה להצבת מאבטחים הייתה הפיגועים, אבל לאחרונה הבינו במטה הארצי כי האיום הזה פחת.

גם ההתמודדות הלא מוצלחת של מאבטחים עם שודדים בכניסה לבנקים, כמו רצח המאבטח יניב אנגלר, העלתה מסקנה כי השיטה הזו כבר לא עובדת. ראש חטיבת האבטחה, תנ"צ עמיתי לוי, ישב עם אנשי המודיעין שלו והם מיפו את רשימת הקניונים והמקומות הציבוריים שבהם מספר המאבטחים ירד ורמתם תשתפר.

במקום מאבטחים מבוגרים בעלי שכר נמוך, השאיפה היא למאבטחים בעלי עבר קרבי. במשטרה מבטיחים שביטחון הציבור לא ייפגע אבל המבחן יהיה בניסיון השוד או הפיגוע הבא.

המשטרה: "תפיסת האבטחה מתעדכנת מעת לעת"

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "תפיסת האבטחה מתעדכנת מעת לעת והיא מבוססת על הערכות מצב מודיעיניות ועל המצב הביטחוני. לאחרונה הוחלט על מעבר לתפיסת אבטחה אפקטיבית הכוללת דגש על אבטחה היקפית וכן שימוש באמצעים טכנולוגיים. המשטרה עורכת ביקורות ותרגילים שמטרתם להפיק לקחים ולשפר את האבטחה לשם ביטחונו של הציבור".

מקבוצת עזריאלי נמסר בתגובה: "נושא הביטחון עומד בראש סדר עדיפויות הקבוצה. לצערנו לא נוכל לפרט את מכלול הרכיבים הקשורים במערך החדש ובשיטת הבידוק. עם זאת, אנו רגישים וערים לקולות הנשמעים וניקח אותם בחשבון".