"גיבורת ישראל": המרגלת מרסל ניניו הובאה למנוחות

עשרות אנשים, בהם ראש המוסד ותמי ארד, ליוו את ניניו, מגיבורות פרשת "עסק הביש" שמתה בגיל 89, בדרכה האחרונה. "היא הייתה צלולה עד הרגע האחרון, שנונה - ושומרת על חוש הומור בריא"

זמן צפייה: 03:04

המרגלת מרסל ניניו, מגיבורי פרשת "עסק הביש" שמתה ביום רביעי בגיל 89, הובאה היום (שישי) למנוחות בבית העלמין בקיבוץ עינת שבשרון. עשרות בני אדם השתתפו בהלוויה, בהם ראש המוסד יוסי כהן ותמי ארד, רעייתו של הנווט הנעדר רון ארד.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ספד לניניו בחשבון הטוויטר שלו, וכתב: "גיבורת ישראל, מרסל ניניו, הובאה היום למנוחות. מרסל פעלה באומץ לב ובמסירות נפש למען ביטחון ישראל כחלק מרשת ריגול שפעלה במצרים בשנות ה-50. היא ריצתה על כך 15 שנות מאסר במצרים, לפני ששבה לישראל. בשם כל אזרחי ישראל - אני מצדיע לה בהערכה ובהוקרת תודה. יהי זכרה ברוך".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

"ד"ש מהגבעה ביצהר": חשד לפשע שנאה בכפר בשומרון

צעיר יצא מרכבו שנתקע באיילון צפון – ונהרג מפגיעת רכב

מחקר הגנים: המוסדות בישראל צפופים יותר, אך עם פחות חברי צוות

הלוויתה של מרסל ניניו
הלוויתה של מרסל ניניו | צילום: איוון אלכסייביץ, חדשות 13

תמי ארד, אשת הנווט השבוי רון ארד, נשאה דברים בלוויה, ואמרה: "זכיתי והחמצתי. זכיתי להכיר אותך והחמצתי כי הכרתי אותך מאוחר מדי. צלולה עד הרגע האחרון, שנונה, שומרת על חוש הומור בריא, סקרנית, מתעדכנת בחדשות באנגלית ובצרפתית ומבינה בערבית את מה שאנחנו צריכים היינו להבין". עוד אמרה ארד כי ניניו הייתה כזו ש"מעריכה אנשים כנים, ועם זאת תמיד שומרת על נימוסים אירופאיים".

הלוויה מרסל ניניו
הלוויה מרסל ניניו, תמי ארד מדברת | צילום: איוון אלכסייביץ, חדשות 13

מרסל ניניו נולדה בקהיר בשנת 1929. בתחילת שנות ה-50 הכשיר המודיעין הישראלי חוליית ריגול במצרים, מקרב היהודים המקומיים. את החוליה הקים שליח המודיעין אברהם דר, ומטרתה הייתה הפלת משטרו של פארוק מלך מצרים, שהיה עוין לישראל. ניניו התנדבה לרשת הריגול ותפקידה היה לקשר בין אנשי הרשת ולהעביר חבילות בין שתי החוליות בקהיר ובאלכסנדריה. 

חברי הרשת פעלו כמה שנים במצרים, ובשנת 1954 החלו חברי החוליה לבצע פעולות חבלה, במטרה לשבש את יחסיה של מצרים עם בריטניה וארצות הברית. תקלה גרמה לחשיפת אחד מחברי החוליה, וכשל במידור הוביל לחשיפה ומעצר שאר החברים. הצנזורה הצבאית בישראל הטילה איפול כבד על פרסום פרטי הפרשה, שלימים זכתה לכינוי "עסק הביש".

ניניו הייתה אסירה בקהיר במשך 14 שנה, ולאחר מלחמת ששת הימים היא שוחררה במסגרת עסקת חילופי שבויים.

מרסל בורגר (ניניו), מעצורי פרשת עסק הביש
מרסל בורגר (ניניו), מעצורי פרשת עסק הביש | צילום: באדיבות ארכיון צה''ל במשרד הביטחון