בשל המתיחות בירושלים: מצעד הדגלים לא יעבור בשער שכם

אוחנה ושבתאי התנגדו לשינוי מסלול המצעד, גורמים המעורבים בנעשה: "ההוראה באה כנראה מלשכת רה"מ". גורם שנכח בדיונים: "כניעה מוחלטת" • 21 שוטרים נפצעו בעימותים; דיווח: 330 פצועים פלס'

זמן צפייה: 05:59

זמן קצר לפני תחילת מצעד הדגלים המסורתי של יום ירושלים, המשטרה הודיעה היום (שני) על שינוי מסלול המצעד, כך שהוא לא יעבור בשער שכם. זאת, בעקבות המתיחות בעיר והעימותים המתרחשים בה משעות הבוקר.

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה והמפכ"ל קובי שבתאי התנגדו להחלטה. אולם, גורמים המעורבים בביצועה אמרו כי "ההוראה באה מלמעלה, כנראה מלשכת ראש הממשלה". שר הביטחון בני גנץ, צה"ל ושב"כ תמכו בהחלטה.

גורם שנכח בדיונים אמר: "זאת כניעה מוחלטת. המפכ״ל, צמרת הפיקוד של המשטרה והשר התנגדו. הם גם אמרו שמדובר בכניעה לתכתיבים של המתפללים". "המשטרה הייתה ערוכה ומתוכננת עד הפרט האחרון, 3,000 שוטרים היו אמורים לאבטח את התהלוכה. זה היה אחד המבצעים המתוכננים ביותר. זאת התערבות בוטה ומוזרה", אמרו גורמים נוספים.

לכתבות נוספות בנושא >>

י-ם: נהג נרגם באבנים, איבד שליטה על רכבו – ופגע במתפרע • צפו

מהומות בהר הבית: פלסטינים יידו אבנים – 9 שוטרים נפצעו

כוננות לקראת אירועי יום י-ם: חשש מעימותים בין יהודים לערבים

מהומות, ירושלים, יום ירושלים, פלסטינים, עימותים, הר הבית
מהומות בירושלים | צילום: רויטרס

בד בבד, העימותים בבירה נמשכים. 21 שוטרים נפצעו היום במהומות בין צעירים ערבים לכוחות הביטחון בעיר. על פי דיווח של הסהר האדום, במהלך העימותים נפגעו 331 פלסטינים - בהם שבעה שנפצעו קשה. בשל המתיחות בירושלים ובדרום, הקבינט המדיני ביטחוני יתכנס היום.

בתוך כך, פרצו מהומות בשייח ג'ראח לאחר שחברי כנסת מהציונות הדתית, בהם יו"ר המפלגה בצלאל סמוטריץ', הגיעו לשכונה. מנגד, גם חברי כנסת מהרשימה המשותפת נכחו במקום והתעמתו עם שוטרים.

מהומות, ירושלים, יום ירושלים, פלסטינים, עימותים, הר הבית
מהומות בירושלים | צילום: רויטרס

במד"א עדכנו כי משעות הבוקר הוענק טיפול לתשעה בני אדם אשר נפגעו קל מיידוי אבנים. בשעות הבוקר, אמבולנס של מד"א נרגם באבנים בעת שהיה בנסיעה בדרכו לטפל בחולה במזרח העיר. לא היו נפגעים בתקרית, אך לאמבולנס נגרם נזק.

נשיא המדינה ראובן ריבלין התייחס למהומות, וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי "מדינת ישראל מכבדת את חופש הפולחן וכך תמשיך ותעשה תמיד, אך לא תעמוד מנגד מול הפרות הסדר, פעילות חבלנית ותמיכה בטרור. זו השעה להבטיח כי קדושתה של ירושלים זוכה לכבוד מכל אוהביה. כעיר של אמונה, עיר תפילה".

מהומות, ירושלים, יום ירושלים, פלסטינים, עימותים, הר הבית
מהומות בירושלים | צילום: רויטרס

ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה הגיב גם הוא לעימותים, ואיים: "ההתנגדות מוכנה ולא תעמוד בחיבוק ידיים. אנחנו לא ניסוג - ונשים סוף לתוכנית של המתנחלים". הנייה הדגיש כי חמאס "לא תאפשר את כיבוש ירושלים, וההתנגדות בשטח תסלים".

המהומות בירושלים החלו בשעות הלילה, אז כ-8,000 מוסלמים התבצרו במסגד אל-אקצא, וכבר בשעות הבוקר החלו ליידות אבנים לעבר כוחות הביטחון שהגיעו למקום. המשטרה פרצה להר והגיבה בירי של רימוני גז ורימוני הלם.

מהומות, ירושלים, יום ירושלים, פלסטינים, עימותים, הר הבית
מהומות בירושלים | צילום: רויטרס